Gå til innhold

Har jeg asperger? Hvordan vite


Gjest ComputerNerden

Anbefalte innlegg

Men det eneste konkrete eksemplet jeg har på at jeg ikke har forstått en abstraksjon er en gang jeg var hos legen. Hun skulle ta en tungeprøve (gni en q-tips bak på overflaten av tungen) og sa "strekk ut tungen". Jeg strakk derfor tungen rett mot henne, men hvis du selv prøver dette i speilet så kommer ikke mye av tungen frem, det man egentlig gjør er å ta den ut og neddover. Jeg tror dette er et godt eksempel fordi det er noe jeg aldri har blitt bedt om å gjøre før.

Jeg tror helt ærlig jeg ville gjort akkurat det samme som du i den situasjonen der. (Nå fikk jeg forresten lært hva jeg skal gjøre dersom det blir aktuelt en gang ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WendyClear

En manglende evne til å forstå ting som blir sagt inndirekte er jo heller ikke rent uvanlig ved Aspergers. Hvis en person for eksempel sier "uff det er så kaldt her", så kan det hende personen mener det som en høflig og indirekte måte å si "kan du lukke vinduet?". Nevrotypiske kan lett plukke opp hva som ligger mellom linjene her, mens en med Aspergers kun tar setningen som en ytring om temperaturen. På dette punktet kan jo også trening forbedre ferdigheten, siden en kan lære seg til at når folk sier dét og dét, så mener de ofte at du skal gjøre ditt og datt. En kan alikevel møte på rare situasjoner når det kommer opp en indirekte ytring som ikke er like godt "innlært".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En manglende evne til å forstå ting som blir sagt inndirekte er jo heller ikke rent uvanlig ved Aspergers. Hvis en person for eksempel sier "uff det er så kaldt her", så kan det hende personen mener det som en høflig og indirekte måte å si "kan du lukke vinduet?".

Det der var et bedre eksempel enn mitt, ja.

(En annen sak er at jeg trolig også der ville svart: "Uff da, fryser du?" og bedt vedkommende ta på seg en genser, eller noe slikt. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...