Gå til innhold

Fibromyalgi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere med fibromylagi, hvordan ble dere utredet? Hvordan er plagene deres? Hvor lenge hadde dere disse plagene før dere fikk diagnosen? Hvor på kroppen er disse triggerpunktene? Er de på akkurat samme sted for alle?

http://www.revmatiker.no/plager/diagnoser/fibromyalgi

Hvis jeg skal sette en diagnose på meg selv så har jeg F ut av denne siden, meeeeeen jeg vet jo at man ikke skal sette diagnoser på seg selv så jeg mener ikke at jeg garantert har det. Jeg er såpass oppegående at jeg skjønner det.

Jeg har i noen år nå slitt med søvnen, akkurat slik som beskrevet på denne siden, jeg er aldri uthvilt og sover ikke dypt nok. Jeg har like lenge slitt med at jeg er stiv og støl i hele kroppen hver morgen. Og jeg har noen triggerpunkter med smerte som egentlig ikke har vært så ille, men som har blitt verre de siste mnd. Det ene punktet er så ille nå at tårene kommer lett hvis jeg presser lett på det. Jeg skal bestille meg legetime snart. Det kan jo hende at det er noe annet som feiler meg, men legene har ikke funnet noe og F har knapt vært nevnt, jeg har bare fått beskjed om å vente og se hvordan det det går.

Anonym poster: b6628e1254b02fc67abd3277d9d22eec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også diagnosen FM. Har aldri sett Rita Berg sin FM symptomer liste før, og den inneholdt mange flere symptomer enn FM foreningen har listet opp. Så jeg ble litt forundret nå, for f.eks konsentrasjonsproblemer / glemmer ord, hadde ikke jeg assosiert med FM. Men for all del, Rita er vel en person med FM, ikke en lege/forsker,så hun har vel listet opp sine symptomer.

Kopiert fra Ritas blogg: Jeg har symptomene med fet skift:

• Smerte: dyp, intens, verkende, sviende og/eller brennende
  • Stivhet: ofte verst om morgenen
  • Barometri: forverring ved værskifte
  • Indre frost
  • Hodepine
  • Nummenhet og hovenhetsfølelse: gjerne hender og føtter
  • Synsforstyrrelser
  • Fordøyelsesproblemer og irritabel tykktarm
  • Forverring ved fysisk aktivitet
  • Forverring ved fysisk og psykisk stress
  • Tretthet, utmattelse og overfølsomhet
  • Søvnproblemer, oppstykket søvn
  • Depresjon, angst, opplevelse av å ha "klump" i halsen
  • Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord
  • Øresus og munntørrhet
  • Svimmelhet og kvalme
  • Hyppig vannlatning, men så drikker jeg mye vann da :)

Anonym poster: 7eeab12865d516805e4e0f9633ba4916

Skrevet

Jeg ble sendt til spesialist i en alder av 20-21. Han trykket på punkter på kroppen min, jeg er litt usikker på hvor, men husker at ett sted nederst på ryggen han pelte som gjorde det noe inni h******* vondt.

Jeg har også finne en stor sammenheng på mine smerter etter hvor fysisk aktiv jeg er. Desto mere jeg bruker kroppen, jo mindre vondt har jeg. Lever igrunn helt fint med plagene mine. Tenker ikke så mye over dem lenger, de går jo ikke bort.

Jeg har følgende symtomer:

Smerte: Hovedsakelig i muskelfester, varierer i styrke. (fra lett au til AUUUUU)

Stivhet: ofte verst om morgenen

Barometri: forverring ved værskifte

Hodepine (og mye av det)

Nummenhet og hovenhetsfølelse

Synsforstyrrelser

Forverring ved fysisk og psykisk stress

Sliten

Mageproblemer

Søvnproblemer, oppstykket søvn

Glemsomhet, konsentrasjonsvansker, finner ikke ord

Svimmelhet og kvalme

Skrevet

PS,jeg som skrev innlegget kl 21:17

Min smerte ligger i begge armer og 1 kne

Utredningen gikk på å elemeneringmetoden over 3 besøk hos revmatiker, jeg hadde ingenting fysisk galt, men derimot uforklarlig smerte som ikke går bort. Har hatt FM i 2 år nå. Sykdommen blir også kalt kronisk smertesyndrom (for mannfolka kan ikke ha FM, det er en kvinnesykdom vet du :) )

Skrevet

Hva slags behandling har dere prøvd?

Anonym poster: 1b7b6dee587261acab043d9ef5fc8433

Gjest Funky Punk
Skrevet (endret)

Jeg har alle symptomene og det slo også ut på alle triggerpunktene.

Jeg gikk til lege støtt og stadig for ymse smerter og plager, men ikke før jeg leste om FM og andre lignende lidelser så kunne jeg slå i bordet og kreve utredning

Da ble jeg sendt til revmatolog, CT, MR og annet og de slo fast at jeg har FM.

Fra jeg begynte å få plager til diagnosen var satt, så tok det vel 4-5 år

Har prøvd alt av behandlinger og medisiner uten at det har hjulpet noe. Det eneste som har en bitteliten effekt er svømming i varmtvannsbasseng

Endret av Funky Punk
Skrevet

Takk for svarene :) Jeg bare googlet litt fort i sta, har ikke lest så mye om F (orker ikke skrive hele ordet da jeg alltid staver det feil, hehe), og vet veldig lite. Så om den liten til Rita stemmer vet jeg ikke, men dere har jo noen av symptomene. Og ofte er det jo slik ved lidelser at ikke alle har alle symptomene. Jeg har en eks med F og han prøvde å skjule det og ville ikke snakke så mye om det, kanskje det var flaut. Man hadde iallefall mye smerter i ryggen og spesielt når han lå i senga. I tillegg sleit han en del med irritabel tarm, han måtte passe på hva han spiste men hadde ingen påviste matallergier.

Jeg har også lagt merke til at trening har noe å si for min del.

Noen flere om utredningen? Og funn? Er det sant at ingen blodprøver, MR osv kan påvise diagnosen? At bare å snakke om symptomer og kjenne på triggerpunktene er utredningen? :)

Skrevet

De finnes ingen behandlingsmetoder. Man blir ikke frisk av FM.

Det som hjelper meg er turgåing og svømming. En må selv finne det aktivitetsnivået som passer en selv.

Skrevet

Er det sant at ingen blodprøver, MR osv kan påvise diagnosen? At bare å snakke om symptomer og kjenne på triggerpunktene er utredningen? :)

Ja riktig det.

Skrevet

Ok takk :)

Jeg er litt redd for å bli sett på som en hypokonder da jeg fra før av har vært hos legen med svimmelheten, øresus, stivheten, søvnvanskene, smertene osv, og ikke blitt henvist videre. Blodprøver og MR ble tatt i forbindelse med svimmelheten og øresusen. Og jeg har egentlig en fantastisk fastlege, jeg bare tar sorgene på forskudd :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...