Gå til innhold

Kognitiv terapi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har prøvd dette? Jeg har veldig tro på det i forhold til fleste ting i livet, og har veldig lyst til å ta behandling. Jeg venter på time hos DPS men det tar jo en evighet å komme inn der! Jeg har ikke råd til privat timer..

Noen som vil dele litt med hvordan man jobber med seg selv?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til kognitiv terapi for panikkangst og det hjalp meg. Betalte selv så etter ett års tid syntes jeg at jeg hadde lært nok til å fortsette kun på egen hånd. Mens du venter på time hadde jeg kjøpt boka "Trange rom og åpne plasser" som gir et bra innblikk i metoden, kan til og med være at terapeuten ber deg kjøpe den (det gjorde min psykolog).

Når man har angst kan man bli veldig opphengt i noe, og med kognitive teknikker lærer du å fokusere på andre ting slik at denne opphengtheten reduseres/forsvinner. Jeg var opphengt i flere ting, var veldig klaustrofobisk i tillegg til at jeg følte at jeg måtte kontrollere pusten min. Klaustrofobien ble redusert kraftig i løpet av et par måneder ved å utsette meg for det jeg var redd for; ble lukket inn i kott av psykologen, tok tog i rushtrafikken i Oslo, kjørte heis, osv samtidig som man skal bruke tanketeknikker for å trene opp hva du skal fokusere på slik at man tilslutt ikke får angstreaksjoner.

Å være opphengt i pusten har tatt mer krefter å redusere og jeg er ikke helt kvitt det ennå, men nå er det levelig. For kroppslige reaksjoner er det også flere teknikker som kan brukes, det kan bare ta litt tid å finne ut av hva som fungerer for deg og å bli god på det.

Det som er viktig å huske er at psykologen/psykiateren bare kan rettlede deg, du må selv gjøre jobben.

Anonym poster: 8f65d5eda7ab462bcb7876d8e0cb69ed

Skrevet

Jeg har selv hatt godt utbytte av dette! Det brukes veldig mye for forskjellige ting. Hvilke ting er det du håper det skal hjelpe på?

Lettere å anbefale bøker og lignende hvis du vil si litt mer om problematikken din :)

Det hjelper forresten å ringe og purre på dps. Si hvordan man har det og at man gjerne vil komme inn så kjapt som mulig! Legen som har henvist deg kan også purre på :)

Skrevet

Jeg har diabetes type 1, og har hatt over mange år veldig høyt blodsukker. Det fører med seg endel bivirkninger som senskader osv. Jeg har vært utrolig heldig som ikke har fått noe enda. Men noe må gjøres. Det som jeg sliter mest med i hverdagen er at jeg er utrolig sliten Pga dette. Og jeg er overvektig.. 163 cm og 76 kg. Jeg er 33 år gammel og Pga sykdommen så er det ikke trygt å bli gravid. Et svangerskap er risiko. Barn ønsker jeg meg mest akkurat nå.Men det er mange diabetikere som lever helt normale liv, har barn og jobber fullt. Jeg vil være en av de. Men jeg tar ikke de riktig valgene..

Skrevet

Okei. Det kongnitive er jo å hjelp til å snu uønskede tanker.....

Det meste du nevner er jo fysiske ting, men hvis du mener det er noe psykisk som ligger under så har du jo ingenting å tape på å gi det et forsøk!

AnonymBruker
Skrevet

Mange bruker et par timer med kognitiv terapi for å få satt i gang en livsstilsendring så det kan virkelig være verdt et forsøk.

Anonym poster: 4e65d8cc3d3184396f44da85cd55c292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...