Gå til innhold

Unge brudepar - Hva er for ungt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig for ungt for noen som skal gifte seg?

Jeg har nylig blitt invitert i et bryllup til min kusine som er 20 år når de gifter seg begge to.

Jeg må vel innrømme at jeg ble litt vel overrasket når invitasjonen kom i postkassa. Hadde det vært mine barn hadde jeg nok for lengst satt meg ned med dem og fortalt dem at jeg synes de burde kunne vente noen år.

Her ser det derimot ut som foreldrene har slått på stortromma for dette bryllupet, fra hva jeg fikk av invitasjonen, må koste en formue og jeg skjønner ikke hvor disse 20-åringene kan ha fått pengene fra om ikke de har fått dem fra foreldrene.

Ikke er det noe kristne, livssyn eller noe tradisjon for dette i vår familie eller den andre så jeg forstår ikke helt hvor dette kommer fra.

Det føles nesten som om jeg skal i kombinert konfirmasjon og bryllup...

Så, hva tenker andre? Er det normalt at man fyller 20 år, samme år som man gifter seg?

Anonym poster: e9d067922db5bd3927adf11734d21a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Under 25 er for ungt. Man utvikler seg enormt i begynnelsen av 20 årene, det er da man blir vioksen, og de fleste forhold går dukken i denne prosessen. Gifter man seg som 20 åringer er skilsmissestatistikken over 80%, mot 30-40% senere i livet.

Anonym poster: 3c4dcc6e80c30040d77de801df4ab110

• Liker 9
Skrevet

Under 25 er for ungt. Man utvikler seg enormt i begynnelsen av 20 årene, det er da man blir vioksen, og de fleste forhold går dukken i denne prosessen. Gifter man seg som 20 åringer er skilsmissestatistikken over 80%, mot 30-40% senere i livet.

Anonym poster: 3c4dcc6e80c30040d77de801df4ab110

Under 25? Uansett om en er godt over og den andre like under?

De tallene du viser til er interessante, har du noe lenke?

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener også at under 25 år er for ungt.

Anonym poster: b32f51c3d1d3ccdc13d49f038ebd2797

• Liker 1
Skrevet

Folk er så anti-ekteskap! Unge par er samboere, whats the big deal! Ifølge statistikken er samlivsbrudd hyppigere enn skillsmisse (og skillsmisse er på et enstående nivå). Men vi kan ikke la oss diktere av disse statistikkene, hvis vi skulle vært så varsomme, kunne vi ikke en gang kjørt en bil av frykt for å krasje.

Anonym poster: f08fd91d1c8beaa78b3bf999d429eaea

• Liker 3
Skrevet

Folk er så anti-ekteskap! Unge par er samboere, whats the big deal! Ifølge statistikken er samlivsbrudd hyppigere enn skillsmisse (og skillsmisse er på et enstående nivå). Men vi kan ikke la oss diktere av disse statistikkene, hvis vi skulle vært så varsomme, kunne vi ikke en gang kjørt en bil av frykt for å krasje.

Anonym poster: f08fd91d1c8beaa78b3bf999d429eaea

Men hadde du lagt til rette for at din 20-åring skulle gifte seg med en annen 20-åring? Altså betalt for det hele og heiet på dem?

Ville du ikke tatt et alvorsord med dem?

Skrevet

Jeg synes vel også at under 25 er for ungt.

Skrevet

Er det fordi dere mener 20-åringer er mer umodne i dag enn før? Da var det jo ikke noe uvanlig å gifte seg i tidlig tyveårene eller få barn rundt 20.

Og er 25 den nye "myndighetsalderen"? Jeg skulle likt å se hvor irritert jeg hadde blitt om min mor tok en "alvorsprat" med meg som 20 åring hvis jeg skulle gifte meg da. Det er 24 år siden nå.

Anonym poster: 85b24fffbb63a44fb7fb4bd9c7180f25

Skrevet

Er man gammel nok til å flytte sammen, er man gammel nok til å gifte seg.

• Liker 4
Gjest kiara_pusen
Skrevet

Jeg synes ikke det er tidlig dersom de feks allerede har barn eller venter barn da jeg har stor tro på ekteskap når man er en familie. Men jeg har en tante og onkel som giftet seg da de var 22, juss utdannelse og gode jobber kom før første barn som kom når t var 32... så det går selvsagt an.

Men jeg hadde aldri i mitt liv sett stille på at min egen datter giftet seg i en alder av tjue år! Det er veldig tidlig for de aller aller fleste.

En annen ting jeg tenker på som står midt oppi det hele er hvor lett man som kommende brud lar seg dominere og styre av mumzillaen som planlegger sitt bryllup nummer 2. Jeg tror at hadde jeg vært 20 hadde jeg blitt overkjørt fullstendig og ikke bestemt noe selv. :S

Gjest 2013 bryllup
Skrevet

Jeg er 20 nå, gifter meg til sommeren og er ikke for ung til det! Min mor har ikke noe hun skulle ha sagt. Hva dere mener og drar frem av statistikker påvirker meg i allefall ikke.

Tror noen kan være klar for ekteskap som 20åring mens andre ikke er det før passerte 30 eller 40. Det er individuelt, og jeg synes ikke vi skal tenke så negativt om andres avgjørelser :)

• Liker 1
Gjest SpaceBaby
Skrevet (endret)

Tror ikke det er så dumt å finne den rette tidlig, jeg, enten en gifter seg eller ikke. Så har en mulighet til å vokse litt sammen før den mentale stagnasjonen setter inn, rekke å bli litt "avhengige" av hverandre. Jo eldre en blir, jo vanskeligere er det å få noen til å passe inn, jo vanskeligere er det å "trenge" noen. Skulle jeg levd livet mitt på nytt, vill jeg gjort det på den måten: Gifte meg tidlig, få unger tidlig og så "leve livet" når en er ferdig med unger og har innarbeidet seg en del gode vaner i livet, når en uansett står litt stødigere på beina. For strengt tatt har jeg vel bare pissa bort livet fra 18 til 31, så jeg kunne like greit ha fått unnagjort alt det der først som sist.

Endret av SpaceBaby
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg var 19 når jeg gifta meg og er veldig fornøyd med det - fortsatt. Må si meg litt enig i tankene som SpaceBaby gjør seg her ;) De voksne parene jeg kjenner som har holdt sammen var gjerne unge når de giftet seg, også...

Edit: men 19 år er altfor ungt for veldig mange - jeg har nok en gammel sjel. Man skal jo ikke gifte seg om man ikke føler seg klar for det, for mange av mine jevngamle så er det en helt fjern tanke, men de ser jo at det fungerte godt for oss!

Endret av Bintou
Skrevet

Jeg synes det er tidlig å gifte seg når en er under 22-23.. gifta meg selv da jeg var 25 og synes det var greit. Kommer jo an på personene også da, folk er forskjellige. Men jeg ser jo nå i ettertid at en vokser utrolig mye fra en er 20-30 år.. (er bikket 30 nå).

Skrevet

Stedatteren min er 17 og skal gifte seg så fort hun fyller 18. Hverken jeg eller mannen min støtter det og mener hun er for ung, men er hun myndig kan vi ikke nekte henne heller. 20 er ungt, men det kommer an på personene. Har de flyttet hjemmefra og begynt på voksenlivet? Er de selvstendige og ansvarlige?

Anonym poster: 7973f683952b298203a4967b321daeb0

Skrevet

under 23 er ungt i dag. Her i Oslo i hvert fall, men der jeg kommer fra tar man lettere på det. Det er ikke noe stress å skilles...Jeg er fra Hedmark.

De kaster på forlovelsesringer i heisen... Tomme løfter spør du meg.

Ingen av dem jeg kjenner som hadde totalpakken i en ung alder har det samme den dag i dag...

Og da er det bortkastet i mine øyne.

:(

Gjest tarandus
Skrevet

Ekteskap er nå langt mindre forpliktende enn å få laget seg en haug med unger. Så jeg bryr meg fint lite om hvor gamle folk er når de gifter seg.

• Liker 3
Skrevet

Ekteskap er nå langt mindre forpliktende enn å få laget seg en haug med unger. Så jeg bryr meg fint lite om hvor gamle folk er når de gifter seg.

Enig. Flere som får barn enn gifter seg....Nå ser det ut til trenden snur seg da. Bare fint synes jeg, når man vet hva man sier ja til, foran venner og familie. Og ikke bare på slump.

Men det med å aldri være singel lenger, man er fraskillt... grøss.

Skrevet

Er det fordi dere mener 20-åringer er mer umodne i dag enn før? Da var det jo ikke noe uvanlig å gifte seg i tidlig tyveårene eller få barn rundt 20.

Og er 25 den nye "myndighetsalderen"? Jeg skulle likt å se hvor irritert jeg hadde blitt om min mor tok en "alvorsprat" med meg som 20 åring hvis jeg skulle gifte meg da. Det er 24 år siden nå.

Anonym poster: 85b24fffbb63a44fb7fb4bd9c7180f25

Jeg lurer på hva du mener med tidligere? Middelalderen?

Ingen gjennomsnittsalder på 20 år i perioden tilbake til 1961.

http://www.ssb.no/emner/02/02/30/ekteskap/tab-2012-08-23-06.html

Om du ser på tallene tilbake til 1861 (ja, 1800-tallet). så er det kun en periode på 60-70 tallet det var mange som giftet seg i begynnelsen av 20-årene, og selv da var gjennomsnittsalderen 22,8, men kun for kvinner. Menns gjennomsnittsalder har vel nesten ikke vært under 25 på de rundt 150 årene som vi har tall for hos SSB.

http://www.ssb.no/histstat/tabeller/3-27.html

• Liker 2
Skrevet

Akkurat det er det vel vanskelig å være uenig i. Jeg hadde foretrukket at min 20-åring gikk og giftet seg enn at vedkommende fikk unger, men jeg hadde ikke heiet frem eller lagt til rette for hverken det ene eller det andre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...