Tibbie Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Jeg er ganske sikker på at jeg har en konsentrasjonsforstyrrelse. Har vært plaget med dette i noen år, men nå begynner det å bli så ille at jeg blir litt bekymret Jeg kan ikke alltid lese en enkel tekst uten å sette strek under ordene for å henge med! Det er ikke bare lesingen jeg sliter med. Om du setter deg ned foran meg og snakker til meg i mer enn ett minutt i strekk, faller jeg ut. Det slår aldri feil. Dette har jeg merket er et STORT problem i utdanningen min. Vi har ca. 3 innleveringer i uken, og må lese rundt 100 siders essays til hver av dem før vi begynner å skrive. Og dette er på engelsk da jeg studerer ved et amerikansk universitet, så det er en ekstra utfordring der. Ved siden av skolen sitter jeg i styret av en organisasjon og ett politisk parti, så jeg er ekstremt avhengig av å kunne konsentrere meg! Skriving og grammatikk sliter jeg ikke med. __ Så mitt spørsmål er, hvordan tester man seg for eventuell dysleksi eller noe lignende? Kan det bare være noen vitaminer, proteiner eller noe annet jeg har mangel på? Setter pris på tips
Silfen Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Du kan muligens trenge B12. Jeg var så glemsk en periode at jeg ikke engang husket at det var et håndkle jeg trengte når jeg gikk ut av dusjen. Bedret seg noe med B12. Ellers får du vel ta det opp med legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Det høres litt voldsomt ut alt dette du driver med. Er det noe du kan kutte ut/kutte ned på? Om det blir alt for mye, så vil også konsentrasjonsevnen kunne koble ut. Sliter du også med hukommelsen? Synes du selv du stresser mye? Stresser det deg enda mer å tenke på at du ikke klarer å konsentrere deg? Har det pågått lenge? Evt blitt verre med tida? Akutt?? I så fall ville jeg nok kontaktet lege. Mulig du mangler noe, men for å være ærlig så synes jeg det bare høres ut som om du har altfor mange jern i ilden.. Sliter med det selv og konsentrasjonsevnen min forsvant. Måtte slutte på skolen, ta fri et år for deretter å bygge meg opp igjen. Så ikke la det gå for langt!! Anonym poster: 86dace12ed3d11803ed8334788e40207
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Ok, jeg innser at noen av de spm jeg stilte allerede er besvart. Så god er min husk og konsentrasjon^^ Anonym poster: 86dace12ed3d11803ed8334788e40207
Tibbie Skrevet 29. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2012 Det høres litt voldsomt ut alt dette du driver med. Er det noe du kan kutte ut/kutte ned på? Om det blir alt for mye, så vil også konsentrasjonsevnen kunne koble ut. Sliter du også med hukommelsen? Synes du selv du stresser mye? Stresser det deg enda mer å tenke på at du ikke klarer å konsentrere deg? Har det pågått lenge? Evt blitt verre med tida? Akutt?? I så fall ville jeg nok kontaktet lege. Mulig du mangler noe, men for å være ærlig så synes jeg det bare høres ut som om du har altfor mange jern i ilden.. Sliter med det selv og konsentrasjonsevnen min forsvant. Måtte slutte på skolen, ta fri et år for deretter å bygge meg opp igjen. Så ikke la det gå for langt!! Anonym poster: 86dace12ed3d11803ed8334788e40207 Jeg elsker alt jeg gjør, og kunne ikke vært foruten. Tviler på at det er stress som er årsaken. Hadde et ganske rolig år i fjor da jeg ikke var student, men et ganske stressfult år før det igjen. Sliter med hukommelsen, ja. Om jeg sitter å tenker på noe, kan jeg plutselig miste det, uten å komme på hva det var jeg tenkte på, uansett hvor hardt jeg prøver Dette er ikke akutt, har skjedd ganske gradvis. Vurderer å finne en lege å snakke med. Har ikke vært hos lege siden jeg var 5 år, som nå er en stund siden (er 21) Du kan muligens trenge B12. Jeg var så glemsk en periode at jeg ikke engang husket at det var et håndkle jeg trengte når jeg gikk ut av dusjen. Bedret seg noe med B12. Ellers får du vel ta det opp med legen din. Det er veldig mulig at det er noe slikt jeg mangler, ja. Jeg har alltid hatt spiseproblemer, og kan ikke spise mye. Utvalget minsket også når jeg ble vegetarianer for noen år siden. Hva finner jeg B12 i (som ikke er kjøtt)? Tror det er en god del B12 i melk, men jeg har sluttet å drikke det. Vet du/noen noe om disse sprøytene? Har alltid vært skeptisk til piller og den slags Ok, jeg innser at noen av de spm jeg stilte allerede er besvart. Så god er min husk og konsentrasjon^^ Anonym poster: 86dace12ed3d11803ed8334788e40207 Haha, high five! ;D
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Sliter med hukommelsen, ja. Om jeg sitter å tenker på noe, kan jeg plutselig miste det, uten å komme på hva det var jeg tenkte på, uansett hvor hardt jeg prøver Dette er ikke akutt, har skjedd ganske gradvis. Det er veldig mulig at det er noe slikt jeg mangler, ja. Jeg har alltid hatt spiseproblemer, og kan ikke spise mye. Utvalget minsket også når jeg ble vegetarianer for noen år siden. Hva finner jeg B12 i (som ikke er kjøtt)? Tror det er en god del B12 i melk, men jeg har sluttet å drikke det. Vet du/noen noe om disse sprøytene? Klippa vekk litt jeg Men tror absolutt stedet å begynne å nøste ligger her, når du nevner langvarige spiseproblemer og vegetarianer. Har du satt deg inn i hvordan du setter sammen en balansert vegetarisk kost for å sikre at du får i deg alle viktige næringsstoffer? Ville begynt med å få sjekka nivåer av div. vitaminer og mineraler og så tatt det derfra. Jeg har nedsatt opptak av næringsstoffer pga sykdom, og merker det veldig på konsentrasjon og kognitive ferdigheter om jeg dropper å ta tilskuddene mine. (som jeg har vært dum nok til å gjøre et par ganger....) I høst har slitt med å få lest gjennom selv lokalavisen (og det er ei tynn blekke), mens nå i jula har jeg lest bok igjen! det er selvsagt etter å tatt en hestekur med vitaminer/mineraler for å få opp nivåene mine igjen F.eks b og d-vitaminer trengs for at hjernen skal fungere ordentlig, omega 3 er også viktig. Anonym poster: 06361301689169d91956f009fe5a9696
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Glemte å fortelle at det er når jeg føler meg helt fin igjen at jeg har vært så dum å droppe tilskuddene mine. Da siger denne hjernetåka liksom sakte, men sikkert tilbake igjen. Så det med at du føler at det har kommet gradvis kan stemme tenker jeg. Anonym poster: 06361301689169d91956f009fe5a9696
PanLi Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Jeg er ganske sikker på at jeg har en konsentrasjonsforstyrrelse. Har vært plaget med dette i noen år, men nå begynner det å bli så ille at jeg blir litt bekymret Jeg kan ikke alltid lese en enkel tekst uten å sette strek under ordene for å henge med! Det er ikke bare lesingen jeg sliter med. Om du setter deg ned foran meg og snakker til meg i mer enn ett minutt i strekk, faller jeg ut. Det slår aldri feil. Dette har jeg merket er et STORT problem i utdanningen min. Vi har ca. 3 innleveringer i uken, og må lese rundt 100 siders essays til hver av dem før vi begynner å skrive. Og dette er på engelsk da jeg studerer ved et amerikansk universitet, så det er en ekstra utfordring der. Ved siden av skolen sitter jeg i styret av en organisasjon og ett politisk parti, så jeg er ekstremt avhengig av å kunne konsentrere meg! Skriving og grammatikk sliter jeg ikke med. __ Så mitt spørsmål er, hvordan tester man seg for eventuell dysleksi eller noe lignende? Kan det bare være noen vitaminer, proteiner eller noe annet jeg har mangel på? Setter pris på tips Hei! Hvis du ønsker utredning for lese- og skrivevansker og konsentrasjon/hukommelse/arbeidsminne kan du ta kontakt med ditt lokale OT/PPT-kontor først. De skal ha et tilbud for voksne i videregående opplæring. Litt usikker på om de kan foreta utredning siden du studerer i utlandet, men ring og hør med dem! Hvis ikke de kan hjelpe deg der, så kan de sikkert sluse deg videre til rett plass Det går også an å få utredning for konsentrasjonsvansker hos en nevropsykolog. Det finnes nevropsykologer med refusjonsordninger, men det er da lang ventetid, og du høres ikke umiddelbart ut som en rettighetspasient i det du beskriver her. I beste fall blir du behovspasient, og kommer til hvis det blir ledig kapasitet (men det kan være flere ting som ikke jeg vet om, som stiller saken annerledes). Da er "tjenestevei" som regel først til fastlege, som vil ta seg av det somatiske (vitaminmangel, søvn/ kosthold, screening for depresjon osv.) - via et DPS hvis det er antydet - og så videre derfra til nevroteam. Du kan evt. ta kontakt selv for en privat nevropsykologisk utredning. Aner ikke hvor mye disse koster, du kan gjerne slå opp i 1881, finne den nærmeste og ringe og forhøre deg! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #9 Skrevet 30. desember 2012 Om du er vegetarianer så er det lett å utvikle visse mangler over tid. Det gjelder spesielt jern, B12, B2, sink, selen og D-vitamin. Om du er på et solrikt sted, har du sikkert likevel nok vitamin D. Om du i tillegg spiser fisk(?) 2-4 ganger i uka, så er nok omega-3-lagrene greie. B12 finnes hovedsakelig kun i animalske produkter, så er man veganer må man være påpasselig med å få i seg det fra andre kilder. Det finnes i tang/tareprodukter naturlig (men dette må spises med måtehold for å unngå jodforgiftning!), og i beriket soyamelk. Melk og melkeprodukter er også gode kilder til B12, så om du ikke drikker melk, bør du spise f.eks. ost og yoghurt etc. Anonym poster: 86dace12ed3d11803ed8334788e40207
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå