Lykkerusen Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Hei! Mye mulig det er et tema om dette fra før,men spør allikevel; På nyttårsaften skal jeg steke kalkunbryst, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Tenkte å ha fløtesaus og poteter til. Har noen en oppskrift?
Gjest gjest17 Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Kalkunbryst som i filet? Det laget jeg her forleden dag. Saltet og pepret den før jeg brunet den i panne med smør. Kan gjerne ha ett fedd hvitløk sammen mens du steker om det passer med tilbehøret. Bare press det med håndbaken og ha det helt oppi pannen, så kan du fiske det ut etterpå. Setter en fin og rund smak. Deretter hadde jeg det i stekepose med rosmarin på toppen, litt ekstra pepper og ett par kladder med smør. Langtidsstekte det i stekeovn med termometer, på forholdsvis lav temperatur (80*) til oppnådd kjernetemperatur. Til saus laget jeg en enkel jevning av smør og hvetemel, spedde med en liten kartong av Jacobs utvlagte kyllingkraft (selges på Meny) og sjyet i stekeposen. Smakte til med litt fløte og eventuelt noe mer salt og pepper. Hva poteter har du tenkt til? Både potetstappe eller fløtegratinerte er veldig godt til. :-)
Lykkerusen Skrevet 30. desember 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. desember 2012 oi, takk for tipse Kalkunbryst som i filet? Det laget jeg her forleden dag. Saltet og pepret den før jeg brunet den i panne med smør. Kan gjerne ha ett fedd hvitløk sammen mens du steker om det passer med tilbehøret. Bare press det med håndbaken og ha det helt oppi pannen, så kan du fiske det ut etterpå. Setter en fin og rund smak. Deretter hadde jeg det i stekepose med rosmarin på toppen, litt ekstra pepper og ett par kladder med smør. Langtidsstekte det i stekeovn med termometer, på forholdsvis lav temperatur (80*) til oppnådd kjernetemperatur. Til saus laget jeg en enkel jevning av smør og hvetemel, spedde med en liten kartong av Jacobs utvlagte kyllingkraft (selges på Meny) og sjyet i stekeposen. Smakte til med litt fløte og eventuelt noe mer salt og pepper. Hva poteter har du tenkt til? Både potetstappe eller fløtegratinerte er veldig godt til. :-) Takk for tipset med kyllingkraft! har lurt på hvordan jeg skulle få til å fikse kraft uten en hel kalkun. Tenkte å ha mandelpoteter da jeg er allergisk mot melkeprodukter og har en super tradisjonell samboer;P Hvor tidlig burde jeg begynne om jeg skal servere middagen klokken 18:00?
Gjest gjest17 Skrevet 31. desember 2012 #4 Skrevet 31. desember 2012 Om du langtidssteker kalkunen på lav temperatur, kan du justere det selv etter når du trenger å ha den ferdig. Bruk en forholdsvis lav temperatur, så kan du heller kjøre opp varmen litt på slutten om kjernetemperaturen ikke har kommet seg opp på ønsket nivå. Det samme gjelder andre veien, synes du det går for fort, så stiller du ned tempen. (Ofte går det fort med de lave temperaturene i fra 0-40 og tregt etterpå i og med ovnen ikke holder så høy temp.) Det viktigste er at du passer på kjernetemperaturen! Skal dere ha mat klokken seks ville jeg brunet og satt kjøttet i ovnen i ett-to tiden, på lav temperatur. Jo lengre kjøttet steker, jo mørere blir det. Følg med gradene! Har du brukt høy temp på slutten vil kjøttet forsatt øke i temp, så ta det da ut noen grader for tidlig. Mandelpoteter blir bra til, men da hadde jeg ikke skrelt dem på forhånd. De koker vannvittig lett i stykker. Lykke til! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå