Gå til innhold

Teit å dra til legen med flere problemer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skrev i en annen tråd om hva man sliter med, og da gikk det opp for meg at legen sikkert kommer til å synes jeg er skikkelig teit og hypokonder? Er det normalt å gå til legen med mange problemer? Kan nevne at jeg skal snakke med han om hodepine, smerter i rygg, eksem (flere steder?hodet og underlivet ). Jeg vil sjekke stoffskiftet mitt, og om jeg mangler noen vitaminer eller mineraler. Må få ny resept på p-piller, og fortelle at kvisemidlene han var fått meg til å prøve ikke funker. Samt han må se på en fjernet føflekk, eller arret der den var da.

Omg, det ble mye.. Men er mye av dette jeg ikke har tatt opp med han tidligere fordi jeg synes det blir flaut med så lang liste. Burde jeg bare ta opp det viktigste? Alt plager meg jo.. Men hodepine, underliv og rygg er verst f.eks.

Anonym poster: c923a0780d58e59c3e8caff650026e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er mye, så bestiller du dobbelttime. Jeg har tatt opp 4-5 ting på en time, men da ting som jeg har trengt henvisning til, eller resept på. Dersom man trenger flere undersøkelser og sånt, så kan du altså bestille dobbeltime.

• Liker 1
Skrevet

Ta med en liste og bestill dobbeltime. Klart du må ta opp alle problemene som plager deg.

• Liker 1
Skrevet

Dessuten kan det være en sammenheng mellom problemene dine. Man vet aldri før man har sjekket

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen! Jeg har ikke vært hos legen på lenge, og jeg har tenkt mye frem og tilbake om jeg virkelig skal ta opp alle "problemene" jeg har som jeg lurer på. Kanskje jeg og skal bestille dobbelttime da, er vel lurest! Det gjelder ting som begynner på bli veldig plagsomme + at jeg trenger ny resept på p-piller. Huff, jeg har en uvane at jeg biter ting i meg og tenker at de går over, har til og med vurdert hvilke problemer jeg skal ta opp, evt. velge bort noen. Ser jo nå at det er veldig dumt, legen er jo der for å hjelpe deg og svare på spørsmål.

Skrevet

Dersom det er mye, så bestiller du dobbelttime. Jeg har tatt opp 4-5 ting på en time, men da ting som jeg har trengt henvisning til, eller resept på. Dersom man trenger flere undersøkelser og sånt, så kan du altså bestille dobbeltime.

Har du time til legen, må du kunne få tråd /behandling for alle problemene på en og samme time unsett om du har bestilt enkel eller dobbelt time. Legen har plikt til å gi deg den tiden du trenger for at alle problemene skal gås gjennom og behandles så langt mulig. Dersom legen ikke har satt av tilstrekkelig tid, er dette legens problem og ikke ditt.

Skrevet

Har du time til legen, må du kunne få tråd /behandling for alle problemene på en og samme time unsett om du har bestilt enkel eller dobbelt time. Legen har plikt til å gi deg den tiden du trenger for at alle problemene skal gås gjennom og behandles så langt mulig. Dersom legen ikke har satt av tilstrekkelig tid, er dette legens problem og ikke ditt.

beklager skrivefeil: tråd -> råd; unsett -> uansett

Skrevet

Så om du går til legen uten å bestille mer tid og tar opp en time av legens tid, så skaper du mer venting for de som skal inn etter. Det Gjør man rett og slett ikke.

• Liker 1
Skrevet

Så om du går til legen uten å bestille mer tid og tar opp en time av legens tid, så skaper du mer venting for de som skal inn etter. Det Gjør man rett og slett ikke.

Dette er legens problem, og ikke pasientens. Pasienten skal aldri trenge å ta hensyn til legen. Legen plikter å sette av den tid som er nødvendig for pasienten, samme om dette er 10 minutter eller 5 timer. Dersom han har feilberegnet for mye, får han i verste fall tilby pasienten å komme igjen senere på dagen når de øvrige pasientene har fått sine timer, for å gjøre konsultasjonen ferdig. Det er urimelig å forlange at pasienten skal måtte vente med enkelte av sine problemer til en annen dag. Det er legen som er til for pasienten og ikke omvendt.

Skrevet

Frekke jævler er mitt problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle legekontor som setter opp dobbelttime, så da må ting bare ta den tiden det tar.

Anonym poster: b405776c013cdd1ee5eabe5fc7a1d8c4

Skrevet

Det er greit, men å nekte å tilrettelegge der man kan, bare fordi man ikke gidder og driter i andres tid, det er og blir frekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er legens problem, og ikke pasientens. Pasienten skal aldri trenge å ta hensyn til legen. Legen plikter å sette av den tid som er nødvendig for pasienten, samme om dette er 10 minutter eller 5 timer. Dersom han har feilberegnet for mye, får han i verste fall tilby pasienten å komme igjen senere på dagen når de øvrige pasientene har fått sine timer, for å gjøre konsultasjonen ferdig. Det er urimelig å forlange at pasienten skal måtte vente med enkelte av sine problemer til en annen dag. Det er legen som er til for pasienten og ikke omvendt.

Men det er ikke alltid at legen vet hva pasienten kommer for.

På mitt legekontor ønsker de at pasientene bestiller time på sms, og da får man time samme dag eller neste dag. Da skal det ikke skrives i sms hva det gjelder, men de ser helst at det bare ett tema. Men jeg har tatt opp fler, men da er det korte ting som bare har tatt et par minutter.

Anonym poster: dc6e1caf68e31f27cd9547575d044a80

Skrevet

Men det er ikke alltid at legen vet hva pasienten kommer for.

På mitt legekontor ønsker de at pasientene bestiller time på sms, og da får man time samme dag eller neste dag. Da skal det ikke skrives i sms hva det gjelder, men de ser helst at det bare ett tema. Men jeg har tatt opp fler, men da er det korte ting som bare har tatt et par minutter.

Anonym poster: dc6e1caf68e31f27cd9547575d044a80

Flott at alle får time samme dag eller påfølgende dag. Pasienten må likevel kunne forvente å få alle problemer gjennomgått i tilstrekkelig detalj ved første konsultasjon, evt som jeg skrev over, ved å komme tilbake senere på dagen for å få utført det som det ikke ble tid til i første omgang.

Dette må gjelde selv om det skulle bli nødvendig med bestilling av omfattende utredninger, i tillegg til trygdesøknader, forsikringssaker og annet som erfaringsmessig tar en del tid.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg bestilte timen før jul, og ante ikke at det gikk an å bestille dobbelttime. Men skal huske på det til neste gang hvis jeg har mye å ta opp da også. Jeg tror at noen av tingene kan ha en sammenheng, er derfor jeg vil sjekke stoffskifte og vitaminer osv. Legen min tar litt lett på ting, så jeg tror jeg må si at jeg vil sjekke dette pga ditt og datt, hjelper ikke å bare fortelle at jeg er slapp, hodepine osv f.eks. Men så lenge han ikke blir sur for alt jeg trenger hjelp til så :)

Anonym poster: 96d0e7275a1b4032944eff1206635035

AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å ta opp så mye du vil på en legetime, men blir det ikke tid til alt må du nok komme tilbake til ny time. Lengden på legetimen varierer som regel fra 10-20 minutter.

Lag deg en liste, og start med det du synes er viktigst. Hvis dere ikke rekker å gå gjennom alt, kan du bestille ny time i luken før du går hjem.

Generelt sett er det bedre å la legen bestemme hvilke blodprøver som skal tas fremfor å komme med en bestilling. Blodprøver tas for å evt bekrefte eller avkrefte en mistenkt tilstand på bakgrunn av et klinisk bilde, og generelt skal man ikke ta blodprøver som screening uten en klinisk indikasjon. Så jeg ville kanskje droppet punktet med vitaminer/stoffskifte-prøver på listen.

Anonym poster: 816f5f420509b3f900255dca7851bc0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...