Gå til innhold

Trygt å reise til ukraina og russland?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det trygt å reise til Ukraina og Russland på ferie?

Tenker på at nordmenn gjerne er litt godtroende, og at utlendinger gjerne blir lurt på ferie.

Synes også det virker som at mange i utlandet gjør det vanskelig med vilje, for eksempel kan vel noen ting være utrolig strengt, vanskelig å vite hva man bør passe seg for.

Anonym poster: 7d06482e22af24ea95d2c43c7f4eb19f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel.

I Ukraina eller Russland må man være forberedt på å stå veldig tett i offentlig transport (buss, t+bane) og derfor må man altid passe på hva man har i lommene og hvor man har veska si. Det er ikke bare turister som må være oppmerksomme på lommetyver, men lokalbefolkning også. Det skjedde meg bare 2 ganger, men det er jo 2 ganger for mye.

Anonym poster: 341894f3a940ffab2b93de1df8f0ebd9

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Det er trygt vist du vet hvor du skal gå og holder deg unna gater med lite lys.

AnonymBruker
Skrevet

Det er iallefall utrolig strenge fengsel der nede. Rart at de lokale stjeler ifra turister. Hvis man leier bil og kjører i trafikken, og da kjører feil, da kan vel det også bety trøbbel. Vet ikke jeg helt. Hva med damene, er de trygge å flørte med?

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det er iallefall utrolig strenge fengsel der nede. Rart at de lokale stjeler ifra turister. Hvis man leier bil og kjører i trafikken, og da kjører feil, da kan vel det også bety trøbbel. Vet ikke jeg helt. Hva med damene, er de trygge å flørte med?

Det er vel sånt alle steder at kjører du feil, så får du bot. I Ukraina og Russland er det ingen kamera på veien, men egne "vei-politi" som kontrollerer fart langs veiene.

Har funnet info om boter i Ukraina:

Snakke i telefon under kjøring -- 350 kr

Kjøring i bil med skader eller mangler -- 470 kr (andre gang på samme år -- 1760 kr)

Manglende førerkort/dokumenter -- 590 kr

Fartsovertredelse -- bot mellom 500-1180 kr og helt til tap av førerkort i 6-12 mnd.

Verdt å merke at prisene er ganske lave i disse to land. Det er store variasjoner selvfølgelig.

Skrevet

Trygt ja, men jeg vil ikke anbefale de her stedene med mindre du snakker russisk.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Trygt ja, men jeg vil ikke anbefale de her stedene med mindre du snakker russisk.

Det der er faktisk et veldig vesentlig poeng!

Skrevet

Det der er faktisk et veldig vesentlig poeng!

Spasiba!
Skrevet

Не за что.

Pasjalsta nichivå. Kak Djena?

Skrevet

Kommer vel an på hvor i Ukraina og Russland man skal. Er helt uproblematisk å ikke kunne russisk i de store byene. Man kommer også ganske langt med litt peking og miming.

Kiev er forresten en flott by å besøke og føltes ganske trygg.

Skrevet

Vel, jeg kom med rådet pga det er ikke mange som er dyktige i engelsk og siden du kommer utenfra, så er det litt vel mange som kan prøve seg på å loppe deg for penger, pass og lignende. Ellers da er St. Petersburg en av mine absolutte favorittbyer.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke helt relevant, men jeg har lest at det er forferdelige fengselsforhold i de strøkene. Jeg kjenner ikke helt til de politiske omstendighetene, men det er vel på grensen til å være militærstater, eller er det kommunisme det heter? Jaja.

Som turist skal man vel ikke gjøre så mye som gjør at man er i fare for å ha noe med politiet å gjøre da. Jeg har bare fått litt interresse for de landene.

ts

Gjest Darthoven
Skrevet

Trygt på de riktige stedene, men Moskva er noe helt annet enn vestlige storbyer. Sørg for at du holder deg i "trygge" områder, hold deg for guds skyld langt unna trafikken og ikke stol på at noen stopper for rød mann eller fotgjengerfelt. Fordel å kunne russisk, men i Moskva klarer man seg uten. Å reise utenfor Moskva hadde jeg aldri funnet på.

Skrevet

Trygt på de riktige stedene, men Moskva er noe helt annet enn vestlige storbyer. Sørg for at du holder deg i "trygge" områder, hold deg for guds skyld langt unna trafikken og ikke stol på at noen stopper for rød mann eller fotgjengerfelt. Fordel å kunne russisk, men i Moskva klarer man seg uten. Å reise utenfor Moskva hadde jeg aldri funnet på.

Du hadde elsket St Petersburg. :lol:

• Liker 1
Gjest Darthoven
Skrevet

Du hadde elsket St Petersburg. :lol:

Jeg liker russere :) Har bare vært i Moskva èn gang, og det var litt sånn skrekkblandet fryd. Imidlertid glir jeg rett inn i russland med snauklippt hår, bolemuskler og en klesstil som ikke har forandret seg nevneverdig på 10 år.

Skrevet

Jeg liker russere :) Har bare vært i Moskva èn gang, og det var litt sånn skrekkblandet fryd. Imidlertid glir jeg rett inn i russland med snauklippt hår, bolemuskler og en klesstil som ikke har forandret seg nevneverdig på 10 år.

Svært få av de mennene som har stil.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at bilistene ikke stopper i trafikken, når fengslene er så strenge, med tanke på etterfølgene det kan få. Vet ikke om jeg tror at de folkene er helt opplyst. Jeg får inntrykk av at endel av befolkningen ikke er helt moderne. Likevel så har jeg inntrykk av at mange er veldig vennlige, men at det fortsatt er endel vodka det går i. Litt rart at mange fryser om vinteren også, på den måten at de ikke samler inn og sparer ved og masse pledd til kulda kommer. Det ligger sunn fornuft i å ha ved og varme klær iallefall.

ts

ts

Gjest Darthoven
Skrevet

Svært få av de mennene som har stil.

MENN har ikke "stil" ;)

Skrevet

MENN har ikke "stil" ;)

Jo, Bowie er en mann med stil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...