Gjest ms_kwang Skrevet 2. januar 2013 #1 Skrevet 2. januar 2013 Tenkte jeg ville lage en oppskrift tråd, hvor vi kan dele oppskrifter Enten det er 4 retters middag,desserter eller konfekt, eller rett og slett bare 123-lunsj Hva med forskjellige supper? en ekstra liten dæsj av noe i en saus? F.eks har du noen gang laget hjemmelaget potetmos med fløte og litt lakris i? Potetmos 1-2porsjoner: 4-5 middels store poteter 25 gram meierismør 0,5 dl matfløte 1dl melk (blir stappa for tykk, ha i bittelitt mer) 1 klype salt (jeg bruker å skippe salt de aller fleste gangene pga at mye annen mat jeg får i meg inneholder mye salt..) Bittelitt nykvernet pepper. bittelitt Hvitløkspepper. Dette er smak og behag: 1-2 Lakrisbåter (skjæres i små biter..) 0,5dl finrevet ost Slik gjør du: Skrell potetene, skjær dem i store terninger. Kok dem i usalted vann. (Ikke ha salt i, pga at potetene ender opp slimete og ekle!) La det koke i ca 10-15 minutter før du heller ut vannet, skru plata nesten helt av og la kjelen med potetene stå å dampe slik at resten av vannet er borte.. Husk å rist litt på kjelen innimellom slik at potetene ikke svir seg fast. Neste steg er å mose potenene enten med en stapper,potetpresse eller grov sil (hva enn du måtte ha liggende ) Liker du potetmos med klumper så la det være tyggbare biter igjen, visst ikke mos alt! Deretter finner du en sleiv, rør inn smøret slik at det smelter, spe med en blanding av melk & fløte til du får en passende konsistens. Smak til med krydder å ha i de hakkete lakrisbitene. Rør tilslutt inn osten å la det smelte i stappen. Server med pølser,finnbiff, alt ettersom hva du enn ønsker å spise.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå