Gå til innhold

Erfaring med P-stav?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med p-staven Nexplanon, eller en annen? Har hørt en del vondt om Implanon, så hvis jeg skal sette inn så tenker jeg å høre med legen hvilken type det er han bruker (hørt rykter om at det finnes restlager med Implanon, men godt mulig disse er tomme eller gått ut av bruk). Burde jeg spørre om fastlegen min har tatt kurs i dette eller skal jeg ta det som en selvfølge? Har vel egentlig ikke lyst til å spørre fordi jeg synes det virker litt nedlatende.

Hvilke bivirkninger har dere fått? Jeg har gått på Loette 28 før og merket egentlig ikke noe særlig til negative bivirkninger, gikk vel på det i fire-fem år. Det positive med Loette var at jeg begynte å blø mindre, fikk kortere menstruasjon og mindre mensensmerter.

Sluttet på Loette 28 fordi jeg begynte å bli sløv med å ta dem, pluss at jeg fikk problemer med huden og da hoppet jeg like så godt av. Har endelig fått orden på huden med strengt hudpleierutine, tok vel en 9 måneder og kostet en god del penger, så har ikke lyst til å sette inn en p-stav dersom kviser er en utbredt bivirkning..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter på denne.

Gjest Gjest :3
Skrevet

Tenker selv på å ta p-stav grunnet jeg roter med p-pillene og nå som jeg har kjæreste er ikke det så greit...

Sliter også med kviser som endelig er på et 'normalt' nivå etter ørtens grusomme kremer og pillekurer. P-pillene jeg går på nå skal spesielt hjelpe mot uren hud så jeg er også bekymret for hva som kan skje hvis jeg bytter!

Det jeg har opplevd er at mensen varer lengre når jeg går på piller, før har jeg vært så heldig at jeg bare hadde den i 3 dager. Hørt om folk som har blødd i månedsvis med Implanon.

Lykke til, kommer til å følge godt med her for jeg trenger sårt råd selv!

Skrevet

Jeg har Implanon i 2,5 år: hadde ingen menstruasjon eller blødninger de første 18 mnd, har siden det hatt regelmessige blødninger.

• 4 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg fått satt inn staven. Selve inngrepet var verken smertefullt eller langt, men synes ikke jeg har fått noe god informasjon om bivirkninger etc. dessverre. Godt man har internett til sånt, får bare håpe jeg slipper unna det verste så jeg må ta den ut igjen om et par måneder.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Nå har jeg fått satt inn staven. Selve inngrepet var verken smertefullt eller langt, men synes ikke jeg har fått noe god informasjon om bivirkninger etc. dessverre. Godt man har internett til sånt, får bare håpe jeg slipper unna det verste så jeg må ta den ut igjen om et par måneder.

Hvordan går det nå? :) Jeg er gjesten lengre oppe, har hatt p-stav en stund nå og er kjempefornøyd!

Skrevet

Jeg fikk satt inn stav i Oktober i fjor. Mistet mens en periode, men i Januar kom den tilbake for fullt. Hadde mens uten opphold helt til Juni mnd, da tok jeg staven ut.

Men, jeg hadde også plager med mens på slutten av perioden hvor jeg brukte p-piller. Fortalte dette til fastlege men han anbefalte allikevel p-stav. Når jeg fjernet den hos gynekolog fortalte hun at hun ikke ville satt den inn med mine tidligere plager på pilla... Nå sliter jeg med at det er få andre alternativer hun kan anbefale, så nå er det kondom som gjelder ei stund :/

Anonymous poster hash: c36af...8e7
Skrevet

Hvordan går det nå? :) Jeg er gjesten lengre oppe, har hatt p-stav en stund nå og er kjempefornøyd!

Slet ganske lenge med den egentlig. Hadde småblødinger daglig i ofte to-tre uker i strekk, men det begynte gradvis å gi seg i april-mai. Hadde mensen en gang i juni, og så pause til august (nå). Så tok det en uke og jeg blødde litt i to dager igjen.. Satser på at det har roet seg :)

Skrevet

Slet ganske lenge med den egentlig. Hadde småblødinger daglig i ofte to-tre uker i strekk, men det begynte gradvis å gi seg i april-mai. Hadde mensen en gang i juni, og så pause til august (nå). Så tok det en uke og jeg blødde litt i to dager igjen.. Satser på at det har roet seg :)

Den har virket supert for meg, men jeg blødde veldig sjelden når jeg ikke gikk på noe. Har kanskje hatt mensen 3 ganger, og varer bare i cirka 35 timer. :)

Får litt mageknipe og utbrudd hver måned, men uten blod. Nesten som om kroppen innbiller seg at jeg har mensen. :ler:

Skrevet

Den har virket supert for meg, men jeg blødde veldig sjelden når jeg ikke gikk på noe. Har kanskje hatt mensen 3 ganger, og varer bare i cirka 35 timer. :)

Får litt mageknipe og utbrudd hver måned, men uten blod. Nesten som om kroppen innbiller seg at jeg har mensen. :ler:

Det har jeg også kjent noe til! Like så greit at den ikke kommer.. :P

• Liker 1
Skrevet

Følger med.. Interessert i flere "historier" :lol:

Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg hadde p-stav i litt over et år. De første månedene var deilige, ingen blødning, ingen bivirkninger. Så plutselig etter 7-8 måneder begynte blødninger fra helvete. Blødde i ca 5 mnd, innimellom stoppet det for 1-2 dager. Så begynte det igjen. I tillegg ble jeg deppa og sur. Men det kan jo være pga langvarig blødning. Uansett, jeg fikk den tatt ut og aldri igjen!

Skrevet

Jeg blir litt betenkt av det jeg leser/har hørt. Hører nesten bare negativt om den..

• Liker 1
Skrevet

Har min tredje stav inne nå. Skal bytte til den fjerde neste måned.

Som man da forstår er jeg utrolig fornøyd. Går mellom et og to år før menstruasjonen kommer tilbake etter bytte, men da i en mild og smertefri form. Ingen vektøkning, ingen kviser, ikke dårlig sexlyst.

Men skal man prøve p-stav, er det kjempeviktig å teste ut zeracette først slik at man får prøvd ut om man tåler hormonene.

Det er også viktig å ikke gå rett fra null prevensjon til p-stav, da man kan få problemer med blødninger pga tykk livmorslimhinne.

Livmorslimhinnen skal være så tynn som mulig ved innsett og dette får man ved bruk av zeracette først.

Skrevet

Takk for tips zellica! Skal vurdere det litt nøyere i samråd med lege, så får vi se.

Skrevet

Jeg har også positive erfaringer med p-stav. Har ikke brukt noe prevensjon før og fikk satt den inn for halvannet år siden. Ingen bivirkninger som kviser, humørsvingninger og dårlig sexlyst. Er superfornøyd med å slippe å tenke på prevensjon hele tiden!

De første månedene blødde jeg så og si ingenting. Deretter begynte jeg, som mange andre erfarer, å ha konstante blødninger - fryktelig irriterende... Det som er trikset da, er å ta p-piller ved siden av i tre måneder. Da vil vanligvis kroppen stabilisere seg og holde seg stabil resten av p-stavens levetid. Det funka for meg i alle fall! Synd at ikke flere fastleger vet om dette da det kunne hindret en del misnøye rundt p-taven (:

Anonymous poster hash: 61e94...137
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg prøvde p-stav for litt siden, men måtte ta den ut igjen pga langvarige blødninger. Slet med det samme med p-sprøyta også, og legen kom fram til at jeg muligens ikke kom overens med de hormonene som er i disse preparatene, så da gikk jeg tilbake til p-pilla som funker veldig godt for min del :)

Skrevet

Jeg tok nexplanon for 4 mnd siden, og har det kjempefint med den. Det gjorde ikke vondt å sette den inn, lo meg gjennom hele situasjonen :fnise: Merker ingenting til at staven er der, og har heller ikke fått noen bivirkninger. Mensen kommer ikke, og har heller ikke små mellomblødninger. Det kjentes bare litt rart de 2 første ukene da kroppen prøvde å skille staven ut av kroppen.. dvs at kroppen ikke godtok at den var der, siden det var noe helt nytt. Nå har det gått en liten stund og jeg er superduper fornøyd, angrer ikke i det hele tatt :)

Anonymous poster hash: 3882b...560
Skrevet

Kjempefornøyd med Nexplanon!

Rotet utrolig mye med p-pillene, så var egentlig nødt til å finne meg et bedre alternativ. Prøvde p-plaster i en periode, men syntes ikke det var spesielt praktisk, spesielt siden de ikke satt så godt og dermed ikke virka så sikker. Dessuten poppet kvisene frem etter en liten stund med plasteret.

Elsker at jeg ikke trenger å ofre prevensjon en tanke (bortsett fra å ha koll på når jeg skal skifte den)! Hadde noe uregelmessig menstruasjon en periode - 2, 3 måneder, men etterpå fikk jeg myyye mindre blødninger og nesten ikke-eksisterende smerter. Dette var en lettelse for meg, siden smertene mine var nærmest uutholdelige tidligere.

Må legge til at jeg slanket meg 15-20 kg et halvt år etter at jeg fikk innsatt p-staven. Da forandret mensen seg, men stabiliserte seg kort tid etter. Vet ikke om det har noen sammenheng, men det virker nesten som om kroppen og p-staven krangla litt da.

Alt i alt kan jeg absolutt anbefale p-staven! Har hørt om en del som ikke var så heldige med den, men om kroppen tåler den er det supert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...