Gjest ComputerNerden Skrevet 30. desember 2012 #1 Del Skrevet 30. desember 2012 Nettsiden hardware.no har nylig hatt to artikler om det at innenfor IT har mange asperger syndrom. (http://www.hardware.no/artikler/her-far-de-med-aspergers-hjelp-ut-i-it-livet/115513 , http://www.hardware.no/artikler/her-far-de-med-aspergers-hjelp-ut-i-it-livet/115513 ) Jeg ser at en god del som beskrives matches med hvordan jeg selv er, men jeg er usikker. Fakta om meg. 1. Jeg har ingen venner. (folk man omgås med på fritiden) 2. Jeg spiser ikke lunsj med kollegaer da jeg føler meg "kjedelig/usynnelig" og syns det er vanskelig å skulle holde en samtale i gang om ikke jobb ting i 30 minutter. 3. På jobbfester tar aldri jeg kontakt med andre i frykt for at ikke folk vil prate med meg og at de skal føle jeg trenger meg på. Derfor blir jeg som regel hengende ved baren alene og går som regel tidlig hjem. (hvis ikke noen da prater med meg) 4. Jeg har ingen problemer med å omgå kollegaer/kunder når det gjelder faglige ting. Da har jeg stor selvtillit og har ingen problemer med å holde foredrag for 200 personer. Er det noen ting som kan avkrefte/bekrefte en slik diagnose på meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 30. desember 2012 #2 Del Skrevet 30. desember 2012 Du må nok til utredning hos lege for det. Du kan ha en del trekk av autisme/aspergers uten å på noen måte ha diagnosen. Hvis du vil ha et inntrykk av hvor nær du kommer så kan du f.eks. ta AQ testen. Det understrekes at den ikke er noe diagnoseverktøy (hvilken nettest er egentlig det?), men du kan i allfall få en ide om du er nær spekteret. (Selv scoret jeg 28 poeng, mens mennesker med Asperger tenderer til å få 32 eller høyere ) Ut fra beskrivelsen din så synes jeg bare det høres ut som du er kraftig sjenert. Du kan jo spørre deg selv om du forstår abstraksjoner. Det er det visst ganske få med Asperger som gjør. Mennesker med dette syndromet oppfatter ofte kommentarer og situasjoner veldig bokstavelig, så det gjelder å uttrykke seg i klartekst. De vil også ofte (men ikke alltid) har problemer med å sette seg inn i andre menneskers følelser. Men, som sagt, den eneste som kan stille en diagnose på slikt er en lege, så jeg antar første trinnet i en slik utredning vil være å kontakte fastlege, så sender han/hun deg evt. videre til ekspert for utredning 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #3 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg har mistanke om at jeg lider av en mild form for Asberger og har vært hos psykolog og tatt en mengde med tester. Det holder ikke med det over (selv om jeg kjenner meg igjen), du må se på oppførsel og tankemønster på mange områder av livet. Begynn med å bestille time hos psykolog, det er ikke farlig Lykke til. Anonym poster: 883c531fa24d19ae43f81663246c00e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 30. desember 2012 #4 Del Skrevet 30. desember 2012 Ut ifra det du skriver kan du også bare være veldig introvert, eller veldig sjenerert. Faktisk så er det ikke mange ting som viser til en Aspergers diagnose her, men heller sosial tilbaketrukkenhet (som jo kan være et resultat av Aspergers). Mange med Aspergers lider i tillegg av sosial angst. Det betyr ikke at alle med sosial angst har Aspergers... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2012 #5 Del Skrevet 30. desember 2012 Asperger er en nevrologisk abnormitet, ikke "generell sjenanse osv". Har du sanseforstyrrelser av diverse slag kan det være verdt å se på asperger som en mulighet, men det du beskriver her har lite eller ingenting med asperger å gjøre i seg selv. Wrongplanet kan kanskje være et greit sted å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PanLi Skrevet 30. desember 2012 #6 Del Skrevet 30. desember 2012 Hei! Ut i fra det du beskriver, behøver det ikke nødvendigvis å dreie seg om en asperger. Det du lister opp her er også symptomer på f.eks sosial angst. Hvis du strever med dette, og ønsker utredning/behandling, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med din fastlege, forklare dine bekymringer og evt. få viderehenvisning til psykolog for utredning hvis det er antydet. En asperger diagnose er innenfor det en kaller "autismespekter", og blir som regel satt først etter grundig utredning. Dette dreier seg om en såkalt "utviklingsforstyrrelse" (les: medfødt), og en tenker derfor at dette er personens måte å fungere, forstå og forholde seg til omverdenen på generelt. Dette til forskjell fra en sosial angst, som en tenker er mer knyttet til situasjon(er), og kan behandles. Det viktigste er, tenker jeg - hvordan du har det! Hvis dette med å ha få/ingen venner og forholde seg til andre er vanskelig for deg, så er det gjerne en god ide å snakke med noen om det! For noen er det helt ok å ha det slik som du beskriver, og de føler ikke noe behov for å være med andre. Jeg får ikke inntrykk av at du er der, men jeg har aldri møtt deg, og vet ikke hvordan du er og har det. Du beskriver at du oppfatter deg selv som "kjedelig", at du frykter du skal trenge deg på og at andre ikke skal like deg, og at det er derfor du unngår sosial omgang. Dette synes jeg ligner mer på en sosial angst. En asperger ville gjerne ikke tenke slik - de kan snakke i vei om sine ting gjerne uten å ta hensyn til hva den andre part ville synes var interessant, og de strever gjerne generelt med å opprette 'kontakt' med andre (forstår ikke hensikten med å ha øyekontakt f.eks...). Uansett så tenker jeg, utifra det du skriver, at du virker til å fungere bra på mange områder iom at du er i jobb, går på fester, holder foredrag og er "ute i verden". Fortsett med det!! ...og igjen - ta kontakt med din fastlege og forklar situasjonen om dette er ting som er vanskelig for deg, slik at de kan foreta en ordentlig utredning og behandling dersom det er antydet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ComputerNerden Skrevet 30. desember 2012 #7 Del Skrevet 30. desember 2012 Takk for mange gode svar. Jeg tok AQ testen og da fikk jeg 23, men det var en del spørsmål jeg var usikker på svarene og det kan hende jeg svarte helt feil. (hadde problemer med å sette meg inn i situasjonen som det spørres om) Er det slik at Aspergers er medfødt og noe man ikke kan få over tid.. For jeg føler jeg selv alltid har hatt dårlig selvtillit overfor jenter og ikke har turt å tatt iniativ til samtaler med dem. Dog så har jeg også de siste årene fått mer og mer frykt for å kjede mannlige kollegaer. (mitt liv er dørgenes kjedelig) . Har ingen fastlege jeg har noe kontakt med så jeg tviler vel på annet enn at jeg leser meg litt opp om dette for å vite litt om meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 30. desember 2012 #8 Del Skrevet 30. desember 2012 Asperger er en nevrologisk abnormitet, ikke "generell sjenanse osv". Har du sanseforstyrrelser av diverse slag kan det være verdt å se på asperger som en mulighet, men det du beskriver her har lite eller ingenting med asperger å gjøre i seg selv. Wrongplanet kan kanskje være et greit sted å lese. Langt fra alle har sanseforstyrrelser, det er vanligere ved autisme enn Aspergers, selvom det er noe meningsløst og skille det. Takk for mange gode svar. Jeg tok AQ testen og da fikk jeg 23, men det var en del spørsmål jeg var usikker på svarene og det kan hende jeg svarte helt feil. (hadde problemer med å sette meg inn i situasjonen som det spørres om) Er det slik at Aspergers er medfødt og noe man ikke kan få over tid.. For jeg føler jeg selv alltid har hatt dårlig selvtillit overfor jenter og ikke har turt å tatt iniativ til samtaler med dem. Dog så har jeg også de siste årene fått mer og mer frykt for å kjede mannlige kollegaer. (mitt liv er dørgenes kjedelig) . Har ingen fastlege jeg har noe kontakt med så jeg tviler vel på annet enn at jeg leser meg litt opp om dette for å vite litt om meg selv. En lege kan ikke diagnostisere det, du må i såfall til nevro-psykolog, men fastlegen kan selvfølgelig henvise deg dit. Det er medfødt ja. Jeg har ingen sterkere symptomer enn deg. Om du oppfyller kriteriene eller ikke er en vurderinssak en behandler må ta, det finnes strengt tatt ikke noe fasitsvar da teknologien ikke har kommet så langt at man kan måle nevrologiske-forskjeller hos Aspergere - selvom man antar at de er der (Mirror-neurons teori). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #9 Del Skrevet 30. desember 2012 De fleste med aspberger klarer ikke, eller har i det minste vanskelig for, å sette seg inn i andre menneskers situasjon. Har du interesse av å høre på andre fortelle om sine problemer? Klarer du å sette deg inn i hvordan de har det, og føler at du selv kan bli lei deg når en du er glad i er lei seg? Anonym poster: 5aef85c36592f0c628fe968329bc20f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ComputerNerden Skrevet 30. desember 2012 #10 Del Skrevet 30. desember 2012 De fleste med aspberger klarer ikke, eller har i det minste vanskelig for, å sette seg inn i andre menneskers situasjon. Har du interesse av å høre på andre fortelle om sine problemer? Klarer du å sette deg inn i hvordan de har det, og føler at du selv kan bli lei deg når en du er glad i er lei seg? Anonym poster: 5aef85c36592f0c628fe968329bc20f4 Godt spørsmål. Jeg har tidligere hatt mange venniner som brukte meg til å prate med alt mulige problemer de har i livet med forholds osv. De oppfattet nok meg til å være en som kan lytte og vise forståelse for sine problemer. Dog er jeg redd for at jeg bare oppførte meg som jeg tror de menner en venn skal oppføre seg. (dvs jeg var kalkulerende og viste meg bare fra min "beste" side for jeg ønsket å bli oppfattet som medfølende). Dog vet jeg ikke om det er vanlig, eller om at folk virkelig tar inn over seg alle problemer som folk har. (jeg mistet nok aldri nattesøvnen for andre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #11 Del Skrevet 30. desember 2012 Du må nok til utredning hos lege for det. Du kan ha en del trekk av autisme/aspergers uten å på noen måte ha diagnosen. Hvis du vil ha et inntrykk av hvor nær du kommer så kan du f.eks. ta AQ testen. Det understrekes at den ikke er noe diagnoseverktøy (hvilken nettest er egentlig det?), men du kan i allfall få en ide om du er nær spekteret. (Selv scoret jeg 28 poeng, mens mennesker med Asperger tenderer til å få 32 eller høyere ) Ut fra beskrivelsen din så synes jeg bare det høres ut som du er kraftig sjenert. Du kan jo spørre deg selv om du forstår abstraksjoner. Det er det visst ganske få med Asperger som gjør. Mennesker med dette syndromet oppfatter ofte kommentarer og situasjoner veldig bokstavelig, så det gjelder å uttrykke seg i klartekst. De vil også ofte (men ikke alltid) har problemer med å sette seg inn i andre menneskers følelser. Men, som sagt, den eneste som kan stille en diagnose på slikt er en lege, så jeg antar første trinnet i en slik utredning vil være å kontakte fastlege, så sender han/hun deg evt. videre til ekspert for utredning Har du noen eksempler på abstraksjoner? Jeg tok den testen og fikk 41. Jeg trodde bare at jeg var sjenert, men kanskje dette er noe jeg bør undersøke. Er det noen som vet om man må ta kontakt med fastlegen først? Jeg har ikke så lyst til å snakke med fastlegen om dette. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WendyClear Skrevet 31. desember 2012 #12 Del Skrevet 31. desember 2012 Har du noen eksempler på abstraksjoner? Jeg tok den testen og fikk 41. Jeg trodde bare at jeg var sjenert, men kanskje dette er noe jeg bør undersøke. Er det noen som vet om man må ta kontakt med fastlegen først? Jeg har ikke så lyst til å snakke med fastlegen om dette. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Du kan også gå direkte til privat psykolog, men da må du betale utover egenandelen. Til gjengeld er det også kortere ventetid hos private. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 31. desember 2012 #13 Del Skrevet 31. desember 2012 (endret) Har du noen eksempler på abstraksjoner? Jeg tok den testen og fikk 41. Jeg trodde bare at jeg var sjenert, men kanskje dette er noe jeg bør undersøke. Sjekk det ut ja Det med abstraksjoner eller ikke bokstavelig tale er sterkt overdrevet i forhold til høytfungerende voksne Aspergere. Forøvrig har alle normale barn også problemer med å forstå ironi. Jeg tok testen nå og fikk 40, så da hadde du litt høyere enn meg . Men det var mer enn et spørsmål der hvor jeg ikke kunne svare korrekt og det må tolkes av en behandler. Et eksempel: "People often tell me that I keep going on and on about the same thing.?" - Jeg har ingen kollegaer eller bekjente jeg snakker med som kunne fortalt meg det og dermed blir spørsmålet uegnet, jeg svarte allikevel "agree slightly" fordi jeg visste at det var det "aspergerske" svaret og en behandler vil naturlig nok se på min situasjon i forhold til dette spørsmålet som et tegn på Asperger og ikke et tegn på at jeg er nevrotypisk. Endret 31. desember 2012 av Yellow Taxi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #14 Del Skrevet 31. desember 2012 Langt fra alle har sanseforstyrrelser, det er vanligere ved autisme enn Aspergers, selvom det er noe meningsløst og skille det. En lege kan ikke diagnostisere det, du må i såfall til nevro-psykolog, men fastlegen kan selvfølgelig henvise deg dit. Det er medfødt ja. Jeg har ingen sterkere symptomer enn deg. Om du oppfyller kriteriene eller ikke er en vurderinssak en behandler må ta, det finnes strengt tatt ikke noe fasitsvar da teknologien ikke har kommet så langt at man kan måle nevrologiske-forskjeller hos Aspergere - selvom man antar at de er der (Mirror-neurons teori). Til info: Når diagnosemanualene revideres i 2013 faller aspergersdiagnosen bort og faller under Autisme Spekter forstyrrelser. Anonym poster: f5df38d45141fb20de861519668e7eee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 31. desember 2012 #15 Del Skrevet 31. desember 2012 Jeg tenker sosial angst. Ikke asperger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 31. desember 2012 #16 Del Skrevet 31. desember 2012 Til info: Når diagnosemanualene revideres i 2013 faller aspergersdiagnosen bort og faller under Autisme Spekter forstyrrelser. Anonym poster: f5df38d45141fb20de861519668e7eee Derfor jeg sa at det nå er meningsløst å skille dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. desember 2012 #17 Del Skrevet 31. desember 2012 Har du noen eksempler på abstraksjoner? Jeg tok den testen og fikk 41. Jeg trodde bare at jeg var sjenert, men kanskje dette er noe jeg bør undersøke. Er det noen som vet om man må ta kontakt med fastlegen først? Jeg har ikke så lyst til å snakke med fastlegen om dette. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Hvor er abstraksjonene når jeg trenger dem mest? Det eneste jeg kan komme på i farta er hvis noen bruker det gamle uttrykket: "Det bøtter ned" i betydningen "det regner mye", så vil muligens en med Asperger begynne å lure på hvor bøttene er hen? Jeg vet det var et dårlig eksempel, og i virkeligheten er det uttrykket såpass mye brukt at en med Asperger har sikkert lært seg hva det betyr, selv om han/hun synes det er litt ubegripelig, men håper det kan illustrere litt hva jeg mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2012 #18 Del Skrevet 31. desember 2012 Jeg er samme AB som over, som fikk 41 på testen (altså ikke TS). Takk til dere som svarte på spørsmålet mitt. Og unnskyld til TS om jeg har tatt helt over tråden. Du kan også gå direkte til privat psykolog, men da må du betale utover egenandelen. Til gjengeld er det også kortere ventetid hos private. Takk for svar. Jeg tror jeg skal undersøke litt hva som finnes av private psykologer i nærheten av meg. Kanskje det er noe man kan snakke med universitetspsykologen med også. Sjekk det ut ja Det med abstraksjoner eller ikke bokstavelig tale er sterkt overdrevet i forhold til høytfungerende voksne Aspergere. Forøvrig har alle normale barn også problemer med å forstå ironi. Jeg tok testen nå og fikk 40, så da hadde du litt høyere enn meg . Men det var mer enn et spørsmål der hvor jeg ikke kunne svare korrekt og det må tolkes av en behandler. Et eksempel: "People often tell me that I keep going on and on about the same thing.?" - Jeg har ingen kollegaer eller bekjente jeg snakker med som kunne fortalt meg det og dermed blir spørsmålet uegnet, jeg svarte allikevel "agree slightly" fordi jeg visste at det var det "aspergerske" svaret og en behandler vil naturlig nok se på min situasjon i forhold til dette spørsmålet som et tegn på Asperger og ikke et tegn på at jeg er nevrotypisk. Ja, det var en del spørsmål jeg også var usikker på. En slik test på internett vil jo aldri være egnet til å gi noen diagnose. Jeg har heller ingen som ville sagt det til meg, men jeg vet med meg selv at jeg har en tendens til å bli ganske opphengt i visse ting. Jeg tror uansett at om det viser seg at jeg har asperger så vil det vel være en mild form, med tanke på at jeg har gått i 23 år uten å vite om det. Hvor er abstraksjonene når jeg trenger dem mest? Det eneste jeg kan komme på i farta er hvis noen bruker det gamle uttrykket: "Det bøtter ned" i betydningen "det regner mye", så vil muligens en med Asperger begynne å lure på hvor bøttene er hen? Jeg vet det var et dårlig eksempel, og i virkeligheten er det uttrykket såpass mye brukt at en med Asperger har sikkert lært seg hva det betyr, selv om han/hun synes det er litt ubegripelig, men håper det kan illustrere litt hva jeg mener. Hmm, det er en del utrykk jeg vet hva betyr, men som jeg ikke forstår hvorfor betyr det. Når folk f.eks. sier at det skal "se hvor landet ligger" så vet jeg at de skal avklare en situasjon, uten at jeg forstår hva det har med geografi å gjøre. Samme med utrykk som "på hengende håret" og "har en høne å plukke med deg". Men det å ikke forstå sånne utrykk kan vel ha like mye med at man ikke vet den historiske bakgrunnen til at utrykket ble til? Kanskje ikke dette er abstraksjoner i det hele tatt? Tror ikke jeg vet helt hva abstraksjoner er. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 31. desember 2012 #19 Del Skrevet 31. desember 2012 Men det å ikke forstå sånne utrykk kan vel ha like mye med at man ikke vet den historiske bakgrunnen til at utrykket ble til? Kanskje ikke dette er abstraksjoner i det hele tatt? Tror ikke jeg vet helt hva abstraksjoner er. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Må innrømme jeg sliter litt med å finne gode eksempler på abstraksjoner. Men det å ikke forstå dem ordrett er nok helt normalt, så lenge man ikke kjenner den historiske opprinnelsen. En med Aspergers syndrom vil imidlertid ofte ta dem helt bokstavelig. På den annen side er det etter det jeg har lest meg til et ganske vidt spekter innenfor Aspergers syndrom også, så voksne Aspergere kan ofte ha lært seg at "slik er det bare". Selv har jeg ingen problemer med å forstå abstrakte begreper, så det er sikkert derfor jeg har et forklaringsproblem her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yellow Taxi Skrevet 31. desember 2012 #20 Del Skrevet 31. desember 2012 Hmm, det er en del utrykk jeg vet hva betyr, men som jeg ikke forstår hvorfor betyr det. Når folk f.eks. sier at det skal "se hvor landet ligger" så vet jeg at de skal avklare en situasjon, uten at jeg forstår hva det har med geografi å gjøre. Samme med utrykk som "på hengende håret" og "har en høne å plukke med deg". Men det å ikke forstå sånne utrykk kan vel ha like mye med at man ikke vet den historiske bakgrunnen til at utrykket ble til? Kanskje ikke dette er abstraksjoner i det hele tatt? Tror ikke jeg vet helt hva abstraksjoner er. Anonym poster: 3f096236c0d1723243e579a7414860be Som sagt dette er ikke nødvendigvis så vanlig hos voksne høyt-fungerende folk. Selv om du ikke inntuitivt har forstått noe, så er det ingenting i veien for at man kan lære seg det om man har normal eller høyere IQ. - Det er derfor det er vanskelig å diagnostisere voksne! Ellers så har jeg sett studier som viser at Aspergere har ikke problemer med abstraksjoner (non-figurative-language) når det er skriftlig, som feks på et nettforum. Det er også noe du ser svært tydelig om du går på feks Wrongplanet, folk bruker bilder hele tiden når de skriver der, akkurat som her. Grunnen til dette er at det er den ikke verbale subtile kommunikasjonen som Aspergere sliter med og som kan føre til missforståelser. Hvis du feks sier til en med Asperger at "Du var jo KJEMPE KUL", mener det ironisk, men personen ikke oppfatter det så er ikke det fordi personen ikke vet eller forstår at det går ann å si en ting og mene det motsatte (nå snakker vi ikke om barn, de forstår ikke dette), det er fordi de har gått glipp av de subtile ikke verbale tegnene, som har du kanskje rullet med øynene eller hadde en svært liten bevegelse i munnviken. Dette er også like ofte fordi mange med Asperger har sosial angst i tillegg og et svert høyt stressnivå når man er i kommunikasjon med flere eller en fremmed, har man for høyt stress nivå klarer man ikke tenke klart, - det er jo rimelig universielt. Det er også mange som mangler det som i kognitiv psykologi kalles "the party-cocktail-effect", jeg gjør det så det er noe vanskelig å forklare hva det er, men jeg tar det fra lærerboka. Altså neversystemet og sansene våre er laget for å oppdage endringer, om du tar på deg noen solbriller med helt jevnt rødt papir på innsiden så vil du etter en stund bare se grått. Når hjernen får den samme stimulien hele tiden så blokkerer den ut det, rett og slett for å ikke overbelaste nervesystemet. The party-cocktail-effect er det som visstnok skjer automatisk når man er på en fest og man automatisk blokkerer ut det alle de andre i rommet sier og klarer å fokusere på kun det personen du faktisk snakker med sier. Det andre blir gjevn bakrunnsstøy som "fades ut". Om man ikke har denne effekten blir det naturlig nok vanskelig å få med seg hva folk sier korrekt i et folksomt bråkete rom, jeg sier mye "hæ". Men det eneste konkrete eksemplet jeg har på at jeg ikke har forstått en abstraksjon er en gang jeg var hos legen. Hun skulle ta en tungeprøve (gni en q-tips bak på overflaten av tungen) og sa "strekk ut tungen". Jeg strakk derfor tungen rett mot henne, men hvis du selv prøver dette i speilet så kommer ikke mye av tungen frem, det man egentlig gjør er å ta den ut og neddover. Jeg tror dette er et godt eksempel fordi det er noe jeg aldri har blitt bedt om å gjøre før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå