Gå til innhold

Jobber blodtype c heftigere enn blodtype a?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mamma sa til meg en gang at når mamma og storebror får myggstikk, eller blir syke så jobber kroppen ekstremt heftig med deres kropp i forhold til de sim har type c blod enn de som har type a blod. Er det sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

det er ikke mye action i de som har blodtype C tror jeg... Det er ikke en blodtype

Endret av bambam
  • Liker 5
Skrevet

Kanskje jeg tok feil. Jeg mente andre blodtyper enn a.

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på at jeg skjønner hva du spør om, men jeg prøver å svare likevel.

Hvis din mor mener at de med blodtype A har et svakere immunforsvar (reagerer mindre på allergener osv) så stemmer ikke det for min del, for jeg har blodtype A, og har et hyperaktivt immunforsvar.

Gjest Girl1993
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke hva du mente, men tenkte jeg kunne prøve å svare. Vi har blodtype A,B,0 og AB. A vil lage antistoffer mot B og omvendt, 0 lager antistoffer mot både A og B (og AB), mens AB har ikke antistoffer mot noen av disse blodtypene. Antistoffer er altså proteiner som kroppen lager for å bekjempe infeksjoner, og dette skjer når fremmede partikler dukker opp i blodet, som bakterier, virus eller en fremmed blodtype. Immunforsvaret vil da settes i gang. Poenget mitt var altsp at det hørtes ut som moren din mente at kanskje blodtype 0 vil ha et "sterkere" immunforsvar, ettersom det har flest antistoffer. Om dette egentlig stemmer, har jeg ikke peiling på. Personlig har jeg blodtype AB+ (og i tilegg leiden mutasjon) som ikke lager noen antistoffer,, men merker ikke at jeg har noe dårligere immunforsvar enn andre. Jeg tror i det store og hele at det er livsstilen som er avgjørende for dette;-) Var nok ikke så mye til hjelp, og det ble nok noe diffust, men håper det gav noe svar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte heller ikke hva du mente, men tenkte jeg kunne prøve å svare. Vi har blodtype A,B,0 og AB. A vil lage antistoffer mot B og omvendt, 0 lager antistoffer mot både A og B (og AB), mens AB har ikke antistoffer mot noen av disse blodtypene. Antistoffer er altså proteiner som kroppen lager for å bekjempe infeksjoner, og dette skjer når fremmede partikler dukker opp i blodet, som bakterier, virus eller en fremmed blodtype. Immunforsvaret vil da settes i gang. Poenget mitt var altsp at det hørtes ut som moren din mente at kanskje blodtype 0 vil ha et "sterkere" immunforsvar, ettersom det har flest antistoffer. Om dette egentlig stemmer, har jeg ikke peiling på. Personlig har jeg blodtype AB+ (og i tilegg leiden mutasjon) som ikke lager noen antistoffer,, men merker ikke at jeg har noe dårligere immunforsvar enn andre. Jeg tror i det store og hele at det er livsstilen som er avgjørende for dette;-) Var nok ikke så mye til hjelp, og det ble nok noe diffust, men håper det gav noe svar.

Anonym poster: a90b5ae4ac2f5b13b792f857c5c5b583

AnonymBruker
Skrevet

Girl1993: Du har bok misforstått litt. Antistoffet på de røde blodcellene har ikke noe med forsvar mot infeksjoner å gjøre, dette er antistoffer mot antigener på fremmede blodceller og har med "avstøtning" av fremmet vev.

Gjest Girl1993
Skrevet (endret)

Girl1993: Du har bok misforstått litt. Antistoffet på de røde blodcellene har ikke noe med forsvar mot infeksjoner å gjøre, dette er antistoffer mot antigener på fremmede blodceller og har med "avstøtning" av fremmet vev.

Endret av Girl1993
Gjest Girl1993
Skrevet

Åja hehe, beklager. Da lærte jeg no nytt idag å:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...