Gå til innhold

Hvordan overleve økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja så går vi snart inn i ett nytt år, og det året kommer til å bli knalltøfft økonomisk for oss.

Rett før jul, fikk vi beskjed om at mannen min mister jobben fra 01.01.13...

Fra før visste vi at jeg ikke får forlenget mitt vikariat som går ut i februar, fordi jeg er i barselpermisjon.

Det er jo i og for seg greit nok, for babyen er født på høsten, så vi får ikke bhg plass før i 2014.

Men hvordan i alle dager skal vi klare dette???

Vi har en baby og en 2 åring, og det koster jo litt...

Mannen søker på ALT, men det er ett dårlig markedd nå, og han har ingen utdanning.

Vi er begge lavtlønnet, og når begge har full inntekt tjener vi ca 550 000 i året tilsammen.

Vi har mao aldri hatt mye å rutte med, men klarer oss helt fint, så lenge vi har jobb begge to. Lever sparsommelig til vanlig, og jeg sliter med å finne ut hvor vi kan kutte utgifter??

Vi har ikke bil, kjøper mest billigmerker og er aldri ute på kino o.l. Alle klær o.l handles på salg

Jeg har en liten buffer på 40 000, men det holder jo ikke lenge når mannen kunn får dagpenger, og jeg kunn kontantstøtte etterhvert....

Noen som har noen gode råd??

Anonym poster: 9aa3cd89f9172066bf0896eff01ab1fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt råd ville være å skaffe seg en skikkelig oversikt over hva dere får i inntekter neste år og så sette opp budsjett utifra det. Dere burde også få orientert dere om mulige offentlige støtteordninger utover barnetrygd/kontantstøtte, bostøtte og så videre

Mannen din vil få utbetalt feriepenger med siste lønnen, det vil også gi noe midler med en gang.

• Liker 2
Skrevet

Den eneste måten å få det bedre økonomisk er å øke inntekter og kutte kostnader. Har ikke noen fantastiske råd men:

Kortsiktig så er det jo å skaffe en jobb til mannen - har han lagt inn CVen sin på Finn.no og diverse vikarbyrå? Husk at desember er kanskje ikke den beste måneden å søke jobb og bli innkalt til intervju, januar er mye bedre! Har dere mulighet til å få et lite lån av noen i familien om det drøyer med jobb (hvis ja, husk å sette opp en kontrakt og betal renter). Langsiktig så er jeg enig med innlegget over; høyere utdanning.

Dere har sikkert ikke noe ekstravagant matbudsjett men jeg ser at Hellstrøm har kommet med noe gode råd ang sparing i sine program; lage opp store porsjoner av spaghettisaus, gryter etc for så å fryse i middagsporsjoner. Hvis dere har noen lån, hør om det er mulig å få avdragsfrihet/utsettelse.

Stor klem

Anonym poster: d248a2bd5d7726f1ab08ba6f81338195

• Liker 1
Skrevet

Hør med banken om å få en avdragsfri periode for huslån

Anonym poster: bf7db630a75fa947cce3458af420a1e6

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Innspill fra sidelinjen her;

Er det noen mulighet for at det er lettere for deg å finne jobb ?

Uten å vite hvor gammel babyen er så kan det være en mulighet at du går ut i jobb tidligere enn du hadde tenkt, og at mannen tar en periode hjemme.

Eller har du fått gode råd både om avdragsfrihet på lånet og om å aktivt sette opp oversikt over inntekter/utgifter, og å lage budsjett utifra den oversikten.

• Liker 4
Skrevet

Mannen din bør komme seg inn i "NAV-mølla". Jobbklubb og div. kurs kan øke hans muligheter for å få jobb, men jeg er også arbeidsledig og skjønner at situasjonen på arbeidsmarkedet er knalltøft. Men da får han noe penger fra NAV i alle fall om han deltar på dette. Eventuelt hvis han blir student (noe han før eller siden bør bli igjen uansett) så får dere jo noe om han tar opp studielån der + stipend. Har han lagt ut sin CV på LinkedIn? Det er en av de mest brukte basene nå der arbeidsgivere får tak i nye ansatte. Og husk at hver kommune har sine egne sider med ledige stillinger som er listet opp. Pluss at Finn og NAV har det, selvsagt. Han må rett og slett bare søke i vei, på alt egentlig. Lykke til.

Anonym poster: db57bbd7d303564596ef17756c142f8a

• Liker 1
Skrevet

TS

Tusen takk for mange gode råd:)

Utdannelse har vi ikke råd til, og ikke er han motivert for det heller, så da er det liten vits i

Han har søkt jobber av-og på i snart 8 år, og er registrert hos 15 forskjellige vikarbyråer... og har CV liggende på NAV sine sider. I tilegg søker han på det meste, men har skjelden hellet med seg.

Han skal inn i NAV mølla igjen nå i januar, men han har vært på 5 jobbklubber tidligere uten at det har hjulpet stort...

babyen er bare 3 mnd, så jeg har lite lyst til å reise fra han helt enda, dessuten er det vannskelig å få tak i jobb i mitt yrke også.... Også har vi jo den utfordringen med ingen bhg plass, så jeg må gå hjemme uten inntekt helt til vi får det, for mannen orker knapt 1 kveld hjemme alene med ungene....

Men tror kansje jeg skal be om ett møte med banken over nyttår, for å se på mulighetene:)

Skrevet

TS

Utdannelse har vi ikke råd til, og ikke er han motivert for det heller, så da er det liten vits i

Han har søkt jobber av-og på i snart 8 år, og er registrert hos 15 forskjellige vikarbyråer... og har CV liggende på NAV sine sider. I tilegg søker han på det meste, men har skjelden hellet med seg.

Han skal inn i NAV mølla igjen nå i januar, men han har vært på 5 jobbklubber tidligere uten at det har hjulpet stort...

babyen er bare 3 mnd, så jeg har lite lyst til å reise fra han helt enda, dessuten er det vannskelig å få tak i jobb i mitt yrke også.... Også har vi jo den utfordringen med ingen bhg plass, så jeg må gå hjemme uten inntekt helt til vi får det, for mannen orker knapt 1 kveld hjemme alene med ungene....

Men tror kansje jeg skal be om ett møte med banken over nyttår, for å se på mulighetene:)

Orker ikke?!? Har han noe valg?

Det beste du selv kan gjøre er å undersøke mulighetene for å få noen vakter på nærmeste aldershjem. Når samboeren din uansett ikke er i jobb, så bør du prøve som godt du kan å spe på inntekten litt med å ta noen vakter her og der. Får du inne 5-6000 kr ekstra i måneden så vil det hjelpe litt ihvertfall.

Forøvrig så høres ikke situasjonen ut til å være slik at du kan la lysten din til å være hjemme med ungen på 3 mnd styre om du skal ut i jobb eller ikke. Du må bruke hodet ditt, og det tilsier at dere tydeligvis ikke har råd. Også får du sørge for å tuppe samboeren din i ræva slik at han orker å være hjemme med barna alene imens du er på jobb. Noe annet alternativ har ikke han heller.

• Liker 16
Skrevet

Jeg har ikke så veldig mye å komme med, men husker hellstrøm hjalp en familie medd trang økonomi til å lage middag. Jeg vet noen av oppskriftene ligger ute på tv3.no

Sender dere gode tanker :)

Anonym poster: 30b868649598457b77f9e69533089dcc

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er vanskelig å få jobb der dere bor nå, bør dere flytte på dere. Søk jobber over hele landet.

Og jeg er enig i at du bør i det minste skaffe deg en deltidsjobb, et par kvelder i uka vil hjelpe godt på økonomien.

• Liker 2
Skrevet

TS

Selfølgelig søker vi på det vi kan begge to!

Men jobber henger ikke på trær, selv ikke her i hovedstaden.....

Også er jeg litt usikker på hvordan jeg løser det med permisjonen hvis jeg får meg noe, for jeg har jo permisjon noen få mnd til....

Dette er langt fra første gangen vi trenger jobb. ,men som regel har i hvertfall en av oss hatt jobb... og ting blir pluttselig litt vannskeligere når man har små barn å ta hensyn til.

Vi har slitt i 8 år med å få oss faste jobber, men det virker å være helt umulig:(

Men hvis noen har gode forslag til hvor man kan få seg jobb raskt uten utdannelse blir vi veldig glade:)

Det høyeste øsnket vårt for 2013 er en fast jobb....

Skrevet

Eier dere egen bolig, eller leier dere? Ser du skriver dere bor i Oslo. Er det et alternativ å flytte ut av byen for å redusere boutgiftene? Selv om jobbmulighetene blir noe færre utenfor byen blir det jo også færre om beinet. I en del bransjer kan det være enklere å få fast stilling på "bygda", men jeg vet jo ikke om det gjelder for dere.

Stiller meg ellers bak forslaget om deltidsjobbing for deg når mannen er hjemme. Det vil jo også gjøre det enkelere å komme tilbake for fullt når permisjonen er over. Noe annet du kan vurdere (men som sikkert er slitsomt), er jo å være dagmamma for et ekstra barn når du likevel er hjemme.

Anonym poster: 551b88360b46092f41b8d3f3eac8d784

• Liker 4
Skrevet

TS

Nå vet jeg jo ikke hvilken type arbeid mannen din har hatt. Men det er vel en mulighet å få hjelp gjennom NAV til å få ta kurs/sertifiseringer som kan hjelpe til med å gjøre ham mere attraktiv på jobbmarkedet? Truckførerkurs om han er lagerarbeider, datakort for kontorjobber og slike ting. En trenger ikke nødvendigvis en utdannelse, men alt av sertifiseringer hjelper på :)

Anonym poster: 30e2ee027fb08a83c3a73a1ef7068d99

• Liker 1
Skrevet

Mannen søker på ALT, men det er ett dårlig markedd nå, og han har ingen utdanning.

Han har søkt jobber av-og på i snart 8 år

Dårlig marked?! Landet går så det suser. Vi har vel verdens laveste reelle arbeidsledighet.

Hva er det mannen din jobber med? Utdannelse er ikke for alle, men han burde i det minste peile seg inn på et håndverkeryrke for å fø familien sin. Og hva er det du jobber med? Dere har planlagt rimelig dårlig begge to når det gjelder karriere. Og som hun andre sier, hvis han ikke jobber fulltid skal han søren meg ta sin tørn med ungene, hvis det betyr at du kan arbeide kvelder. Om så du måtte arbeide hver eneste kveld, det er hans unge og én av dere må jo brødfø denne familien.

Anonym poster: 72a63c3ed15a3cf4860a5f3b2c363fe5

• Liker 7
Gjest Glorificus
Skrevet

Bare en liten kommentar; det er mange arbeidssøkere som sier de "søker på alt som finnes". Jeg kjenner jeg blir litt skeptisk da - for hvor gode blir disse søknadene da, om man søker på "alt"? Nå vet jeg ikke hvordan mannen din går frem når han søker på jobber, TS, men husk at viktigere enn å søke på "alt" er å søke på de RETTE jobbene. Og, ikke minst: lag en søknad som er helt tilpasset den konkrete stillingen. Det er ikke spesielt imponerende for en potensiell arbeidsgiver å få en masseprodusert søknad som like gjerne kunne vært sendt til Statoil som til Frelsesarmeen; man er nødt til å bruke litt tid på søknaden for å få godt frem hva man kan bidra med i den aktuelle stillingen. Og, om man etterhvert har søkt på flere stillinger i samme virksomhet, er det rimelig diskvalifiserende når man som rekrutterer ser at vedkommende har sendt inn nøyaktig samme søknad til samtlige stillinger, selv om det kanskje er snakk om ganske ulike stillinger.

Så, mitt første tips: se om han kan gå på jobbsøkerkurs (NAV har noen som er ganske ok, har jeg hørt), slik at han kan bruke jobbsøkingen sin mer konstruktivt.

Ellers blir det jo tips til dere begge som å sjekke alt dere har av faste utgifter, som f.eks. mobilabonnement - se om dere kan bytte til billigerer avtaler og spare inn noen kroner der.

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

TS

Også er jeg litt usikker på hvordan jeg løser det med permisjonen hvis jeg får meg noe, for jeg har jo permisjon noen få mnd til....

Dette er langt fra første gangen vi trenger jobb. ,men som regel har i hvertfall en av oss hatt jobb... og ting blir pluttselig litt vannskeligere når man har små barn å ta hensyn til.

Vi har slitt i 8 år med å få oss faste jobber, men det virker å være helt umulig:(

Men hvis noen har gode forslag til hvor man kan få seg jobb raskt uten utdannelse blir vi veldig glade:)

At ting blir vanskeligere når man har småbarn er noe alle er klar over. Det er derfor man bør sørge for å ha en solid utdannelse / fast jobb i bakhånd før man får barn.

Det at dere sliter med å få dere faste jobber har gjerne en sammenheng med at dere ikke har utdannelse. Tror du ikke det?

Likevel skal du ikke ta en utdanning fordi dere har ikke råd? Da bor dere enten for dyrt eller bruker penger på unødvendige ting.

For å få jobb raskt uten utdannelse må dere søke på alt dere kan finne. Gå rundt og lever åpne søknader, registrer dere på nav.no, hos vikarbyråer og du må banke litt vett inn i skallen på typen din. Han er like mye ansvarlig for å være hjemme med ungen når du jobber som du er til å være hjemme med ungen når han jobber.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

TS

Jeg bare undrer meg litt på det med permisjonen din.

Det er slik at man får x antall uker med full lønn, eller 52 uker med redusert % andel av full lønn ?

Samtidig sier du at du etterhvert kun vil ha kontantstøtte.

Betyr dette at du ikke har en stilling som du nå har barselpermisjon fra ? Med andre ord ikke en fast jobb du går tilbake til etter at permisjonen er over ?

Skrevet (endret)

Jeg lurer veldig på hva dere jobber med, hvis det er SÅ vanskelig å få jobb. Hvis det ikke fungerer innenfor det man driver med, skal man bytte yrke/fagfelt. Sånn er det bare. Helsesektoren skriker etter folk, for eksempel.

Lille-pus: hun skrev vel at hun ikke fikk fornyet vikariatet sitt.

Endret av Glynis
Skrevet

Min erfaring er at det ikke holder å være registrert hos vikarbyråene. Han må ringe dem ofte, ca hver 14 dag og minne dem på at han er ledig for oppdrag! Da kan han også spørre hva de har mest behov for nå for tiden. Lager/truck, barnehage (kanskje ikke noe å satse på for mannen din?), vasking, vakt, kantine etc. Vikarer hos byrå er "ferskvare", så hvis man ønsker oppdrag må man "mase" så man ikke havner nederst i bunken!

Leit at dere har holdt på så lenge uten å få faste jobber. Men ikke let etter unnskyldninger - sats på å løse problemene! (sagt litt brutalt, men godt ment :-) )

Lykke til!

Anonym poster: 62c55c091b31f4332f994327066e5e6a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...