Gå til innhold

Hva tenker dere om straffen? Husarrest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen venner som bytter passord på internett en gang i uken. For at ungene skal få tilgang til det nye passordet må forrige ukes oppgaver gjøres, og ingen regler være brutt. I tillegg slås internett av til et gitt tidspunkt hver dag.

Når det gjelder handling og konsekvens: jenta har brutt en avtale om databruk, og da bør det få konsekvenser for den videre databruken hennes. For eksempel ved å ikke få bruke den i det hele tatt, eller at hun kun kan bruke maskina i stua når noen andre er hjemme.

Husarrest har jeg aldri forstått poenget med - hvorfor skal det være en straff at ungene må være hjemme med foreldrene? Det burde man jo lære ungene å sette pris på å være, ikke å lære dem at det er fælt å være hjemme med mamma og pappa.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sunshinam
Skrevet

Må si meg enig i dette. Direkte barnslig og useriøst.

Man kan vel si at brikkene falt litt på plass når man ser en slik reaksjon....

Jeg synes det er veldig dumt å ødelegge en hel tråd ved å endre eller fjerne hovedinnlegget.

Burde ikke trådstarter selv bestemme når nok er nok? Synes det er direkte frekt av deg/dere å komme med slike uttalelser. Velger å avslutte min hovedpost fordi jeg rett og slett ikke vil lese noen av disse postene, alt har kommet ut av tema.

Skrevet

Jeg er enig i at barn skal ha et privatliv, men ett sted går grensen. Som forelder har du ansvar for å beskytte ditt barn! Å tro at et nettfilter og en applikasjon som skrur av PC'n til en gitt tid er beskyttelse godt nok er naivt. Da bør du sette deg ned, å tenke deg om en gang til. Jeg har selv jobbet i IT bransjen i 12 år, og har i mange år jobbet med barn/ungdom og IT. Å se hvor lite foreldre vet om sine barns nettbruk, er skremmende. Og se hvor lite barn (tør) å snakke med sine foreldre om nettbruk og opplevelser på nett er nesten mer skremmende. Man skal stole på barna, det er ikke det jeg sier. Men man skal ikke stole på alle i the world wide web(www.)!!! Syns man skal sjekke barnas PC bruk, men også forklare barnet hvorfor. Skap en dialog med barnet, og lær de for guds skyld godt nettvett!! Det trenger ikke være en negativ opplevelse at mamma/pappa sjekker pc/mobil av og til :-)

Les gjerne litt på de to linkene jeg har lagt ved :-)

En link til Kripos:

https://tips.kripos.no/cmssite.asp?c=1&h=47&menu=2

Redd Barna om nettvett:

http://www.reddbarna.no/vaart-arbeid/barn-i-norge/nettvett

Skrevet

Burde ikke trådstarter selv bestemme når nok er nok? Synes det er direkte frekt av deg/dere å komme med slike uttalelser. Velger å avslutte min hovedpost fordi jeg rett og slett ikke vil lese noen av disse postene, alt har kommet ut av tema.

Du kan ikke bare slette HI slik. Utrolig tåpelig. Dessuten er det jo sitert, så er fullt mulig å lese det fortsatt.

Anonym poster: 1bfaec5b05b1979b58df36eb8157af3a

• Liker 1
Gjest brutal mann
Skrevet

Husarrest er en tullestraff. Videre, 11 år, fredag, juleferie, wooohooo... Overreaksjon. Det er slike ting som gjør at ungene gir faen når det virkelig gjelder. Hvordan i all verden har du tenkt å ha ris bak speilet når det gjelder? Og hva hjelper straffen om en ikke kan snakke sammen om hva som er greit og ikke greit i en åpen og imøtekommende tone?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...