Gå til innhold

er jeg sensitiv for smerte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig å få vondt av å f.eks klø seg, at noen prikker deg på skulderen, tar deg i armen, eller at du dulter såvidt borti noe? Nå tenker jeg at disse tingene ikke skjer hardt, man klør seg jo sjeldent hardt og folk prikker jo vanligvis ikke hardt på andre når man bare vil ha kontakt. Jeg får veldig vondt og det kan gjøre vondt i opptil 10 minutter etterpå. Jeg trudde før at det er normalt men skjønte etterhvert at det neppe er det og skjuler det vanligvis for folk, jeg orker ikke klage. Jeg kan få kjempe vondt av å klø meg eller at noen prikker på meg, så vondt at jeg må kjempe for å ikke vise det. I det siste har jeg med vilje sagt i fra et par ganger at det gjorde vondt for å høre hva andre mener om det, og de andre skjønner ikke at det er så vondt for meg.

Er det så unormalt?

Jeg er mest sensitiv for smerte på overkroppen, altså armene (mest overarmene), nakken, skuldrene og nederst på ryggen. Men også på siden av lårene. De første gangene jeg tenkte over dette fordi det plaget meg er nesten 10 år siden, når jeg var i begynnelsen av 20-årene, men det hadde da vært sånn i noen år trur jeg, jeg husker ikke når det startet. Jeg husker at en kollega kom bak meg og prikket meg på skulderen for å få kontakt med meg, det var så vondt at jeg nesten ville gråte men holdt igjen heldigvis. Dette har skjedd mange ganger senere når andre har prikket på meg, men jeg husker best denne opplevelsen fordi den ga meg en aha-opplevelse om at jeg kanskje er unormal.

Nå høres jeg sikkert veldig pinglete ut, men det er sånn det er å være meg! Jeg kan ikke noe for det. Noen som har det på samme viset og har blitt utredet for det? Fikk du en diagnose? Eller er jeg helt normal og alle andre har det sånn og? Jeg orker ikke spørre mange jeg kjenner fordi det er flaut om det er normalt :fnise:

Anonym poster: e48b23f49b46c3d21ab86a5604df427e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en slags sykdom/tilstand eller noe vet jeg ikke, men det er ikke normalt. Tviler på det er farlig da, men kan se for meg det er plagsomt.

Skrevet

Er noen sykdommer som får ting ikke skal gjøre vondt til å føles vondt. Som å bli berørt, kilt, omså bare det å ha klær på.

Skrevet

Jeg trur heller ikke at det er farlig, og det er ikke ekstremt plagsomt, det skjer jo ikke hele tiden. Men jeg blir jo litt lei, og lurer på hvorfor jeg har det sånn :)

Skrevet

Ingen andre kommentarer? :) Noen som vet grunner til at man kan ha det slik? En konkret lidelse eller flere?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og jeg kan få sterke smerter ved å få et stryk over armen eller jeg klør meg på leggen.

Skrevet (endret)

Jeg har fått diagnose oversensitiv. Det som andre ikke synes gjør vondt, som du nevner ; klø seg,klapp på skulder ,nålestikk osv. Gjør møkkvondt for meg og jeg kan ha smerter i lang tid etterpå.

Det er ikke normalt egentlig,kommer av sykdom /og/eller mye smerter.

Fikk dette diagnosert ved hjelp av et rart instrument på smerteklinikken og av spes.i anestesi.

Jeg har gått med sterke smerter i mange mange år og har derfor "utviklet" hypersensitivitet

Endret av Kårky
Skrevet

Nå har man jo forskjellig smerteterskel men det ligge noe bak, selv ble jeg oppmerksom på min egen smerteterskel for to år siden, fikk store smerter av bare å bli dultet borti eller å bli prikket på skulderen. Har i ettertid fått fibromyalgidiagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fibromyalgi og jeg kan få sterke smerter ved å få et stryk over armen eller jeg klør meg på leggen.

Jeg har å fibromyalgi og jeg får ikke vondt ved berøring om de ikke kjører en finger ned i ett muskelfeste.

Anonym poster: 523df55c495ca8197a765a36e1ba4a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du, TS, beskrive smerten?

Jeg har også Fibromyalgi og når jeg klør meg, blir prikket på skulderen osv kommer det aller først bare litt vondt men så eskalerer det iløpet av hundredelssekunder så svir og brenner det noe grusomt. Innimellom så ille at tårer renner.

Anonym poster: 84ed3f9ed3ddc3528d2a5c5aa8436467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...