Gå til innhold

Uventet mange middagsgjester - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har invitert tre familiemedlemmer på middag i morgen og hadde kjøpt inn en liten kalkun for anledningen med diverse tilbehør. Vi skulle være fem til bords, men nå blir vi plutselig dobbelt så mange. Det er ingen grunn til å gå inn på hvorfor, men sånn blir det nå. Og vi gleder oss! :)

Men vi trenger litt hjelp til å få maten til å strekke til uten å måtte ut og handle inn dyre varer (stram økonomi). Kalkunen er på ca. 1,5 kg i rent kjøtt. I tillegg har vi poteter, rosenkål og andre grønnsaker. Men det blir jo da bare ca. 150 gram kjøtt på hver person, og det er i minste laget. Særlig med tanke på at to av de "nye" gjestene er halvvoksne gutter som er kjent for å ha gooood appetitt.

Vi tenkte vi kunne ha litt medisterkaker og julepølse ved siden av, for vi har en pakke av hver av de to i kjøleskapet. Men jeg er redd det fortsatt blir lite. Tenker litt på at mange ikke er spesielt glad i medister og julepølse (meg selv inkludert), og at det derfor nok kan bli litt stor pågang på kalkunen.

Vi har noen pinnekjøttrester og kålrotstappe fra middagen i dag. Kan vi gjøre noe ut av det? Noe annet enn å bare legge fram pinnekjøttet?

Andre ideer? Kan handle inn litt til, men ikke dyre ting som kalkunfilet til 200 kr pr kg...

Anonym poster: 7711feaab54c7b1c595348d1fa38788c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av pinnekjøtt kan du lage lapskaus eller betasuppe utav. Eneste jeg kommer på..

Hva med å supplere på med litt kylling? Eller å lage en salat eller noe til forrett, så de ikke er så sulten til middagen.

Anonym poster: 8af621d7517959045666ff7fb4c28da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betasuppe med pinnekjøtt i er jo kjempegodt, det er heller ikke så dyrt å kjøpe inn grønnsakene. Eller så kan du jo lage noen småretter som kjøttboller/kyllingvinger og ha loff til.

Eller kanskje en suppe. :)

Anonym poster: 2a7a5adad99dda4ec2f9ff91084730e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg enten ville laget en forrett (betasuppe med pinnekjøtt er genialt! Da får du jo brukt rester også), supplert med noen kyllingfileter eller laget en stuffing til kalkunen. Lag stuffingen ved siden av kalkunen, ikke "stuff" den inni, da blir kalkunen tørr før stuffingen er stekt. Waldorfsalat er også veldig godt til kalkun, og forholdsvis raskt å lage.

En litt mektig dessert kan også gjøre susen ;)

Endret av FruLuna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke betasuppe passer til kalkun, så jeg ville gått for medisterkaker og pølser, kanskje laget med svisker og lønnesirup og epler og slikt. Waldorfsalat passer jo også godt. Og hvis du lager en knakekende god saus og har masse poteter, kan du være sikker på at det går unna også :-)

Du kan jo også ha en helt annen forrett, f.eks. lefser med laks og kremost eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange fine forslag!

Det endte med at vi serverte kalkunen med poteter, medisterkaker, sosisser, waldorfsalat og rosenkål med baconbiter. I tillegg hadde vi halve mandelpoteter med en blanding av kålrabistappe og pinnekjøtt oppå, noe som slo godt an. Alle ble mette, men det ble ikke mye rester igjen nei. ;)

TS

Anonym poster: 7711feaab54c7b1c595348d1fa38788c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...