AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #1 Skrevet 29. desember 2012 Hei. Jeg lurer på om det er noen av dere som selv har erfaringer med svineinfluensa? Jeg begynner å bli ganske syk nå, og lurer helt enkelt på om mine symptomer kan peke i retning svineinfluensa, eller om det rett og slett er vanlig influensa? Hvordan vet man forskjell, og bør man på noe tidspunkt situasjonen tatt i betraktning kontakte lege - eller kan man trygt leges hjemme i sengen i rolige omgivelser? Setter veldig stor pris på svar. Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #2 Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville kontaktet legen uansett og spurt der. Det er så mange som venter altfor lenge med å dra til legen, for så å bli hastet inn til sykehus. Håper du ikke har svineinfluensa og du blir frisk som en fisk snart Anonym poster: 91f85e8e31637dbfffa3c60f921b8635 1
Wanita Skrevet 29. desember 2012 #3 Skrevet 29. desember 2012 Om du ikke er i noen risikogruppe kan du trygt være hjemme og pleie deg selv der. Jeg hadde svineinfluensa i 2009, og var bare skikkelig dårlig, som en influensa. Møkkavondt i kroppen og feber, lite matlyst o.s.v. Men ikke noe verre enn tidligere influensaer jeg har hatt....men har vel hatt influensa 2-3 ganger som jeg kan huske i løpet av mitt snart 30-år lange liv. Men forkjølelse derimot har jeg nesten hvert år. Men da er ikke kroppen like vond, og blir raskere i bedre form.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #4 Skrevet 29. desember 2012 Har du noen andre sykdommer? Hvilke symptomer har du? Generelt sett er det ikke nødvendig for en ellers frisk person (med mindre du er i den eldre garde) å gjøre noe annet enn å pleie deg selv med troen på at det kun er vanlig influensa/forkjølelse. Anonym poster: 7a55f515a71c3b3d4e11a7ea20c6b3ab
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Tusen takk for svar Jeg avventer alltid med å kontakte lege til jeg eventuelt skulle føle at det er høyst nødvendig. Siden jeg ikke er i noen såkalt risikogruppe vil jeg nødig mase ned legene da det høyst sannsynlig er mange andre som sårt trenger hjelpen og tiden deres mer enn meg, derfor tenkte jeg det kunne være like greit å forhøre meg med dere kloke hoder her inne om deres erfaringer Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 Har du noen andre sykdommer? Hvilke symptomer har du? Generelt sett er det ikke nødvendig for en ellers frisk person (med mindre du er i den eldre garde) å gjøre noe annet enn å pleie deg selv med troen på at det kun er vanlig influensa/forkjølelse. Anonym poster: 7a55f515a71c3b3d4e11a7ea20c6b3ab Jeg er 23 år, har ingen kroniske fysiske sykdommer som dermed ville tilsi at jeg er i noen risikogruppe. Symptomene jeg sliter med er utpreget sykdomsfølelse/nedsatt almenntilstand, tyngende vondt i hodet, et slags "hult" og "tørrende" ubehag i bringen/brystet, småfeber, smerter i kroppen og diarè. Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 TS her igjen. Smålig tørrhoste er også noe som dukker opp under bevegelse av kroppen. Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
Perelandra Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 Jeg fikk svineinfluensa sommeren 2009 og har knapt vært så syk før. Dette var før vaksinen hadde kommet, og før epidemien hadde utbredt seg så mye. Sykdommen begynte som en vanlig influensa, men symptomene utviklet seg til å bli sterkere og jeg var syk mye lengre. Ettervirkningene satt også lenge i kroppen ved at jeg slet med hoste og mangel på krefter. Strengt tatt har jeg aldri fått helt det samme overskuddet som jeg hadde før jeg ble syk. Jeg går fast til psykolog, og hun mener det har vært sammenheng mellom svineinfluensaen og hvordan jeg har fungert ellers. Mens sykdommen stod på som verst kunne ikke sove liggende for da ble brystet så fullt av slim at jeg fikk problemer med å puste. Som en følge av dette måtte jeg prøve å sove i sittende stilling, men det var vanskelig. Etter hvert fikk jeg så søvnmangel at jeg var nær ved å få hallusinasjoner. I alle fall så lyset annerledes ut enn normalt, og jeg så rare skygger. Det var også vanskelig å komme til lege mens jeg var syk fordi jeg var en potensiell smittebærer. Tilslutt ville legevakta ta i mot meg da de skjønte hvor alvorlig det stod til med meg. Da jeg kom fikk jeg ikke sitte på venterommet, og det fikk heller ikke kjæresten og broren min som var sammen med meg. De kunne jo også være smittebærere. Jeg fikk et munnbind og ble ført inn på et eget rom. Legen som undersøkte meg hadde munnbind, hansker og forkle. Nå var det ikke meningen å skremme folk. For de alle aller fleste ble ikke sykdommen noe mer alvorlig enn en vanlig influensa. Jeg har i ettertid lest mer om skadevirkninger av vaksinen enn om selve sykdommen. Hvorfor jeg ble så syk vet jeg ikke helt. Mulig det skyldes at jeg var sliten da fordi jeg nylig hadde skrevet bacheloroppgave og ikke hadde mye krefter til å kjempe mot sykdommen. Jeg begynte også videre på masterstudiet mens jeg fortsatt var syk og presset meg mer enn jeg egentlig tålte.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Jeg fikk svineinfluensa sommeren 2009 og har knapt vært så syk før. Dette var før vaksinen hadde kommet, og før epidemien hadde utbredt seg så mye. Sykdommen begynte som en vanlig influensa, men symptomene utviklet seg til å bli sterkere og jeg var syk mye lengre. Ettervirkningene satt også lenge i kroppen ved at jeg slet med hoste og mangel på krefter. Strengt tatt har jeg aldri fått helt det samme overskuddet som jeg hadde før jeg ble syk. Jeg går fast til psykolog, og hun mener det har vært sammenheng mellom svineinfluensaen og hvordan jeg har fungert ellers. Mens sykdommen stod på som verst kunne ikke sove liggende for da ble brystet så fullt av slim at jeg fikk problemer med å puste. Som en følge av dette måtte jeg prøve å sove i sittende stilling, men det var vanskelig. Etter hvert fikk jeg så søvnmangel at jeg var nær ved å få hallusinasjoner. I alle fall så lyset annerledes ut enn normalt, og jeg så rare skygger. Det var også vanskelig å komme til lege mens jeg var syk fordi jeg var en potensiell smittebærer. Tilslutt ville legevakta ta i mot meg da de skjønte hvor alvorlig det stod til med meg. Da jeg kom fikk jeg ikke sitte på venterommet, og det fikk heller ikke kjæresten og broren min som var sammen med meg. De kunne jo også være smittebærere. Jeg fikk et munnbind og ble ført inn på et eget rom. Legen som undersøkte meg hadde munnbind, hansker og forkle. Nå var det ikke meningen å skremme folk. For de alle aller fleste ble ikke sykdommen noe mer alvorlig enn en vanlig influensa. Jeg har i ettertid lest mer om skadevirkninger av vaksinen enn om selve sykdommen. Hvorfor jeg ble så syk vet jeg ikke helt. Mulig det skyldes at jeg var sliten da fordi jeg nylig hadde skrevet bacheloroppgave og ikke hadde mye krefter til å kjempe mot sykdommen. Jeg begynte også videre på masterstudiet mens jeg fortsatt var syk og presset meg mer enn jeg egentlig tålte. Uff, så leit å høre om din opplevelse med sykdommen, det hørtes virkelig utfordrende ut Enda godt at du ihvertfall har kommet deg på beina igjen, da! Slike lange og tunge sykdomsforløp kan jammen ta knekken på en... Klem til deg Jeg har også vært forferdelig slapp og sliten den siste tiden, og sovet unormalt mye i motsetning til hva jeg vanligvis har behov for. Sovet godt opp mot ca. 15 timer gjennomsnittlig i døgnet. Tenkte dette kanskje bare kunne være en ren konsekvens av alt stresset som har vært nå før jul, og at kroppen hadde behov for å hente seg litt inn igjen. Men i går kveld begynte jeg å merke andre symptomer som de jeg har nevnt ovenfor, og jeg merker at det forverres etterhvert som timene går. Men som sagt, så velger jeg å ta det med ro i og med at jeg som nevnt ikke er i noen form for risikogruppe - ihvertfall ikke slik jeg ser det. Jeg har riktig nok slitt med tung depresjon de siste årene, som jo kan være en tung belastning også fysisk - men dette er vel ikke noen kombinasjon jeg trenger bekymre meg spesielt for, vil jeg tro? Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
lillemeg90 Skrevet 29. desember 2012 #10 Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville tatt det med ro, men om det skulle bli værre er det ingen skam å kontakte legen:) god bedring!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Jeg ville tatt det med ro, men om det skulle bli værre er det ingen skam å kontakte legen:) god bedring! Tusen takk! Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 I 2009 når alle var hysteriske for svineinfluensa så fikk jeg en heftig influensa som gjorde meg sengeliggende i 3 uker, og derfor måtte jeg ha sykemelding. Den verste influensaen jeg har hatt, jeg hadde veldig vondt i kroppen og hadde null energi. Jeg hadde en kraftig slimhoste, og jeg hostet i nesten 1 år etterpå, og hadde mye vondt i brystmusklene pga hostingen. Slimhostingen gikk over til tørrhoste, og antakelig så fortsatte jeg å hoste fordi det var blitt en vane. Når jeg var hos legen for å få sykemelding så var han helt sikker på at det var svineinfluensa og testet meg for det, men testen var negativ, det var en annen influensa. Så influensa nå betyr neppe automatisk at det er svineinfluensa, men jeg er ingen ekspert. Søstra mi var i Mexico (som fikk mye oppmerksomhet pga svineinfluensaen, og som fikk den før oss) og hun ble sengeliggende med influensa i flere uker etterpå, den verste influensaen hun har hatt. Men det var rett før svineinfluensaen ble skrevet om i media så hun ble ikke testet for det. Hun sleit og lenge med hosting. Så kanskje hun hadde svineinfluensa. Det var ikke hun som smittet meg da vi bor i hver vår ende av landet. Anonym poster: cbb248003fe0489a63ff8c7c7c52ac5a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Og god bedring ja Anonym poster: cbb248003fe0489a63ff8c7c7c52ac5a
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Jeg har hatt svineinfluensa. Akkurat som vanlig influensa, men med dette: Veldig høy feber Måtte konsentrere meg for ikke å besvime Lungebetennelse som var så ille at jeg ringte legevakta. De sa jeg skulle ringe tilbake om jeg besvimte, noe som fikk meg inn i et latteranfall, fordi hvordan skulle jeg ringe når jeg lå besvimt på gulvet? skjønte jo at jeg skulle ringe etterpå, men fant det morsomt. Ikke bra å le for jeg mistet synet og måtte konsentrere meg igjen. Var veldig syk i 3-4 uker. Jeg er heller ikke i risikogruppen, men var såpass syk at jeg egentlig ønsket å være på sykehuset. Endret 29. desember 2012 av Evilposelos
makkapakka Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 og der er hysteriet igang........ faens media.....
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 og der er hysteriet igang........ faens media..... Vil ikke akkurat påstå at jeg er hysterisk, men simpelthen nysgjerrig på hvordan jeg skal forholde meg nå som jeg opplever å være betydelig mye dårligere enn "vanlig". Ser ikke noe galt i å forhøre seg med andre og deres erfaringer i tilfelle det skulle vise seg å faktisk være svineinfluensa. Kan være greit med noen gode råd å forholde seg til. Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
Perelandra Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Jeg vil også anbefale deg TS ta det mest mulig med ro. Sov mye hvis du klarer det, og drikk rikelig. Har du liten matlyst, er det bra å likevel få i deg noe som inneholder proteiner, for eks. et egg. Hvis jeg til vanlig kjenner at jeg brygger på forkjølelse prøver jeg å sove så mye, og da pleier sykdommen å gå raskt over. Du skriver at du har tørrhoste. Hvis den plager deg mye, kan du få resept på Cosylan hostesaft som inneholder morfin. Hvis du er usikker på om du skal bry legen, så kan dette være en god nok grunn til et legebesøk. God bedring!
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Jeg vil også anbefale deg TS ta det mest mulig med ro. Sov mye hvis du klarer det, og drikk rikelig. Har du liten matlyst, er det bra å likevel få i deg noe som inneholder proteiner, for eks. et egg. Hvis jeg til vanlig kjenner at jeg brygger på forkjølelse prøver jeg å sove så mye, og da pleier sykdommen å gå raskt over. Du skriver at du har tørrhoste. Hvis den plager deg mye, kan du få resept på Cosylan hostesaft som inneholder morfin. Hvis du er usikker på om du skal bry legen, så kan dette være en god nok grunn til et legebesøk. God bedring! Tusen takk for gode råd, de kommer godt med Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da
QueenOfTheSidewalk Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 Tusen takk for gode råd, de kommer godt med Anonym poster: c433ceea38585435532b8f0f4fefe6da Om du skal til legen for resept, kan du jo like godt sjekke deg. Det begynte med tørrhoste hos meg også. Om legen sier du har det, bør du få andre til å handle mat til deg og sette det på trappen din, sånn at du ikke smitter flere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå