Gjest Spiderpig Skrevet 31. desember 2012 #1 Skrevet 31. desember 2012 Husk å passe på dyrene deres i kveld! Hunder bør være i bånd, katter bør holdes inne. Ta ansvar og skjerm dyrene for nyttårsraketter, uansett om det er en hamster eller en hest. Nyttårsaften er en skummel dag for veldig mange dyr, og vi som eiere må gjøre kvelden greiest mulig for dem. Ønsker alle to og firbeinte et godt nyttår. 3
Lille Solstråle Skrevet 31. desember 2012 #2 Skrevet 31. desember 2012 Det gjør jeg alltid, men det er bra du sier i fra. Godt nyttår 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #3 Skrevet 31. desember 2012 Hva skal jeg gjøre med elgen i skogen og alle fuglene? Tror du de kommer inn i kjelleren om jeg lokker dem med brød? Anonym poster: 69f32ee03c389bb1f6fbff56bbd3fdba 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Hva skal jeg gjøre med elgen i skogen og alle fuglene? Tror du de kommer inn i kjelleren om jeg lokker dem med brød? Anonym poster: 69f32ee03c389bb1f6fbff56bbd3fdba Fuglene i byen dør pga rakettene (det er alltid masse døde fugler rundt om dagen etter) og elgen og rådyrene sprenger seg. Bare fordi noen synes det er gøy å skyte opp raketter... Og dessverre forsvinner og dør en del kjæledyr også pga raketter. Selv om de blir tatt godt vare på. Man kan være uheldig. Men de fleste dyreeiere er flink og passer godt på og lar også være å skyte opp raketter. Selv har jeg nå bare en eldre rotteherremann og han bryr seg filla om fyrverkerier. Så han har det trygt og godt her. Og hesten jeg steller, er inne med masse mat og langt unna fyrverkerier, så hun klarer seg også godt. Men noe stressa blir hun dessverre. 2
-Jiinxs- Skrevet 31. desember 2012 #5 Skrevet 31. desember 2012 (endret) Har holdt kattene mine inne i dag. De er ikke happy.... De liker seg best ute, men siden de ikke vet hva som vil skje i kveld så vil jeg tro de setter pris på det imorgen ;p Spider pig, spider pig, does what ever a spider pig does Endret 31. desember 2012 av -Leon-
Gjest gressløk Skrevet 31. desember 2012 #6 Skrevet 31. desember 2012 Katten min bryr seg egentlig ikke om rakettene, men siden han ikke har kattedør lenger, så har jeg bestemt meg for å ha han inne med meg. Kan tro han er "fornøyd" med den ordning!
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #7 Skrevet 31. desember 2012 Jeg syns raketter er noe dritt. Alt det er, er å sprenge penger opp i lufta for å få noe pent å se på som varer i sekunder. Og i de sekundene blir hundre, kanskje tusenvis av dyr skadet eller drept som konsekvens. Dyrene som ikke blir skadet eller drept, blir livredde og forstår ikke hva som foregår. Alt på grunn av oss egoistiske, korttenkte mennesker! Ja - pass på dyrene deres i dag. Jeg sitter klar her med godbiter på lur, og et koselig fang for min livredde lille snusk. 4
Gjest Yellow Taxi Skrevet 31. desember 2012 #8 Skrevet 31. desember 2012 Vi har aldri tatt noen spesielle hensyn på nyttårsaften til noen av de 4-hundene jeg har hatt kontakt med opp igjennom og ingen av dem har heller brydd seg noe. To av dem har uten problemer sovet ved siden av vinduet. Jeg tror det beste man kan gjøre er å gjøre minst mulig, om du løper og klemmer hunden hver gang det smeller så kommuniserer du at dette er drit farlig. 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 31. desember 2012 #9 Skrevet 31. desember 2012 Vi har aldri tatt noen spesielle hensyn på nyttårsaften til noen av de 4-hundene jeg har hatt kontakt med opp igjennom og ingen av dem har heller brydd seg noe. To av dem har uten problemer sovet ved siden av vinduet. Jeg tror det beste man kan gjøre er å gjøre minst mulig, om du løper og klemmer hunden hver gang det smeller så kommuniserer du at dette er drit farlig. Min hund gikk fra å være hysterisk, til å sove seg igjennom rakettene etter jobbing. Men jeg har også opplevd dyr, som ikke har vært redde før, brått blitt hysterisk redde. Spesielt den hesten, som ble skutt på av en person midt på lyse dagen... den hesten døde pga flukten den tok. Så ikke ta det for gitt at den er trygg heller.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 31. desember 2012 #10 Skrevet 31. desember 2012 Spesielt den hesten, som ble skutt på av en person midt på lyse dagen... den hesten døde pga flukten den tok. Så ikke ta det for gitt at den er trygg heller. Ja, da hadde nok jeg blitt redd også! Jeg tenkte mer på når man har hunder innendørs, - da tror jeg det beste er å ignorere. 1
MalloryK Skrevet 31. desember 2012 #11 Skrevet 31. desember 2012 Min hund har et et trygt sted på badet, ingen vinduer, og nesten lydtett der. Viften står og på. Han kommer og går som han vil, han er livredd, så han får styre dette selv.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #12 Skrevet 31. desember 2012 Jeg syns raketter er noe dritt. Alt det er, er å sprenge penger opp i lufta for å få noe pent å se på som varer i sekunder. Og i de sekundene blir hundre, kanskje tusenvis av dyr skadet eller drept som konsekvens. Dyrene som ikke blir skadet eller drept, blir livredde og forstår ikke hva som foregår. Alt på grunn av oss egoistiske, korttenkte mennesker! Ja - pass på dyrene deres i dag. Jeg sitter klar her med godbiter på lur, og et koselig fang for min livredde lille snusk. Tusenvis av dyr drept!? I bare Norge? Eller hele verden? Link og info? Anonym poster: 3e4ddd7ee84aff9f9a822ab6e9747345 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #13 Skrevet 31. desember 2012 Fuglene i byen dør pga rakettene (det er alltid masse døde fugler rundt om dagen etter) og elgen og rådyrene sprenger seg. Bare fordi noen synes det er gøy å skyte opp raketter... Og dessverre forsvinner og dør en del kjæledyr også pga raketter. Selv om de blir tatt godt vare på. Man kan være uheldig. Men de fleste dyreeiere er flink og passer godt på og lar også være å skyte opp raketter. Selv har jeg nå bare en eldre rotteherremann og han bryr seg filla om fyrverkerier. Så han har det trygt og godt her. Og hesten jeg steller, er inne med masse mat og langt unna fyrverkerier, så hun klarer seg også godt. Men noe stressa blir hun dessverre. Hvor mange? Link og info om alle kjæledyr som dør takk. Anonym poster: 3e4ddd7ee84aff9f9a822ab6e9747345 1
LittleJ Skrevet 31. desember 2012 #14 Skrevet 31. desember 2012 Vi har aldri tatt noen spesielle hensyn på nyttårsaften til noen av de 4-hundene jeg har hatt kontakt med opp igjennom og ingen av dem har heller brydd seg noe. To av dem har uten problemer sovet ved siden av vinduet. Jeg tror det beste man kan gjøre er å gjøre minst mulig, om du løper og klemmer hunden hver gang det smeller så kommuniserer du at dette er drit farlig. ENIG! Mange som overdriver det med dyr og raketter... Min hund likte ikke torden, raketter o.l, men han gjorde da ikke noe annet enn å komme på døra og ville inn. Var litt verre når politiet sprengte masse sprengstoff de fant på naboeiendommen uten å si fra, men han overlevde det også =P I fjor sto hestene våre ute på nyttårsaften. De som var der borte og så til de sa de hadde stått helt rolig og kikka på fyrverkeriet =) Selvfølgelig skal man holde hunder i bånd og de fleste hester burde vel stå inne, men normalt sett er det eierne som bekymrer seg mest! 1
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #15 Skrevet 31. desember 2012 Tusenvis av dyr drept!? I bare Norge? Eller hele verden? Link og info? Anonym poster: 3e4ddd7ee84aff9f9a822ab6e9747345 Hvor mange? Link og info om alle kjæledyr som dør takk. Anonym poster: 3e4ddd7ee84aff9f9a822ab6e9747345 Sånn generelt, på verdensbasis, tenkte jeg. Har ikke noe statistikk, men kan sikkert prøve å finne.
Rubies_ Skrevet 31. desember 2012 #16 Skrevet 31. desember 2012 Hvis man søker på "animals hurt by fireworks" eller noe lignende på google, kommer det opp en masse nyhetssaker om dyr som er drept/skadet av raketter på nyttårsaften. I tillegg til mange som ønsker å forby raketter på grunn av dyrene. Men jeg er som sagt ikke så sikker på statistikken. Kanskje er det ikke så mange dyr som blir skadet som jeg ser for meg. Jeg syns uansett at raketter er en skikkelig uting.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #17 Skrevet 31. desember 2012 Har alltid syntes at raketter er kult og morsomt. Selv om jeg hadde hunder også. Men de hundene jeg vokste opp med, ble ikke hysteriske heller. De ble nokså litt redde, men holdt seg i ro i hver sin seng under trappa og følte seg trygg der. Men nå har jeg en egen hund og hun er litt mer redd enn hva jeg er vant til. Hun er 2 år nå, så jeg regner med at det kanskje blir bedre med alderen? Uansett så prøver jeg å oppføre meg normalt under rakettoppskytingen, selv om bikkja skjelver og nærmest går i beina på meg. Jeg pleier å legge henne på badet og lukke døra på skrøtt (så hun kan komme seg ut igjen hvis hun vil) Det pleier å hjelpe. Men hun liker ikke å være alene og kommer etter en stund etter meg og vil sitte hos meg, men da begynner hun å skjelve igjen. Så det beste er at jeg sitter inne på badet med henne og DET gidder jeg ikke i 2-3 timer hehe. 10-20 minutter er greit, men etter det blir det for varmt og for kjedelig. Jeg lar vær å skyte opp mine egne raketter i år ihvertfall. Har uansett ikke kjøpt noe. Kjæresen og jeg har fire års dag natt til 1. januar også, og vi vil jo gjerne feire dette på en eller annen måte Anonym poster: 3034ccb4602dfef8e939f046d93c2131
MalloryK Skrevet 31. desember 2012 #18 Skrevet 31. desember 2012 Jeg er også livredd, jeg holder meg inne. Ikke tale om at jeg går ut
Gjest Funky Punk Skrevet 31. desember 2012 #19 Skrevet 31. desember 2012 Hvor mange? Link og info om alle kjæledyr som dør takk. Anonym poster: 3e4ddd7ee84aff9f9a822ab6e9747345 Ta deg en gåtur i morgen tidlig og tell hvor mange fugler du finner død. Så kan du gange det med antall byer + legge på ekstra for større byer og trekke fra på mindre byer Her i byen (liten by, ca 40k innbyggere) ble det plukket opp noenogfemti døde fugler...og det var bare i sentrum 1
Aurora M. Skrevet 31. desember 2012 #20 Skrevet 31. desember 2012 Pusina mi ble møtt av et høyt smell allerede i formiddag da jeg åpnet døra for å slippe henne ut, så hun har barrikadert seg i senga mi- under dyna. Men der forsvinner hun nok fort ut fra når det verste begynner i 23.30 tiden, siden vinduene er vendt mot parkeringen mange bruker som oppskytingsplass. Vi bor såpass høyt oppe og, at vi får de verste smellene rett utenfor, både foran og bak leiligheten.. Èn ting er de som skytes opp kl. 00.00 og minuttene før og etter, for det kan du iallefall verne deg mot. Verre er alle de utenom synes jeg, helt fra 3. juledag og til 2. nyttårsdag. Jeg hadde ønsket et forbud hjertelig velkommen! Ser bare hvor plaget dyrene inne er, og tenker på de stakkarne som ikke har noe sted å flykte.. Magre etter en hard vinter, og i dypsnøen. Blir forbanna av å tenke på det faktisk. Selv har jeg tinnitus og er var for lyder, så jeg nærmer meg ikke ytterdøra på en kveld som denne. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå