AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #1 Skrevet 28. desember 2012 Jeg har nå nesten bestemt meg for å begynne på lavkarbo. Jeg en av de som er litt rundene i kantene selv om jeg spiser sunt og ikke for mye. Jeg er lei av å telle kalorier, og orker ikke leve på 1300-1400 kcal dagen (hvis jeg også skal ha en dag jeg kan kose meg) resten av livet for å unngå å gå opp i vekt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste ut lavkarbo, kanskje det er bedre egnet for meg?! Problemet er at det er så mange retninger innen lavkarbo... LCHF, Atkins, dr. Lindberg, ketolysekuren osv.... Hvordan i alle dager skal jeg avgjøre hva som er riktig for meg av disse? Hadde tenkt meg ut å kjøpe litteratur senere, men da hadde det vært lurt å ha tatt et valg om hva jeg skal satse på Noen som har erfaring med lavkarbo som kan hjelpe meg frem i jungelen? Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2
Supraspinatus Skrevet 28. desember 2012 #2 Skrevet 28. desember 2012 Veldig lurt å be om tips! Jeg valgte selv den mest liberale varianten til å begynne med. "Paleo" også kalt steinalderdiett. Fokuset er ikke så mye på å spise minst mulig karbohydrater, men heller hvilke kilder av mat man velger. Kort sagt er det kjøtt, fisk og egg, mye grønnsaker, passelig med bær og nøtter, begrenset annen frukt. Unngå korn og sukker. Noen unngår også meieriprodukter. Etterhvert har jeg har tilpasset dette litt og bruker gjerne fete meieriprodukter som ost, fløte og smør. Jeg unngår fortsatt erstatningsprodukter og kunstig søtning. Det er ikke meningen at alt skal være søtt! Ikke la deg lure av lchf-kakeoppskrifter og annen "erstatning" for høy-karbokost. Det smaker ikke like godt som det det skal erstatte og gjør det lett å hoppe av. Det krever en del planlegging og er litt mye styr med en slik kost. Vær forberedt på det. Det er litt fort å gå seg fast i et mønster og bare spise det samme hele tiden. Det bør du prøve å unngå. Prøv å variere kosten. Du spør hvilken variant du skal velge. Ikke heng deg så mye opp i varianter. Tenk heller på at du skal spise naturlige produkter som grønnsaker kjøtt, fisk og egg som ikke er overforedlet. Tørket kjøtt er ok, men pass på at det ikke er tilsatt masse sukker. I begynnelsen holder det egentlig at du kutter ut alle de store stivelseskildene som potet, ris, korn, pasta etc og kutter ut søtet drikke som brus og juice. Om du klarer: Unngå alkohol i alle varianter. I blant kan man drikke tørr hvitvin eller rene sprit-typer som vodka, whisky, osv. Pass på tilsatt sukker! Etterhvert kan du trappe ned på frukt og veie mengdene karbo i grønnsaker slik at du kan et strengere kosthold. Når du tar vekk stivelseskildene forsvinner også en stor del av energien. Den må erstatte av noe annet en karbohydrater. Fett. Bruk naturlige fettkilder, men vær forsiktig med store mengder flerumettet fett. Vi trenger litt, men det er fort gjort å få en ugunstig kvote omega 6 i forhold til omega 3. Selv om betydningen sannsynligvis er mindre enn tidligere trodd. Lag gjerne fete sauser som sandefjordsmør, beurre blanc, béarnaise, hollandaise, vinaigrette osv. Av bøker er en av de beste jeg har lest denne her: http://www.amazon.com/The-Art-Science-Carbohydrate-Living/dp/0983490708/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1356691126&sr=8-1&keywords=low+carbohydrate+living Få også med deg bloggene http://www.kostdoktorn.se http://www.friskogfunksjonell.no I tillegg er denne bloggen og spesielt dette innlegget veldig bra: http://rdfeinman.wordpress.com/2012/12/17/hunger-what-it-is-and-what-you-can-do-about-it/ Lykke til! Kom gjerne med konkrete oppfølgingsspørsmål! 5
Scherbatsky Skrevet 28. desember 2012 #3 Skrevet 28. desember 2012 Lykke til! Du har så sinnsykt mye god mat i vente, du aner ikke! Jeg laget min egen lille variant, fordi jeg også ville spise mindre (jeg spiste masse tomme karbohydrater og var vant til store måltider), så jeg måtte prøve meg frem. Satset derfor veldig på masse, masse grønnsaker og nok av skikkelig godt fett (avocado og olivenolje). Jeg leste på nett i begynnelsen (av fagfolk) og siden jeg slet med sukkeravhengighet så jeg en youtube video som heter "Sugar: The Bitter Truth" av Dr Lustig. Lang, men jeg har ikke lyst på sukker lenger for å si det SÅNN. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #4 Skrevet 28. desember 2012 Tusen takk til begge to!! Har ikke enda bestemt meg om jeg skal på lavkarbo eller den steinalderdietten. Har vært å kjøpt en bok som heter " naturlig mat" om steinalderkosthold. Det jeg synes virker kjipt med den ed at jeg ikke skal spise meieriprodukter, som var noe av det jeg var mest fornøyd med med lavkarboen... Men det burde da gå helt fint å kombinere lavkarbo og steinalderdiet? Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2
Supraspinatus Skrevet 29. desember 2012 #5 Skrevet 29. desember 2012 Tusen takk til begge to!! Har ikke enda bestemt meg om jeg skal på lavkarbo eller den steinalderdietten. Har vært å kjøpt en bok som heter " naturlig mat" om steinalderkosthold. Det jeg synes virker kjipt med den ed at jeg ikke skal spise meieriprodukter, som var noe av det jeg var mest fornøyd med med lavkarboen... Men det burde da gå helt fint å kombinere lavkarbo og steinalderdiet? Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2 Mark Sisson sin bok er ganske bra på engelsk, så den er sikkert inspirerende på norsk også. Jeg opplever dog at han er litt voldsom på å skryte av hvor bra dietten er og hvordan den kommer til å redde livet ditt osv. Sånt blir litt mye for meg. For all del. Mange har veldig gode opplevelser med slike dietter dersom de har en forferdelig fra før og man føler seg vel ved å spise såpass "rent". Jeg tror ikke Mark Sisson (http://www.marksdailyapple.com) er motstander av fete meieriprodukter. Det heter seg i paleo/primal/steinalderdietten at det er fornuftig å kunne ut disse produktene i 2-3 måneder for så å gjeninnføre de. Da får du rede på om du tåler dem godt eller ikke. 1
Gjest Rosemor Skrevet 29. desember 2012 #6 Skrevet 29. desember 2012 (endret) Jeg har nå nesten bestemt meg for å begynne på lavkarbo. Jeg en av de som er litt rundene i kantene selv om jeg spiser sunt og ikke for mye. Jeg er lei av å telle kalorier, og orker ikke leve på 1300-1400 kcal dagen (hvis jeg også skal ha en dag jeg kan kose meg) resten av livet for å unngå å gå opp i vekt. Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste ut lavkarbo, kanskje det er bedre egnet for meg?! Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2 Bare husk at det er en fordel å telle kalorier for å vite hva du får i deg, også på lavkarbo, hvis du skal ned i vekt. Undersøkelser viser at mange på lavkarbo automatisk begrenser inntaket til ca 500 kcal under dagsbehovet (fordi fett metter mer enn karbohydrater), men dette gjelder langt fra alle, og før du vet om du er en av dem, er det greit å følge med. Endret 29. desember 2012 av Rosemor 2
Gjest Tidssone Skrevet 29. desember 2012 #7 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har prøvd lavkarbo. For meg ble det en solid underskuddsdiett, siden jeg ikke klarte å få i meg alt fettet. I tillegg mistet jeg apetitten fullstendig. Jeg prøvde det for å bli kvitt sukkersug, men måtte slutte fordi jeg etter en uke hadde null matlyst og gikk veldig fort ned i vekt, mistet konsentrasjonen, slet med hodepine og sånt noe. Pass på at du får i deg nok kalorier!
Supraspinatus Skrevet 29. desember 2012 #8 Skrevet 29. desember 2012 (endret) I boken jeg nevner over er det tatt opp typiske "bivirkninger" som hodepine. Det nevnes at dette veldig ofte skyldes ubalanser i elektrolytter, spesielt natrium (og magnesium). Når en oksiderer en større mengde fett bruker man også mer natrium og må derfor erstatte dette i kosten. Det anbefales å få i seg ekstra salt - gjerne via å innta en kopp buljong/kraft til et måltid. Det beste er vel kanskje å koke kraften selv, men det gidder de færreste. Det sies også i boken at det tar tid å vende seg om. Sosialt er det mest utfordrene på lang sikt, men det mentale spiller en stor rolle på kort sikt. En bør prøve det minst 4 uker i strekk før man kan si at det ikke passer. Ideelt >6 mnd. Endret 29. desember 2012 av Supraspinatus 2
Gjest Rosemor Skrevet 29. desember 2012 #9 Skrevet 29. desember 2012 Jeg har prøvd lavkarbo. For meg ble det en solid underskuddsdiett, siden jeg ikke klarte å få i meg alt fettet. I tillegg mistet jeg apetitten fullstendig. Jeg prøvde det for å bli kvitt sukkersug, men måtte slutte fordi jeg etter en uke hadde null matlyst og gikk veldig fort ned i vekt, mistet konsentrasjonen, slet med hodepine og sånt noe. Pass på at du får i deg nok kalorier! Slik er det for meg også, jeg tåler ikke så mye fett og/eller proteiner som en lavkarbodiett fordrer, og lavkarbokosthold blir for meg "sultekur" på grunn av dette.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #10 Skrevet 29. desember 2012 Slik er det for meg også, jeg tåler ikke så mye fett og/eller proteiner som en lavkarbodiett fordrer, og lavkarbokosthold blir for meg "sultekur" på grunn av dette. Men da er det jo heller ikke et lavkarbokosthold/diett, da er det et kosthold uten karbohydrater OG fett, ergo et kosthold omtrent uten energi.. Anonym poster: 4355ddb869e33a6d7a2ba6d211a86c33 1
Gjest Rosemor Skrevet 29. desember 2012 #11 Skrevet 29. desember 2012 Men da er det jo heller ikke et lavkarbokosthold/diett, da er det et kosthold uten karbohydrater OG fett, ergo et kosthold omtrent uten energi.. Anonym poster: 4355ddb869e33a6d7a2ba6d211a86c33 Først og fremst, "ikke tilstrekkelig mengde" er ikke det samme som "uten". Og jo, det var et lavkarbokosthold, og mine primære energikilder var fett og protein, men jeg klarte ikke å dekke opp for det reduserte energiinntaket fordi jeg fikk reaksjoner på høyt fett og proteininntak. Det er en av grunnene til at lavkarbo ikke passer for meg.
Redbull Skrevet 29. desember 2012 #12 Skrevet 29. desember 2012 Lavkarbo er helt genialt!! Jeg spiste ett-to måltider til dagen (noen ganger spiste jeg fordi jeg følte jeg måtte), og raste ned i vekt. Spiste meg passe mett, og var aldri sulten 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Først og fremst, "ikke tilstrekkelig mengde" er ikke det samme som "uten". Og jo, det var et lavkarbokosthold, og mine primære energikilder var fett og protein, men jeg klarte ikke å dekke opp for det reduserte energiinntaket fordi jeg fikk reaksjoner på høyt fett og proteininntak. Det er en av grunnene til at lavkarbo ikke passer for meg. Kverulant. Du skjønte godt hva jeg mente. Anonym poster: 4355ddb869e33a6d7a2ba6d211a86c33 1
Gjest Rosemor Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 Kverulant. Du skjønte godt hva jeg mente. Anonym poster: 4355ddb869e33a6d7a2ba6d211a86c33 Tydeligvis ikke, basert på reaksjonen din.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #15 Skrevet 30. desember 2012 Dere som spiser fett, hva spiser dere? Kjøtt stekt i masse fett? majones? Smør? Teller dere kalorier? Anonym poster: a3024f057f722892fed18912e137186b
Popc0rn Skrevet 30. desember 2012 #16 Skrevet 30. desember 2012 Dere som spiser fett, hva spiser dere? Kjøtt stekt i masse fett? majones? Smør? Teller dere kalorier? Anonym poster: a3024f057f722892fed18912e137186b Typisk middag er samme kjøttstykke som før, samme mengde grønnsaker som før (bort med potet og ekstra av de gode grønnsakene) men rikelig med en god, feit saus. Jeg bruker mye egg, pesto, avocado, nøtter og sånt. Avocado for eksempel er hele 95% fett. Høykarbofolk tror ofte at det flyter med fett på tallerkenen til LCHFere, men jeg har servert måltider som består av 80% fett til høykarbofolk som kommenterte at "dette var jo normal mat, spiser ikke du sånn lavkarbo egentlig?". Nei, jeg teller ikke kalorier. Jeg fyller det inn på diett.no av og til bare for å se fordelingen av makronæringene og sånt og jeg spiser 70-80% av energien fra fett uten å jobbe noe for det. Det blir ca perfekt makronæringsfordeling for LCHF når jeg lager mat. 0-5% karbohydrater 20-25% protein 70-80% fett AKA lite karbohydrater, passelig med protein og fyll på med fett til du blir passelig mett. Og til dere som sier at dere ble uvel med et høyt fettinntak, så er ikke det usannsynlig at dere ble det. Men det betyr ikke at LCHF ikke er noe for dere. Har dere spist lite fett lenge, så er kroppen dårlig på å fordøye fett. Men dette kan opparbeides. Kroppen må øke produksjonen av enzymer som bryter ned fett. Men et lite varsko her, grunnen til at dere ble uvel kan også være at dere har gallestein. Er det begynnende gallestein så kan det hende at dere klarer å løse den opp gallesteinen ved at det endelig produseres galle (galle trengs for å bryte ned fett i tarmen), men har den blitt for stor så kan den lage en blokkering og du får gallesteinsanfall og det er visstnok noe av det mest smertefulle mennesket kan oppleve. Men LCHF forebygger gallestein ved at det er en god gjennomstrømning av galle. Det er ikke stort fettinntak som lager gallestein, det er lavt fettinntak. Men så lenge man spiser lite fett så føler man seg ikke syk, men man skyver bare problemet under teppet. Hvis man tenker seg et avfallsrør som det bare drypper i, så kommer dråpene gjennom røret selv om det er nesten tett. Men skal man plutselig skylle ned masse vann, så først da merker man at det er tett. Og så skylder man på vannet? Det var ikke vannet som lagde blokkeringen, men mangelen på vann tidligere. Hadde man kjørt masse vann gjennom jevnlig, så skal det mye mer til for at skitt hoper seg opp. 2
Hønemor29 Skrevet 30. desember 2012 #17 Skrevet 30. desember 2012 Jeg anbefaler og begynne med ketolysekur, jeg selv bruker den og er beget fornøyd gått ned 26 kilo på 2 mnd, går nok litt saktere ned nå frem over men meget fornøyd, jeg har mange kilo igjen men syns 26 kilo er en meget god start på et lettere og bedre liv Så min anbealing er å prøve den og følge den :D
Lulilelu Skrevet 30. desember 2012 #18 Skrevet 30. desember 2012 Jeg anbefaler og begynne med ketolysekur, jeg selv bruker den og er beget fornøyd gått ned 26 kilo på 2 mnd, går nok litt saktere ned nå frem over men meget fornøyd, jeg har mange kilo igjen men syns 26 kilo er en meget god start på et lettere og bedre liv Så min anbealing er å prøve den og følge den :D Kan jeg spørre hva startvekten din var og høyden din? Det høres jo lovende ut. Har lurt lenge på å starte med ketolyse.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2012 #19 Skrevet 30. desember 2012 Jeg anbefaler og begynne med ketolysekur, jeg selv bruker den og er beget fornøyd gått ned 26 kilo på 2 mnd, går nok litt saktere ned nå frem over men meget fornøyd, jeg har mange kilo igjen men syns 26 kilo er en meget god start på et lettere og bedre liv Så min anbealing er å prøve den og følge den :D Hei! Er det ikke sånn at man skal være forsiktig med ketolysekuren hvis man ikke er overvektig? Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2
Supraspinatus Skrevet 30. desember 2012 #20 Skrevet 30. desember 2012 (endret) Hei! Er det ikke sånn at man skal være forsiktig med ketolysekuren hvis man ikke er overvektig? Anonym poster: 99e6e250337b603832500f1d7906a6e2 Nå kjenner jeg ikke til detaljene i den såkalte ketolysekuren, som forøvrig virker som en merkevare à la atkins. Et kosthold der man er i kostindusert ketose er ikke farlig for noen, men diabetikere og andre med alvorlige diagnoser bør gjøre det i samråd med lege. Eller, de med familiær hyperkolesteromi bør kanskje unngå lavkarbo høyfett uten at de følges opp nøye. Endret 30. desember 2012 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå