Gå til innhold

Svineinfluensa og sykehusinnleggelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er mye om svineinfluensa i media nå, og mange mennesker på sykehus. I mine lokale avis var det en lege som sa at de fleste som ligger på vårt lokale sykehus med svineinfluensa ikke er alvorlig syke, at det var snakk om milde og moderate tilfeller. Er det slik at man legger inn absolutt alle med svineinfluensa? Bør man gå til legen hvis man har influensasymptomer, for å få bekreftet svineinfluensa?

Anonym poster: 7303725a0d3fd273e6455e0f86ca3f33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bør man gå til legen hvis man har influensasymptomer, for å få bekreftet svineinfluensa?

Ja, det har de allerede gått ut og sagt.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, det har ikke jeg fått med meg. Takk, det er greit å vite :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke lagt inn pga en influensa... Det dør mange av dette hele året, men for å skremme oss litt så hypes det opp i media så fort det er en ny type virus :) Eldre og svake er mer utsatt, og derfor legges de inn for sikkerhets skyld.

Anonym poster: a594a51b99c37099d057a194ab2b2fea

Skrevet

Hvor er dette sagt? Fått med meg at man skulle holde sengen bare jeg.. Det som står de fleste steder

• Liker 1
Gjest bambam
Skrevet

Sist det brøyt ut hysteri, så fikk man beskjed om å holde seg inne for å unngå å smitte flere... Det er tross alt bare en influensa som er helt ufarlig så lenge du er frisk og rask ellers.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Man blir ikke lagt inn pga en influensa... Det dør mange av dette hele året, men for å skremme oss litt så hypes det opp i media så fort det er en ny type virus :) Eldre og svake er mer utsatt, og derfor legges de inn for sikkerhets skyld.

Anonym poster: a594a51b99c37099d057a194ab2b2fea

Eldre er mindre utsatt en unge fordi de eldre allerede har en viss resistens.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil! Med mindre du er i svært dårlig allmenntilstand eller har andre sykdommer i tillegg trenger du ikke kontakte lege, det går over av seg selv. De færreste testes også for om det er svineinfluensa eller en annen variant av viruset de har. De som er innlagt på sykehus er som regel det pga tilleggssykdommer, og de blir skrevet raskt ut igjen.

Anonym poster: 6c78c406199c510526c137a1b87f8684

Skrevet (endret)

De aller fleste som får svineinfluensa ligger hjemme med en kraftig influensa, og trenger ikke legebehandling. Blir det slik at du absolutt ikke får i deg mat og drikke, er så syk at du ikke orker å se på tv/ pc, vanskelig å få kontakt med og slik, så er det mulighet for at man blir lagt inn til overvåkning og for å kanskje få litt væske. Av de som ble lagt inn på sykehus i 2009 var det ganske mange flere som var hjemme med temmelig ukomplisert forløp:):)

Edit: skrivefeil

Endret av lillemeg90
Skrevet (endret)

Jeg ble lagt inn på sykehus, men det var først når jeg fikk komplikasjoner som følge av svineinfluensa, så jeg tviler på at alle blir lagt inn. Selve influensaen var av mildere grad enn vanlig influensa, og det føltes ut som en lettere forkjølelse for min del.

Det var uheldig for meg at alle dro til legen med litt hoste og feber - det førte til at vikarlegen var så lei at når det var min tur var ikke han like oppmerksom og han tok meg ikke seriøst - for alle andre var hysteriske, "som meg". Legekontoret var fullt av folk som småhostet og snufset. Da jeg dro var det fordi jeg hadde blitt verre over to ukers tid. Han sendte meg hjem med tamiflu.

Vel, jeg kollapset på gulvet hjemme med brystkramper og 41,9 i feber (alvorlig lungebetennelse) som ikke gikk over med egenbehandling i starten og som jeg hadde gått rundt med i nesten 3 uker til sammen (+ en uke svineinfluensa).

Så nei, det er ikke nødvendig å bekrefte svineinfluensa. Det går over av seg selv som all annen influensa, med mindre du blir veldig dårlig og allmenntilstanden forverres etter noen dager - da må du selvsagt oppsøke lege. Jeg klandrer ikke vikarlegen, selv om det er hans feil, men jeg er sikker på at det hadde vært annerledes om han ikke hadde den lange køen av mennesker som var livredde svineinfluensa.

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg syntes man blir litt for hysteriske. Svineinfluensaen inngår i den vanlige sesonginfluensaen, og de innså jo at man ble litt for hysteriske sist svineinfluensahysteriet (shit det ble et langt ord!) var på sitt verste. Jeg syntes de bruker for mye ressurser på noe som ikke er mer farlig enn vanlig influensa. Ingen har tenkt på å informere om alle de som dør av "vanlig" influensa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...