Gå til innhold

Kalkunrestemiddag.....tips?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har utrolig mye kalkunkjøtt igjen etter nyttårsaften, så jeg tenkte jeg skulle ha restemiddag idag. Men; er litt redd for at kjøttet blir litt tørt hvis jeg varmer det i stekeovnen.

Er det noen andre retter som en kan bruke kalkun i? Gryterett f.eks?

Blir veldig glad for tips, er fullstendig fantasiløs og lettere matlei etter julen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lag en god saus og ha biter av kakun oppi sammen med litt grønnsaker som sukkererter, gulrøtter, løk osv og hell over en tallerken deilig nykokt pasta.

Eller lag en BLT, kjempegodt :)

Lykke til!

Skrevet

- Fløtesaus med kalkun, paprika og løk. Serveres med ris.

- Pai med kalkun og purre.

- Brødskive med kalkun, salt og majones. (såå godt!)

- Osteform med kalkun og blomkål.

Skrevet

Det hørtes godt ut:)

Jeg lurte litt på å blande poteter, kalkun, gulrøtter og blomkålbiter i ei ildfastform, tømme over litt fløte og rester av baconost og gratinere det i ovnen med jarlsberg og edamer på toppen (har mye ost igjen etter jula og..)...men vet ikke helt hvordan det blir smaksmessig..

Noe av kalkunen har jeg fryst ned:)

Skrevet

Det hørtes godt ut:)

Jeg lurte litt på å blande poteter, kalkun, gulrøtter og blomkålbiter i ei ildfastform, tømme over litt fløte og rester av baconost og gratinere det i ovnen med jarlsberg og edamer på toppen (har mye ost igjen etter jula og..)...men vet ikke helt hvordan det blir smaksmessig..

Noe av kalkunen har jeg fryst ned:)

Syns det høres godt ut jeg. Åh, nå ble jeg sulten...

Skrevet

Syns det høres godt ut jeg. Åh, nå ble jeg sulten...

Jeg bruker å lage den retten med skinke, men mulig kalkun blir litt smakløst ift skinke......også vet jeg ikke helt hvordan edamer oppfører seg ved gratinering:)

Lapskaus og bør vel gå an? Koke opp brunsaus og hive oppi potetbiter, div grønnsaker og kalkun??

Gjest Gagaen
Skrevet

Det beste som finnes er kalkunsmørbrød ; riste brødskive i panna , steke bacon , kalkunrester og tomat i panna og legg det på skiva . Ha på majones og SPIS! :)

Skrevet

Jeg bruker å lage den retten med skinke, men mulig kalkun blir litt smakløst ift skinke......også vet jeg ikke helt hvordan edamer oppfører seg ved gratinering:)

Lapskaus og bør vel gå an? Koke opp brunsaus og hive oppi potetbiter, div grønnsaker og kalkun??

Jeg også. Bogskinke!

Edamer oppfører seg veldig bra ved gratinering, det er den osten jeg bruker smeltet oppå løksuppa, for eksempel.

Lapskaus er jeg ikke noe fan av, så der forholder jeg meg taus. :fnise:

Skrevet

Det beste som finnes er kalkunsmørbrød ; riste brødskive i panna , steke bacon , kalkunrester og tomat i panna og legg det på skiva . Ha på majones og SPIS! :)

Det hørtes ut som en god kvelds eller lunsj:) Skal testes:)

Har endel kalkun igjen nemlig.....5kg kalkun var mye på 2 voksne og 1 barn.........

Skrevet

Jeg også. Bogskinke!

Edamer oppfører seg veldig bra ved gratinering, det er den osten jeg bruker smeltet oppå løksuppa, for eksempel.

Lapskaus er jeg ikke noe fan av, så der forholder jeg meg taus. :fnise:

HeHe, jeg har ikke spist lapskaus siden jeg var barn, mamma var tilhenger av det.....aldri laget det selv:)

Kanskje det går an å koke betasuppe med kalkunrester istedet for saltkjøtt og forresten.....

Gjest Lille-pus
Skrevet

Kalkunpai.

Søk litt etter oppskrifter på nettet. Jeg sitter på kontoret og kokebøkene er hjemme :fnise:

Tips: Søke etter engelske oppskrifter også, ikke bare norske.

Skrevet

Kalkunpai.

Søk litt etter oppskrifter på nettet. Jeg sitter på kontoret og kokebøkene er hjemme :fnise:

Tips: Søke etter engelske oppskrifter også, ikke bare norske.

Jeg har aldri laget pai jeg! Men, tror jeg skal ha ei paiform en plass som vi fikk til bryllupet vårt....... Er det ikke litt avansert med den paibunnen?

Skrevet

Lage pai med butterdeig, kalkun og purre - søk på Jamies best ever christmas recipes, der finner du en god oppskrift.

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Her har jeg laget tortillawraps med kalkun, aioli og masse salat, asiatisk suppe med kalkunrester i og grateng med diverse grønnsaker og fløte

Skrevet

Jeg tar kalkun å litt smør og tacokrydder på:) kjempe godt i taco

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg har aldri laget pai jeg! Men, tror jeg skal ha ei paiform en plass som vi fikk til bryllupet vårt....... Er det ikke litt avansert med den paibunnen?

Neida. Det er så enkelt som bare pytt ;)

Bare man husker å legge et bakepapir med erter eller bønner oppi i formen når deigen skal forsteke.

Dette for å forhindre at deigen blåser seg opp (da blir det liten plass til fyllet :fnise: ).

Et tips kan være å kle formen med deigen før den settes kjøleskapet til avkjøling i forkant av steking.

Ja, jeg vet alle oppskriftene sier at deigen skal roe seg i kjøleskept før den kjevles ut og 'parkeres' i formen.

Jeg kjevler den ut og kler formen, og så lar jeg den stå i kjøleskapet og roe seg før den stekes.

Funker fint som gull, og deigen er mye enklere å arbeide med når den ikke er kald og hard.

Edit: Bruk foodprosessoren, hurtigmikseren til å lage deigen, da slipper du å bruke fingrene på kjøleskapskaldt smør.

Bruker ikke annen måte å lage quich deig på. Veldig fort, veldig lett og ingen ekstern varme fra hender el.l.

En klassisk quich deig er bare mel, smør og iskaldt vann.

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...