Gå til innhold

ADHD - Har du noen råd ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min datter på 8 har diagnosen adhd . Mye fungerer bra , men konsentrasjonen på skolen er variabel , ho har venner , men kan avogtil gjøre impulsive handlinger som fører til konflikter. Ho går på conserta , da bedret det seg for henne både faglig og sosialt , men har lite matlyst og store problemer men innsovning , selv men melatonin 2 mg. Er stort sett ei fornøyd jente , men kan fra tid til annen se at ho er noe sliten. Søker også en del alenetid , etter besøk f. eks forsvinner ho inn på rommet sitt. Du som selv har diagnosen- har du noen råd til oss som foreldre? Noe du skulle ønske dine egne foreldre tok hensyn til i din barndom? Bør det stilles samme krav til en med adhd som uten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå over til total lavkarbo, det vil gjøre susen, tro meg.

Skrevet

Min unge som har adhd blir helt klart veldig sliten av "det vanlige liv og hun trenger mye hvile og det får hun. Hjemme er det minimalt med mas fra meg siden jeg vet at hun trenger et fristed, et sted uten for mange krav og forventninger, et sted skuldrene kan senkes.

Min unge sover mye mer enn mange andre og skoledagen er ok men veldig krevende, det sosiale er også krevende.

Jeg ville ikke hatt så mange krav til ungen, men du kjenner jo din unge best så følg magefølelsen sin. I ungdomstiden kan det godt komme depresjoner el så det å ha et godt forhold til de hjemme tror jeg er ekstra vikitg. Min unge, eller dvs voksen tennåring, sier at folk ikke forstår når hun sier hun er sliten og at det gjør hennes frustrert. For med lite energi så blir jo konsentrasjonen dårligere og lunta kortere og det er ikke noe godt...

De trenger jo også såklart krav, men her er balansen viktig. Ikke lag press når du ser at ungen er sliten, men kom med krav når du ser at hun har energi til det for da er det større sjangse for at hun lykkes.

Det å lage kravene slik at hun lykkes tror jeg er den magiske nøkkelen :) mestringsfølelse er tingen! For mange med adhd vokser opp med mye kritikk tror jeg og en følelse av å aldri være bra nok i forhold til alle krav og forventinger.

Skrevet

Gå over til total lavkarbo, det vil gjøre susen, tro meg.

Så lavkarbo fikser en sykdom?

Jøss.. Lavkarbo må være fantastisk. kurerer det ene og det andre....... :ironi:

Anonym poster: 639b5409147346378e864a7e9c9c6eaf

• Liker 3
Skrevet

Når startet hun på medisinen? De fleste som opplever bivirkningene av medisinen, og der i blant vanskeligheter med å sovne på kvelden og lite matlyst, opplever at bivirkningene går over etter noen uker.

Skrevet

Så lavkarbo fikser en sykdom?

Jøss.. Lavkarbo må være fantastisk. kurerer det ene og det andre....... :ironi:

Anonym poster: 639b5409147346378e864a7e9c9c6eaf

Det vil hjelpe noe enormt på konsentrasjonen, tro meg.

Skrevet

Takk for godt svar Raggy , vi er jo spent på hvordan ting vil bli når hun blir eldre! Vi ser jo allerede nå at ho blir sliten og søker ett fristed , og trenger det. adhd skal ikke få bli en unnskyldning for å slippe unna alt av plikter , men det du sier om å se an energien ,humøret og time det til når sjangsene er best for å lykkes , var noe jeg skal minne meg selv på !

Lavkarbo tror jeg jenta mi hadde blitt utsultet , er glad jeg får i henne en potet til middag el en yoghurt m gryn til frokost!

Skrevet

Det vil hjelpe noe enormt på konsentrasjonen, tro meg.

Man setter ikke barn på lavkarbo.

Anonym poster: 039b9c8b02a82881fe783a9ef8c78c98

Skrevet

Man setter ikke barn på lavkarbo.

Anonym poster: 039b9c8b02a82881fe783a9ef8c78c98

Hvorfor ikke?
Skrevet

Anbefaler forumet til bokstavbarna.com for likesinnede :)

Gjest pålogget
Skrevet

Jeg har ADHD og skulle ønske at foreldrene mine roste meg litt mer i min barndom og var mer aktiv med meg. Skulle ønske de hjalp meg litt mer på selvtillits fronten og ved å fått meg med på fotball eller andre sports aktiviteter, slik at jeg hadde fått utløpt energien min til noe fornuftig, hadde litt dårlig selvtillit på slikt, følte meg alltid annerledes. Men startet med hest i ganske tidlig alder, å fikk kjærlighet for det dyret. Det ambefaler jeg sterkt til barn med ADHD. Det holdt meg i sjakk ganske lenge, til hesten jeg rei ble solgt, da havnet jeg fort på rusmiljøet, desverre....Men er nå tilbake sterkere enn noengang før, med hest igjen :) Mestringsfølelsen er nok tingen!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ADHD og skulle ønske at foreldrene mine roste meg litt mer i min barndom og var mer aktiv med meg. Skulle ønske de hjalp meg litt mer på selvtillits fronten og ved å fått meg med på fotball eller andre sports aktiviteter, slik at jeg hadde fått utløpt energien min til noe fornuftig, hadde litt dårlig selvtillit på slikt, følte meg alltid annerledes. Men startet med hest i ganske tidlig alder, å fikk kjærlighet for det dyret. Det ambefaler jeg sterkt til barn med ADHD. Det holdt meg i sjakk ganske lenge, til hesten jeg rei ble solgt, da havnet jeg fort på rusmiljøet, desverre....Men er nå tilbake sterkere enn noengang før, med hest igjen :) Mestringsfølelsen er nok tingen!

Takk for at du deler erfaringene dine , artig nok begynnte min datter på ridekurs for noen uker siden :icon_lol:

Skrevet

Takk for godt svar Raggy , vi er jo spent på hvordan ting vil bli når hun blir eldre! Vi ser jo allerede nå at ho blir sliten og søker ett fristed , og trenger det. adhd skal ikke få bli en unnskyldning for å slippe unna alt av plikter , men det du sier om å se an energien ,humøret og time det til når sjangsene er best for å lykkes , var noe jeg skal minne meg selv på !

Lavkarbo tror jeg jenta mi hadde blitt utsultet , er glad jeg får i henne en potet til middag el en yoghurt m gryn til frokost!

:) Såklart må hun ha grenser og det kan jo fort bli lettvint å skylde på en diagnose. Men det å kreve noe av en sliten unge med adhd er som å skru frustrasjonskrana på fult..

Man kjenner vel sine egne barn såpass så timingen bør ikke være så vanskelig. Det viktigste jeg ser at vi hadde var(eller er) samholdet oss i mellom, at hun stolte på meg og våget å ringe hjem selvom hun kanskje hadde gjort noe dumt, som feks å drikke for mye sprit som tennåring.. Det føltes veldig ok at hun søkte hjem selvom det ofte var konflikter og "pinlige ting som hadde skjedd ute for da hadde jeg muligheten til å hanke henne inn igjen og gi veiledning.

Jeg synes det går mye tid på å veilede rundt dette med det sosiale og hvordan mennesker fungerer, for mitt barn virker det som at menneskers væremåte er vanskelig å forstå/akseptere til tider.

Masse ros, kos, god mat og god tid og bøttevis med tålmodighet er en god oppskrift :)

Det å sette et barn som spiser såpass lite som ts beskriver på en diett vil være ganske så umulig for de vil knapt ha mat... Jeg har stekt, bakt og kokt så godt jeg kan i håp om at ungen skal spise og middag har ihvertfall fristet i perioder. Det er ille med de bivirkningene som går utover matlyst og søvn... nesten så jeg noen ganger har vurdert om hun bør kutte ut medisiner, men da begynner jo alt stresset og konfliktene igjen så tja..

Min datter er glad i hester og har hatt mye glede av å ri og å være sammen med dyrene, jeg tror dyr har en magisk virkning på oss :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...