Gå til innhold

Laktoseintoleranse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en sterk mistanke om at jeg har dette. Har i lengre tid vært oppblåst, vondt i magen, ikke helt normal avføring osv. Jeg kuttet ut melk i litt mindre grad, altså bytta ut lettmelk med laktosefri lettmelk men fortsatte med gulost og smør.

Nå i jula har jeg blitt svært dårlig av sjokoladepudding, riskrem og is. Kraftige magesmerter, luft i magen. Og det når jeg har spist bra resten av dagen.

Har planer om å holde meg helt unna melk/smør i to uker nå, og så introdusere for en dag eller to og se om jeg får vondt igjen. Tok en laktosebelastningstest i fjor, den var på grensa (dette i forbindelse med konstant kvalme, av alle ting). Men det var først i sommer jeg begynte å bli verre.

Har også et utslett legene ikke helt vet hva er, akkurat nå i hovedsak på hendene og albuer. Burde dette forsvinne når jeg kvitter meg med laktosen i kostholdet? Eller kan det være cøliaki også? Har planer om en tur til legen etter nyttår, men dersom noen har noen erfaringer, shoot :)

Lurer også på hva jeg kan få i meg etter trening, før har det vært en banan og en liten sjokolademelk for proteinenes del...

Anonym poster: 0c4e4a76304d1520fe1defc4ba414130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er praktiske du reagerer på så vil du merke veldig fort forskjell. Det som er litt dumt med å kutte det ut før det er konstatert er at legene ikke vil se intoleransen på prøvene dersom du har kutta det ut over en lengre periode. Det er derfor veldig kjedelig å måtte kutte det ut, for så å begynne igjen for å få reelle prøver dersom det er laktose du reagerer på. :) Jeg har selv mye av det du beskriver, og legene finner ikke noenting. Gikk til naturterapaut og tok matintoleransetest og fant ut at jeg er intolerant mot bl.a.melkeproteinet og ikke laktose(melkesukker). Etter å ha kuttet ut melk i 3 dager ble jeg en del bedre ;)

Skrevet

Bare vær klar over at blodprøvene ikke behøver å slå ut selv om man helt klart ikke tåler laktose.

Det er også viktig å ta en blodprøve før og etter man drikker en laktoserik drikk.

Jeg har aldri tatt den testen for jeg vil ikke utsette meg for smertene og plagene som kommer etter laktosedrikkingen, men så er jeg også helt klar over at jeg reagerer på laktose.

Prøv å kutt ut alt med laktose i minst en uke, er du bedre så prøv forsiktig med litt og litt laktose.

Jo fetere produktet er jo mer laktose inneholder det.

Jeg kan tåle litt laktose hvis jeg har holdt meg unna i en lenger periode.

Anonym poster: f2379c27133e7049e7c8440738419268

Skrevet

Vær obs på at det også er mulig å reagere på melkeprotein. Sånn grovt sagt reagerer de som ikke tåler protein på hvitost (melkeprotein), og de som ikke tåler laktose reagerer på brunost (melkesukker) :)

Anonym poster: bcf6a76345d56cd4a1d1a01914db3f2c

Skrevet

Er laktoseintolerans selv. Finnes mange gode laktosefrie sjokolademelk også! Er veldig mange gode produkter for oss også som erstatter det vi ikke tåler og som smaker likt (til og med bedre syns jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...