Gå til innhold

Er de som kommenterer nyhetsartikler...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

dummere enn folk flest, f.eks. de 10 % dummeste i samfunnet? For all del, det er mye dumt her inne også, men de som sitter og kommenterer hos VG og andre medier virker ikke helt riktige. De står også gjerne oppført med navn på arbeidsgiver, i tillegg til at de skriver under fullt navn.

Det å kunne kommentere nyheter og hendelser er i utgangspunktet bare positivt, men så virker det som at de bare er dummeste som vil/gidder å skrive inn noe.

Hvis man blar igjennom alle kommentarene, så fremstår kanskje tre fjerdedeler som dumme, enten på grunn av skriveferdigheter eller innhold, eller begge deler.

(Dere finner sikkert noen skrivefeil i dette innlegget også, men det vil isåfall være ubetydelige småfeil).

Er det slike mennesker dere møter på i hverdagen, enten privat, i jobbsammenheng e.l.? Jeg har ikke de skarpeste vennene selv, men føler likevel at mennesker jeg snakker med til daglig er litt smartere enn disse "kommentatorene".

Anonym poster: 5f6571a03d0f2cbe455b76bcf7c7f1da

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg føler man finner uforholdsmessig mange idiotiske/rasistiske/ignorante/intolerante uttalelser der. Jeg tror det har blitt kulturen på slike steder, og det skremmer bort de som hadde hatt noe mer givende å komme med.

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

men så virker det som at det bare er de dummeste som vil/gidder å skrive inn noe.*

TS

Anonym poster: 5f6571a03d0f2cbe455b76bcf7c7f1da

Skrevet

De som faktisk har noe fornuftig og si har vel gitt opp disse stedene for lenge siden. For ikke snakke om at de kanskje er såpass oppegående at de ikke ønsker å gjøre seg søkbar på nett. Et av de store problemene med at man skal bli så "demokratiske" ved at alle skal bruke åpent navn, gjør jo at mange kvier seg for å kommentere. Selv om man selfølgelig kan opprette falske facebookprofiler.

  • Liker 3
Gjest Darthoven
Skrevet

Der tror jeg du bommer grovt ts. Jeg HAR selv vært aktiv både på DN, E24, Dagbladet, Zerohedge, theoildrum og diverse andre nettsider, og jeg tror ikke min grunn avviker nevneverdig fra andres grunn til å kommentere. Det går ut på at man har mye man tenker på, mye på hjertet, men at man ikke har noen man føler man kan diskutere med. Har man meninger som ikke samsvarer med majoriteten så blir man veldig ofte høvlet ned av usakligheter, frekkheter, ignorering og banale hånligheter. Jeg er riktignok ikke spesielt opptatt av innvandring og Jens, som virker å være spesialiteten til f.eks DB`s kommentatorer, men mine meninger angående makropolitikk, økonomi og miljø avviker på enkelte områder. Selv om jeg er utpreget miljøverner og DET er mitt hovedinteressefelt, så spriker noen av mine løsninger fra konsensus. Selv da blir man latterliggjort av konsensusen.

Jeg tror problemet til kommentarfeltene ikke er at de som deltar er DUMMERE, men jeg tror det gjelder nesten alle at når man er anonym så tyr man raskere til personangrep og flåsete kommentarer. Det synes jeg imidlertid er helt greit, for retten til å være anonym på nett synes jeg er en fin ting.

Jeg tror snittet av f.eks DB`s kommentarfelt er like smarte som folk flest..for folk flest er ganske tåpelige. Forskjellen er bare at de som er på DB er de som føler at de må få ut sine meninger. Andre, minst like dumme folk, er enten totalt uengasjerte, eller så holder de meningene sine for seg selv.

Alt i alt synes jeg det både er bra og demokratisk at alle har muligheten til å ytre seg, uavhengig av hva de måtte mene.

  • Liker 2
Gjest Glorificus
Skrevet

Tja. Jeg synes generelt det er forfriskende med mennesker med meninger og som står for noe, og jeg må vel innrømme at jeg ikke synes det er noe "verre" å kommentere på de nettstedene TS nevner enn å delta i diskusjoner på f.eks KG.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med at det kan være mye dumt som blir skrevet på VG osv. men det er det jo overalt. Blogger, KG,nettavise og generelt overalt hvor alle kan si sin mening :)

Anonym poster: 6714758f87324adf1f5aecbcc1956807

Skrevet

Jeg kommenterer en del i nyhetsartikler, men når jeg har lest alle de andre kommentarene så blir det som regel til at jeg legger igjen noe sarkastisk til de som irriterer meg.

Men hvis det er artikler om ting jeg brenner for (miljøet og denslags) så bruker jeg kommentarfeltet til å si min mening for og så "øve" på å forsvare den på en skikkelig måte, jeg er ikke så flink til det i det virkelige liv for jeg har en lei tendens til å snuble i ordene når jeg blir gira, så langt har det faktisk hjulpet.

Gjest Darthoven
Skrevet

Jeg kommenterer en del i nyhetsartikler, men når jeg har lest alle de andre kommentarene så blir det som regel til at jeg legger igjen noe sarkastisk til de som irriterer meg.

Men hvis det er artikler om ting jeg brenner for (miljøet og denslags) så bruker jeg kommentarfeltet til å si min mening for og så "øve" på å forsvare den på en skikkelig måte, jeg er ikke så flink til det i det virkelige liv for jeg har en lei tendens til å snuble i ordene når jeg blir gira, så langt har det faktisk hjulpet.

Jepp, godt poeng. Det å skrive hjelper jo mye som "forberedelser" til verbal debatt også. Dessuten lærer man jo ting mens man skriver. Ord man lurer litt på hvordan staves kan man google, man lærer noen fremmedord i blandt, man får impulser fra andre osv. Jeg merker at jeg er bedre til å kommunisere verbalt i perioder hvor jeg har lest og skrevet mye på nett.

  • Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet

dummere enn folk flest, f.eks. de 10 % dummeste i samfunnet? For all del, det er mye dumt her inne også, men de som sitter og kommenterer hos VG og andre medier virker ikke helt riktige. De står også gjerne oppført med navn på arbeidsgiver, i tillegg til at de skriver under fullt navn.

Det å kunne kommentere nyheter og hendelser er i utgangspunktet bare positivt, men så virker det som at de bare er dummeste som vil/gidder å skrive inn noe.

Hvis man blar igjennom alle kommentarene, så fremstår kanskje tre fjerdedeler som dumme, enten på grunn av skriveferdigheter eller innhold, eller begge deler.

(Dere finner sikkert noen skrivefeil i dette innlegget også, men det vil isåfall være ubetydelige småfeil).

Er det slike mennesker dere møter på i hverdagen, enten privat, i jobbsammenheng e.l.? Jeg har ikke de skarpeste vennene selv, men føler likevel at mennesker jeg snakker med til daglig er litt smartere enn disse "kommentatorene".

Dagbladet pleier å moderere bort kommentarer som ikke er i tråd med arbeiderpartiets politikk, og derfor blir bare de dummeste kommentarene stående igjen. Det er sikkert det du reagerer på.

Gjest Darthoven
Skrevet

Dagbladet pleier å moderere bort kommentarer som ikke er i tråd med arbeiderpartiets politikk, og derfor blir bare de dummeste kommentarene stående igjen. Det er sikkert det du reagerer på.

Haha. Touchè

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...