Gå til innhold

Hvordan reparere "bulk" i sølvssmykke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt et unikt smykke fra min favoritt tv-serie. den er bare EN fckings dag gammel,- og har liksom kl 00.00 om natta dagen etter blitt uheldig truffet av en UNGEs fortenner! Dermed har den fått et lite "hakk" i selve kjedet,- som virkelig går meg på nervende. Så dyr som smykket var også... og bare en dag gammel.. er det MULIG.

Det jeg lurer på er,- finnes det noen måte å jevne ut det hakket på? Uten å dra til sølv/gull-smed? Jeg har sølvserviett,- har prøvd den men den gir bare glans.

Hvis jeg må dra til gullsmed,- så håper jeg at den kan fikses uten å måtte sende smykket av gårdet,- og at det ikke skal koste prisen på et helt nytt,- og kjedelig smykke fra disse butikkene.. Not to offend.

uff er så lei meg ..

Anonym poster: 1c67a9a5097ac6f55d1f350c55523fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg vedlagt bilde av kjedet.

Der ser du, en dyp strek som går...

Ufh... TS.

post-35162-0-73942200-1356826293_thumb.j

Endret av Holahoy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Soleklart skriver, er det ikke lett å svare når vi ikke har sett smykket og hvordan det har blitt skadd.

Hva slags materiale er smykket laget av? Er det sølv? Hvis du ikke har bilde av ditt eget smykke, er det fint om du legger ut en link fra nettbutikken så vi kan se hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at TS har lagt ut bilde mens jeg skrev innlegget over.

Jeg synes ikke det er så lett å se på bildet hva som har skjedd med smykket, men uansett vil jeg fraråde deg å eksperimentere for mye på egenhånd. Da kan du risikere å gjøre vondt verre og lage riper. Jeg anbefaler deg å snakke med en gullsmed for å få råd om hva du bør eller kan gjøre. Det beste er om du kan snakke med en som selv er gull/sølvsmed og ikke bare med ansatte i butikk. Hvis du har mulighet for å oppsøke noen som driver et verksted, så kan du kanskje få god hjelp.

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er av 925 sølv. Det er ikke bare sølv overfladisk,- men hele smykket er det. Kan legge ved et bilde til,- men dette bildet har visst blitsen midt i hakket,- som kan gjøre at den synes mindre enn det første bildet. Men den er der likevel,- og det er det som gjør så vondt... Det synes...

Mvh

TS.

post-35162-0-32225000-1356827285_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder mistede perler på ringer og revne halskjeder,- så reparerer eller gir Bjørklund en ny vare gratis. Men i og med at dette smykket er noe de aldri har sett før,- vil kanskje Gullsmed få betalt for det. Håper i så fall det ikke vil koste mer enn 100-200 kr i hvert fall... Sier det fordi at skaden ikke skal ta lang tid å reparere. Det er ikke store arbeidet for dem vil jeg tro.

Jeg bor i nærheten av Lillestrøm,- og da vil denne gullsmeden være egnet til å løse problemet, mener du?

http://www.lillestromtorv.no/Kjopesentre/LILLESTROM-TORV/Vare-butikker/Thune-Gullsmed/

finnes også en på strømmen,

http://www.gullsmedwalloe.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da. Det må nok sendes til et gullsmedveksted.

Hvis du på død og liv skal ordne det selv, vil jeg ha åpnet det og lagt det på flere lag med skinn, eller tykt skinn/lær. Enda bedre hadde vært om du har en skinnpose med finkornet sand inni. Du kan bruke bakenden av bestikk(må være polert stål uten noe støpekant) og gni bulken bort fra innsiden av smykket, oppå skinnet.

Du kan i værste fall risikere å lage hull hvis du prøver for mye(metalltretthet). At hele medaljongen slår seg (hvis du holder for hardt eller løst).

Endret av Soleklart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvem som er best, men skal jeg velge en av dem, må det bli butikken på Strømmen Storsenter. De skriver at de er en frittstående butikk og har eget verksted til butikken. Gullsmeden i Lillestrøm er tilknyttet en kjede. Jeg vil anta at de sender smykkene avgårde for reparasjon til verksted tilknyttet kjeden. Kanskje det også vil gå raskere å få reparert smykket hos gullsmeden på Strømmen siden de har eget verksted.

Hva det vil koste kan jeg ikke si. Det som bestemmer prisen er tiden arbeidet vil ta. Hvis det bare er å banke bulken flat er det ikke så mye jobb, men det kan være at smykket må slipes og poleres etter arbeidet for å fjerne merker. Da vil prisen bli høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk sjokk av prisene de hqdde på smykkene... :-P håoer at reparasjonen ikke skal koste mye. godt observert om det med gullsmedens verksted, takk for Hmmm... det er bafe et lite sted som må fikses så vet ikke helt om det med alt det andre med smøring osv som hever prisen... Men når det blir fikset så vil det ikke synes ikke sant ? Det vil vel se ut som om dn aldri har fått det hakket håper jeg ? Åhh skulle ønskt de holdt åpent i dag :-( vil ikke vente til i morgen. PENE TING SKAL ALDRI TAES PÅ HJEMME UANSETT HVOR OBSESSED DU ER AV NOE !!!!!!!!! fankern asa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se ut fra bilde hvor stor skaden er, men sånn generelt er det slik at reparasjon av sølvsmykker ofte koster mer enn verdien. Mange verksted har minstepris/startpris på +/- 150kr. Det må nok "bulkes ut" fra innsiden, og da må man ofte file litt og pusse på fremside (polere gjør man alltid uansett) for å få det jevnt. Det tar nok ikke spesielt lang tid, men gullsmeden skal jo ta betalt for tiden sin.

Det kan virke som om metallet er ganske tynt siden det ble såpass skadet av at det dunket(?) borti tanna til ungen, da kan det være vanskelig å få det til å se skikkelig pent ut hvis det ikke er så mye metall å "ta av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen alle sammen. Da har jeg nettopp kommet ut av gullsmed på strømmen og jeg må si at jeg er så lei av at kjerringer jobber der assa.... dem sier jo seff at dem ikke kan se hakket i smykket når JEG kan se den ! Det er som om du snakker til folk som ikke tror deg. Og så sier hun at han som faktisk reparerer ikke er der før til onsdagen... så jeg tenkte å dra til lillestrøm og gjøre et forsøk til. Fikk også lyst til å ta en tur til metro kanskje de har en gullsmed til der. hun sa faktisk at det hun så ikke skal koste noe... og da trodde jeg hun mente at hun så det og at det er ikke mye som skal til. men neiii da. in your dreams...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay folks god nyhet: Den på Lillestrøm har også verksted og hun sa det kosta baare 150 kr akkurat som det brukeren ovenfor sa. takk for all info fra alle sammen ;-) men dessverre er det ingen som kan fixe det idag (forsåvidt forståelig) men da må man levere den 7.01 til reparasjon... heldigvis er det mange som sier at det ikke synes sånt sett så da kan den fint brukes. Venter til 7.1 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det ser ut til å ordne seg! Veldig pent smykke, skjønner godt at du ble fortvilet.

(Sånn til senere bruk: Jeg ble litt forvirret av det første innlegget dit. Den skadde delen av smykket er et anheng, mens kjedet er lenken du har rundt halsen, som anhenget henger fra. Greit å vite når en skal til gullsmeden ved senere anledninger også.)

Anonym poster: b01baa0461e81b589a7b3f3db168c694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...