Gå til innhold

Så var det Grethes tur....

Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

For en bedriten dag, sånn sunnhetsmessig :fnise: Spiste en ok frokost, litt mye brød. To lunsj ble det to lyse rundstykker med nugatti :rodme: Middag ble ikke så ille. Menmen. Har ikke rørt noe på meg i dag heller....... Teite dagen. MOTIVASJON, hvor er du?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, dere. Det er strålende sol, og jeg klør etter å komme meg ut i skogen - men selvfølgelig: ingen som kan være med. Jeg går så mye ute alene at jeg begynner å bli litt lei, jeg ønsker å ha med noen! Men siden jeg ikke har så mange venner igjen i Oslo må jeg finne på noe annet.

Så jeg har googlet og youtubet litt rundt. Siden jeg strengt talt ikke trenger å gå noe særlig ned i vekt (174 høy, 54 kilo= meget fin trivselsvekt) orker jeg ikke begynne med kondisjon/styrketrening med vekter. Jeg tror jeg skal bli litt sterkere i grunnmuskulaturen først! Og så får jeg se hvordan det blir etter det. Har funnet noen øvelser som jeg har tenkt å gjøre (og faktisk GJØRE de..... :fnise:).

har også funnet en fin pilatesvideo på youtube jeg tenkte jeg skulle prøve. Noen av dere som har drevet med pilates? Det ser veldig behagelig og beroligende ut. Prøvde yoga i en gymtime på vgs(ordentlig yogadame som underviste oss), men følte at det ble litt "too much" med solhilsen og hele pakka. Pilates ser bedre ut for meg da det er kroppen i fokus og ikke "ditt indre jeg du skal i kontakt med"(kanskje jeg har misforstått yoga, men det er inntrykket jeg har fått.)

Og sånne "trege" øvelser må jo bygge opp mye grunnmuskulatur? Noen som har noen ideer eller tips til meg? Jeg starter litt på bar bakke.

(her er forresen videoen jeg tenkte å bruke de første gangene før jeg kan bevege meg utover i jungelen på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lCg_gh_fppI

Endret av grethe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trent den første videoen. HERREGUD, jeg svetter i hjel! Dette er noe for meg, syns det var morsomt men også litt vanskelig..... Trener foran tven(kobler opp dataen dit), problemet er at jeg ikke har noe speil så ser ikke om jeg gjør øvelsene heelt riktig eller ikke. Men det blir man vel flinkere til etter hvert?

Disse øvelsene klarer jeg lett en gang om dagen, kanskje en på morgenen og en på kvelden. Jeg føler meg ikke veldig sliten, men svetter som en gris! haha, så gøy dette var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha kjørt den første nybegynnende videoen og sett hvor dårlig det står til med meg og kroppen min har jeg hvert fall fått litt motivasjon, da! For ærlig talt, dette går ikke :fnise: Jeg sitter her en halvtime etterpå og skjelver fortsatt fordi musklene mine ikke er vant til dette.

TRIST. Men nå er det ferdig med dette. På tide å stramme opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg trodde øvelsene var tunge i går skulle dere sett meg i dag! hahaha. Jeg ble ikke like sliten, men er litt støl så det var jaggu meg ikke så lett. Men nå har jeg hvert fall unnagjort øvelsene allerede, og kan ta en god og deilig fridag med fin samvittighet.

Skal møte to venninner i byen, og det blir koselig! Men først skal jeg lage omelett til frokost(med deilige grønnsaker til) og så en deilig dusj.

Vi prates :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

jeg har vært bortreist og opptatt de ssiste dagene, så har ikke hatt muligheten til å skrive her.

Eller gjøre øvelsene. Sukk. Det er ikke så lett når jeg ikke er alene, for kan liksom ikke ligge inne på det lille rommet mitt å svette, og jeg vil ikke at mamma ser dette(jeg er hos henne nå i ferien).

Men det har blitt litt bevegelse, hvert fall, og det har også blitt masse masse kos. Torsdag kveld satt jeg ute i parken med en venninne, fredag lå jeg bare på sofaen og var bakfull, lørdag kjørte vi til Tønsberg for familiefest og koselig selskap, og i går kom jeg hjem igjen. For en fin helg!

Nå er hunden til søsteren min her, jeg hadde jo planlagt å gå DEN turen i dag. Men gjett hva - det høljregner... Jeg har ikke så veldig mye i mot regn, men dyret NEKTER å gå tur i masse regn. Hun vil ikke, rett og slett. Og ja, vi har prøvd. Hehe.

Så jeg tror jeg skal kjøre øvelsene to ganger i dag. En nå, og kanskje en litt uttpå ettermiddagen, om jeg ikke bare slår de sammen. Og etterpå blir det noe godt til frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uæææ jeg er helt skjelven!

Jeg tok den vanlige videoen i dag også. Merker at jeg allerede har bedre balanse og klarer å komme meg gjennom øvelsene enklere. Ikke at øvelsene er lettere, for jeg merker det fremdeles godt i muskler, men at balansen min er bedre. Kan vel ha noe med at jeg begynner å kjenne igjen stillingene.

Jeg har også sett på noen andre videoer og prøvd uten noen av de, men velger å ikke ta de med inn i "programmet" før jeg virkelig har teken på dette. Baby steps. Men ble så nysgjerrig på hva som er veien videre etter "beginners work out".

Jeg spiste noen kjempegode lapper til frokost, etter tips fra MissDior sin prøverdagbok. Namnamnam, de var jo så gode.

50 g havregryn, litt mel(eller linfrø), litt kokosmasse, to dråper melk og et egg. Stekes i pannen som lapper. Jeg hadde smør, aioli og gulost på. Dette spiste jeg klokken elleve, så nå er det på tide og spise litt til(spesielt siden jeg har trent litt i mellomtiden...).

Nå skinner solen, så etter en lunsj skal jeg ut og gå tur med vofsen. Håper dere har en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med dagens trening! Føles godt!

Merker nå at det blir enklere og enklere, at balansen er mye bedre og at det føles ut som om jeg har litt kontroll. Når jeg har gjort videoen så ligger jeg fortsatt på gulvet og beveger meg. Repeterer noen av øvelsene, øver litt på balanse, tøyer litt, strekker meg osv. Kjempedeilig å være i bevegelse, egentlig. Og på suegulvet kan jeg jo se på favorittserien min samtidig :fnise:

Jeg har vært god og støl i hele kroppen de siste dagene, så jeg merker jo at noe skjer og at noen muskler blir brukt på måter de ikke er vant til. Akkurat DET tar jeg som et meget godt tegn! Etter hvert, når beginners-videoen begynner å bli for enkel, kommer jeg til å gå videre med lengre, mer utholdne og krevende øvelser. Men aller først konsentrerer jeg meg om det grunnleggende. Det føles så bra!

Woho, ha en fin dag! Her er egg på frokostmenyen i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillesiren

...... til å bli en av de teite med nyttårsforsettene om "trene mer, spise sunnere, slutte å røyke" ++++++. Men i år så vil jeg så gjerne. Jeg kunne like gjerne startet dette i forrige uke, eller i morgen og ikke tirsdag formiddag, men vi får se. Aller først tror jeg at jeg skal begnne å vende meg til tanken.

Her følger 7 punkter som jeg skal følge dette året. Jeg skal prøve å komme med ukentlige oppdateringer, følelser rundt dette og hvordan det får meg til å føle. For akkurat nå føler jeg at jeg kaster bort livet mitt på unødvendig sprøyt, og det blir jeg deprimert av. Og det gidder jeg ikke være!

Punkt 1: Trening. Herfra kan det bare bli bedre. Altså, det kan BARE bli bedre.

Punkt 2: Kosthold. Her vil jeg si at jeg faktisk er ganske flink - veldig mye flinkere enn gjennomsnittsstudenten! Jeg lager for det meste mat fra bunnen av, men hender jeg slår til med en kjøpepizza. Den vanen vil jeg bli kvitt. Jeg vil også lage fler og mer varierte middagsretter så jeg ikke ender opp med å spise det samme gang på gang på gang..... Jeg vil også slutte å spise godteri. Det er ikke sånn veldig mye altså, men det hadde jo vært fantastisk om jeg kunne kutte det ut helt og heller knaske gulrøtter (skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke gjør det allerede, det er jo mye bedre, egentlig).

Punkt 3: Slutte å røyke. I høst gikk jeg tre dager røykfri. Det gikk kjempefint helt til jeg mistet bussen og ble FORBANNA. Da måtte jeg ha røyk. Så nå prøver jeg igjen. Mer om dette senere......

Punkt 4: SLUTTE Å SITTE SÅ SYKT MYE PÅ DATAEN. Slutte å trykke oppdaterknappen når jeg vet det ikke har skjedd noe nytt, slutte å kaste bort tid på duste artikler på VG-nett og ikke minst slutte å kaste bort livet mitt på internett generelt. Jeg har et stort problem med internett og dataen min.

Punkt 5: Lese flere bøker. Nå studerer jeg litteratur, så det blir jo en del bøker bare på studiet, men å lese fler bøker. Ved siden.

Punkt 6: Spare penger. Jeg lever bare på stipendet fra lånekassen, 7000 i mnd. Husleie og andre faste utgifter på 5000 ca i mnd. Det gir meg 2000 kr til mat, øl, røyk og andre ting man trenger. Det GÅR, men det kan gå ENDA bedre, for jeg vil nemlig spare. Jeg har et fond som jeg skal sette inn en fast sum i måneden på, da kan det vokse seg større. BSU-en vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med enda.... Jeg får som regel litt her og der når pappa ønsker å få et rundt tall på konto(han er så rar på det punktet... men det setter jeg jo pris på <3), men ellers vokser den mest i juletiden gitt.

Punkt 7: Skaffe meg en liten jobb for enklere å klare punkt 6. Og for å gjøre punkt 4 enklere å mestre.

Ok, så det er de 7 punktene jeg skal jobbe med i år. Dette er 7 punkt jeg VET kommer til å gjøre med gladere, gi mer energi og livsglede om jeg klarer. Det er jo pga disse at jeg er så innmari mye lei meg og nedfor, så nå starter det. Ikke tirsdag kveld, men rett og slett NÅ.

Jeg skjønner om ingen gidder å følge med, jeg tror ikke jeg hadde gjort det selv heller, men nå er denne dagboken mest for at jeg kan se tilbake i tid og kunne skrive ned tanker og følelser osv osv. Etter hvert kommer jeg til å gå nærmere og nærmere inn på de forskjellige punktene, men det punktet som er aller viktigst er det med treningen. Føler at ting kommer til å falle litt på plass bare jeg får på plass det, på en måte.... Vi får se :)

SÅ helt til slutt: noen som har noen tanker rundt dette? Noen som har prøvd en "livsstilendring" før og som har noen gode tips? Jeg vet dette ser ut som om jeg tar meg vann over hodet, og at det er dømt til å mislykkes, men jeg skal ikke jobbe med alle punktene på én gang og jeg skal ikke ha noen PANGstart. Jeg skal ta det rolig og se hvordan det går. Jobbe meg mot målet!

Jeg har prøvd en livsstilendring:) For 6-7 år siden trente ingenting, dvs iløpet av et år tok jeg meg to symbolske joggeturer :fnise: Maten var forsåvidt ikke så ille, men mye brus og jeg røykte 15 sigaretter til dagen. Jeg fikk høy puls bare jeg skulle opp en trapp og trivdes best i sofaen.

Jeg begynte med å stumpe røyken, for helt ærlig, å komme i bedre form som en røyker er som å starte i tung motbakke. Jeg leste boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr og den gjorde underverker. Jeg måtte riktignok lese den flere ganger for å prente inn budskapet hans, men idag 6 år senere føles det virkelig som jeg aldri har røykt. Jeg savner aldri røyken:) Jeg eier ikke selvdisiplin, så å slutte av egen motivasjon og kraft tror jeg jeg aldri hadde klart. Den boken gir deg verktøyet du trenger, virkelig=)

Jeg begynte å trene, først litt sporadisk, type step og aerobic timer, men for 3 år siden gikk jeg hardcore og begynte å løpe 4-5 ganger i uken. Idag har jeg gått mer over til styrketrening, men jeg har de siste 3 årene trent fast, jevnt 2-4 ganger i uken.

Kostholdet svinger litt, men trening har faktisk mest å bety helsemessig, så da tar jeg det ikke så fryktelig tungt om det blir en kebab i ny og ne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!

Jeg er på ferie på det blide Sørrrrlandet nå! DEILIG!

Er litt vanskelig å gjennomføre øvelsene mine når jeg har mor og søster i umiddelbar nærhet til enhver tid!! Jeg liker ikke at folk ser på, så har ikke fått trent så mye som jeg hadde håpet på. Men nå skal de andre inn til byen, så da rekker jeg vil en liten time på gulvet!

Maten går greit. Spiser det jeg får servert, men det er så mye brødmat..... Jeg er ikke så glad i brød. Men prøver å dytte inn mest mulig sunt, og heller dropper potetene osv til middagen. Har ikke fått noen reaksjoner på det enda, jeg er tydeligvis flink til skjule dette :fnise: (jeg ORKER ikke at mamma skal blande seg inn i dette....... derfor jeg holder det skjult. Søsteren min vet om øvelsene, men ikke at jeg prøver å spise annerledes).

Snuser mer og mer på lavkarbo, eller ikke-fullt-så-høy-karbo som jeg vil kalle det. Skal ikke droppe alt av karbo, men redusere inntaket betraktelig. Men det er jo ikke så lett når det eneste som er her nede er karbohydrater!! Sukk.

Det blir vel bedre når jeg kommer meg hjem igjen! Og hvis noen har noen tips om "ikke fullt så høy"karbo-frokoster så tar jeg gjerne i mot! Er litt lei av egg nå...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en livsstilendring:) For 6-7 år siden trente ingenting, dvs iløpet av et år tok jeg meg to symbolske joggeturer :fnise: Maten var forsåvidt ikke så ille, men mye brus og jeg røykte 15 sigaretter til dagen. Jeg fikk høy puls bare jeg skulle opp en trapp og trivdes best i sofaen.

Jeg begynte med å stumpe røyken, for helt ærlig, å komme i bedre form som en røyker er som å starte i tung motbakke. Jeg leste boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr og den gjorde underverker. Jeg måtte riktignok lese den flere ganger for å prente inn budskapet hans, men idag 6 år senere føles det virkelig som jeg aldri har røykt. Jeg savner aldri røyken:) Jeg eier ikke selvdisiplin, så å slutte av egen motivasjon og kraft tror jeg jeg aldri hadde klart. Den boken gir deg verktøyet du trenger, virkelig=)

Jeg begynte å trene, først litt sporadisk, type step og aerobic timer, men for 3 år siden gikk jeg hardcore og begynte å løpe 4-5 ganger i uken. Idag har jeg gått mer over til styrketrening, men jeg har de siste 3 årene trent fast, jevnt 2-4 ganger i uken.

Kostholdet svinger litt, men trening har faktisk mest å bety helsemessig, så da tar jeg det ikke så fryktelig tungt om det blir en kebab i ny og ne;)

Hei hei! :velkommen:

Deg for 6-7 år siden høres ut som meg nå :fnise:

Jeg har lest Absolutt ikke-røyker, og den fungerte jo strålende. I 3 dager. Før jeg mistet bussen og ble så sur at jeg sprakk :( Nå har jeg bare et par pakker igjen av røykkartongen, lurer på om jeg skal begynne på nytt? Jeg er lei av å være tungpustet og generelt tung i kroppen. Jeg har lyst til å bli fit - ikke råtten!

Er jo helt tullete det man gjør med kroppen. Hjelper ikke at jeg er fra en storrøykende familie heller. ALLE røyker.... Lurer på hvordan det blir når vi er hos besteforeldrene mine og jeg har stumpet røyken. De røyker jo inne? (isj...) MÅ jo bli ekkelt for meg og sitte i DEN skya. Uffameg! Den tid den sorg ;)

Jeg har begynt med noen pilatesøvelser jeg gjør hver dag(prøver, hvert fall, når det lar seg gå) - og nå har jeg lastet ned en treningskalender jeg skal følge. Eneste problemet mitt er at jeg er avhengig av nett for å gjøre disse videoene ordentlig, og der jeg er nå er det ikke nett ut til "mitt" rom. Typisk! Men det problemet blir jo borte allerede i morgen når jeg kommer hjem!

Ang kosthold så er det faktisk ikke så ille hos meg, jeg prøver å dytte inn mer grønnsaker, men vet med meg selv at kostholdet mitt faktisk ikke er så ille. Kunne vært bedre da - men kunne også vært verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei igjen! Ferien gjør det litt vanskelig å henge helt med. jeg gjør øvelsene mine fremdeles, men nå uten videoen. Det er dumt - merker at jeg bare gir halvparten av det jeg gjorde MED video. Så jeg får vel bare sette den på igjen, men begynte å kunne gjenta det hun sa helt ordrett, ble litt lei av stemmen hennes hele tiden..! Benøvelsene eeeer sååå tuuungeeeee. Mageøvelsene og armøvelsene går helt fint, hvilket overrasker meg veldig: for jeg har alltid tenkt at jeg har mest muskler i beina! Maybe not... :( Nå er jeg seriøst på tanken på lavkarbo også.... Ikke lav som i ekstremt lavkarbo, men lavere-karbo. :fnise: Må gå i tenkeboksen. Jeg setter pris på tilbakemeldinger på det jeg skriver, btw.... Vet ikke om det er noen som leser i det hele tatt, men er bare å legge igjen spor om dere vil :) Dele erfaringer osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei. Så flink du er. Fått vært ute i naturen i sommer? Er fint å plukke blåbær o.l nå :)

Haha jeg er talentløs i pilates :skya: Er imponert over de som får det til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...