Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nok over snittet opptatt av språk, grammatikk, dialekter, osv. og kan fort irritere meg over skrivefeil o.l. (Ja, jeg vet det fins viktigere ting her i verden ;)) Jeg har i det siste lagt merke til en "oppblomstring" av uttrykket "å gjøre på". Jeg kan f.eks. få følgende spørsmål fra folk rundt meg: "Hva er det du gjør på i dag, da?" Jeg kjenner irritasjonen min nå nye høyder hver gang! Det heter da ikke å gjøre PÅ! Jeg blir fristet til å ta en hunds perspektiv og svare "Jeg gjør på en katt som går i hagen min", for meg bekjent, er det kun hunder som kan gjø på noe ;)

Hvor kommer dette uttrykket fra? Jeg mener å ha hørt at folk på sunnmøre sier dette, og det skal de i så fall få lov til, siden det er dialekt. Men her hvor jeg bor, på tjukkeste østlandet, sier man da ikke å gjøre på? Vi sier å gjøre, gjør, har gjort!

Phew, dagens utblåsning - takk for oppmerksomheten ;)

Er det mange her inne som sier "å gjøre på"? (Jeg skal ikke hugge hodet av dere av den grunn, altså ;))

Anonym poster: c2e26fadace30808865f2bc0d925b9b0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt det fra rogalendinger, i hvert fall! Det blir jo fort sånn at enkelte ord og uttrykk sprer seg og andre ikke gjør det.

Skrevet

Jeg kjenner noen fra Sandnes og Stavanger som hele tiden sier "hva gjør du på", og det lyder rett og slett fælt. Men folk sier nå så mye rart, og i prinsippet er jeg veldig for dialektmangfold. Heldigvis kan man ikke skrive "hva gjør du på".

Anonym poster: cb2e2ad936342d61db93eacc375eb4cd

• Liker 1
Skrevet

Å gjøre på seg.

Anonym poster: 919a9fd1dbd4ba51eb953a9f133dc519

• Liker 3
Skrevet

Å gjøre på seg.

Anonym poster: 919a9fd1dbd4ba51eb953a9f133dc519

Haha! Ja, det har jeg ikke tenkt på. Kanskje det er dét de spør meg om; om jeg har gjort på meg? ;)

TS

• Liker 1
Skrevet

Ka gjør du på? - Sier vi i Stavanger/Sandnes og omegn :)

Anonym poster: 97867a01517338f67e944066d3f31db5

Skrevet

Ka gjør du på?

Eg gjør ikje någe spes

Ka gjorde du i går?

Stavanger dialekt

Skrevet

Ka gjør du på?

Eg gjør ikje någe spes

Ka gjorde du i går?

Stavanger dialekt

Men er det ikke litt snodig å henge på dette 'på' når dere stiller det spørsmålet? Men det er jo mye som er snodig ndg. språk... :)

Skrevet

Men er det ikke litt snodig å henge på dette 'på' når dere stiller det spørsmålet? Men det er jo mye som er snodig ndg. språk... :)

Vi kan godt droppe "på", det er like like mye Stavanger-dialekt å si - ka gjør du? men vi fyller ofte ut setningen med "på", det kan ta bort en mulighet for å høres krass ut. Det blir litt mykere.

Det er bare slik dialekten er, tror ikke noen i omegn her noen gang har tenkt i den retningen av betydninger som dere henger dere opp i :)

Gjest Borghild
Skrevet

De sier gjøre på i Bergen også. Ikke skjønner jeg vitsen med å slenge på et på etter "hva gjør du?"

Skrevet

Det er faktisk helt normalt at man blir påvirka av andre dialekter. Noe annet hadde faktisk vært unormalt, selv for standardnære dialekter på østlandet. Det jeg synes er rart, er hvordan man kan hevde at man er opptatt av dialekter, samtidig som man sier at dette er feil.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

I det øyeblikket så mange har adoptert et muntlig utrykk slik at det er overveiende sannsynlig at folk forstår hva du mener så er det strengt tatt ikke feil å si det. Du kan gjerne være gramatikk-nazi, men muntlig språk er flytende og i relativt hyppig utvikling.

Skrevet

Dette er også vanlig på Møre.

Ka du 'jær på?

Anonym poster: 58b974543e24e0799e3db41fe2293f74

Skrevet

Jeg forbinder uttrykket mest med folk fra Rogaland. Det er over 20 år siden jeg hørte det for første gang, og hun som sa det er fra Stavanger. Senere har jeg merket at folk fra andre kanter av landet også bruker det

For meg hørtes det fryktelig stygt ut, for jeg koblet det med å gjøre på seg og gjøre fra seg. "Hva gjør du på?" "Jeg pleier å gjøre på do, jeg"

Skrevet

Helt greit at det er dialekt, men det høres helt dust ut uansett. Hvorfor legge på et "på" der det ikke hører hjemme? Det er jo feil..

Skrevet

Når noen spør "hva gjør du på?", så har det alltid vært i forbindelse med pc og internett.

Som i "Hva gjør du på (pc'n)? Vil du være med å spille blablabla"

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Phew, dagens utblåsning - takk for oppmerksomheten ;)

Det er stadig noe nytt å lære. "Phew", er det det samme som når vi på norsk skriver "puh"? :fnise:

Endret av Arabella
  • Liker 1
Skrevet

Det er stadig noe nytt å lære. "Phew", er det det samme som når vi på norsk skriver "puh"? :fnise:

He,he...

Jeg pleier heller ikke å lage blåselyder med w.

På norsk uttales jo vanligvis w og v likt. Da må det jo uttales som phev? :fnise:

Skrevet

Helt greit at det er dialekt, men det høres helt dust ut uansett. Hvorfor legge på et "på" der det ikke hører hjemme? Det er jo feil..

Det er ikke feil. Jeg kommer fra dialektområdet hvor man sier dette, og tror det er for å runde av spørsmålet. Vi har en litt brutal uttale på vestlandet, og hvis man bare sier "ka du gjer" høres det fort aggressivt og konfronterende ut. Legger man til et "på" myker man opp spørsmålet og alt blir mye hyggeligere.

Anonym poster: 10c98c31810584414893c28a6e8b6c8e

Skrevet

Selvom det høres mindre aggressivt ut, er det vel ikke riktig av den grunn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...