Gå til innhold

Svineinfluensa flere ganger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan man få svineinfluensa flere ganger?

Vurderer å ta vaksinen, (hadde svineinfluensa for 3 år siden og vil ikke igjennom det igjen) men samtidig vil jeg helst unngå det. Blir litt bekymret når man leser om folk som ble alvorlig syk etter å ha tatt den.

Anonym poster: 4ecdfe156cf5ae1e30d7ec4fda1c2291

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er akkurat som med den vanlige influensaen, og forkjølelse. Man kan få det flere ganger. Alle sykdommene er virussykdommer, som endrer seg litt for hvert år. Det er derfor man kan bli syk av fks influensa hvert år :)

Samtidig vil man ha en liten immunitet mot viruset, om det er kort tid siden sist. Jeg leste i avisen at mange nå vil få svineinfluensa siden det er så lenge siden det florerte sist. Immunforsvaret er dermed tilbake til "normalen", og viruset har samtidig kanskje endret seg pittelitt..

Tok vaksinen selv for tre år siden, og det gikk helt fint. Var "influensa"-dårlig et par dager (hadde aldri hatt influensa tidligere, så mest sannsynlig derfor.. vaksinen er jo "utvannet" virus). De færreste blir dårlige, og enda færre får langsiktige bivirkninger. Det er alltid en risiko ved å ta vaksiner, uansett for hvilken sykdom det er..

Skrevet

Det er akkurat som med den vanlige influensaen, og forkjølelse. Man kan få det flere ganger. Alle sykdommene er virussykdommer, som endrer seg litt for hvert år. Det er derfor man kan bli syk av fks influensa hvert år :)

Samtidig vil man ha en liten immunitet mot viruset, om det er kort tid siden sist. Jeg leste i avisen at mange nå vil få svineinfluensa siden det er så lenge siden det florerte sist. Immunforsvaret er dermed tilbake til "normalen", og viruset har samtidig kanskje endret seg pittelitt..

Tok vaksinen selv for tre år siden, og det gikk helt fint. Var "influensa"-dårlig et par dager (hadde aldri hatt influensa tidligere, så mest sannsynlig derfor.. vaksinen er jo "utvannet" virus). De færreste blir dårlige, og enda færre får langsiktige bivirkninger. Det er alltid en risiko ved å ta vaksiner, uansett for hvilken sykdom det er..

Takk for svar :)

Var egentlig det jeg tenkte meg, men hadde et lite håp om at man bare kunne bli rammet en gang ;)

Da tror jeg at jeg kommer til å ta vaksinen og håpe på det beste. Har aldri reagert på vaksiner før, har nok bare blitt litt skremt av historier i media.

Skrevet

Har nå lest litt rundt på nettet og ser at det står mye forskjellig. Flere leger har uttalt at man kun kan få svineinfluensa en gang.

Får høre med legen min før jeg bestemmer meg for vaksine.

Skrevet

Har nå lest litt rundt på nettet og ser at det står mye forskjellig. Flere leger har uttalt at man kun kan få svineinfluensa en gang.

Får høre med legen min før jeg bestemmer meg for vaksine.

H'n vil trolig anbefale vaksine, pga at det er det juridisk tryggeste alternativet.

Skrevet (endret)

H'n vil trolig anbefale vaksine, pga at det er det juridisk tryggeste alternativet.

Man tar vaksine på eget ansvar. Om noe galt skjer, har alle fraskrivd seg ansvaret.

Man får det kun en gang. Det er ikke som vanlig influensa.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Man tar vaksine på eget ansvar. Om noe galt skjer, har alle fraskrivd seg ansvaret.

Stemmer i all hovedsak ja. Og svært, svært få leger vil anbefale noen å ikke ta en vaksine, med mindre det er snakk om ekstreme allergier. For der vil de om så risikere å bli stilt til ansvar om vedkommende blir syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...