AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Ja, jeg har akkurat sett supersize me, og der dukker denne problemstillingen opp. Er det greit å plage røykere, fortelle at de er usunne, at vanen vil drepe de, utestenge de og overkjøre de? Det skjer jo, jeg var selv en røyker og røyket svært mye, jeg sluttet og har ikke sett meg tilbake siden det. Men hva om vi fortalte feite folk som har spist seg feite akkurat samme leksen? "Du er usunn, den maten vil drepe deg, du kommer til å dø av fedme" osv. Se bort fra argumentene om passiv røyking osv. Se bort fra de svært få tilfellene av overvektige som har det enten genetisk eller som følge av sykdom, for det et jammen færre enn de skal ha det til å være. Det har vært utallige tråder her som fordømmer gravide som røyker, og det er jeg helt enig i, røykende gravide er en vederstyggelighet, rett og slett. Men det er også de som i svangerskapet slapper i seg feit og usunn mat, overdrevne mengder fett og sukker, karbohydrater om en annen. Svigersøsteren min ble gravid, hun synes det var utrolig morsomt å drikke større mengder cola fort, babyen i magen gikk som regel helt amok, sparket og beveget på seg. Det gjorde hun ofte, til hennes og familiens store moro og glede. Jeg spurte henne om hun visste at det er et lass sukkerbiter i hver desiliter cola, men det brydde hun seg ikke om. Hun gir gjerne barnet sitt cola i glasset når hun selv drikker det, fordi den lille må jo få kose seg den og. På røykpakker er det temmelig stygge bilder av hva slags skader røykingen kan gjøre. Skulle det vært slike bilder av fedme og sprengt lever på veggene hos feks mcdonalds? Nå er ikke Norge det mest usunne landet i verden, vi rir tvert om på en fitnessbølge. Den kommer ikke til å vare, men jeg håper alt sunnhetshysteriet stabiliserer seg på en allmen ok sunnhet når alt ender. Anonym poster: 8178e050acd302134cf74c41c341e7b9 2
Silfen Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Uff da, trenger du å føle deg bedre når du røyker? 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 Uff da, trenger du å føle deg bedre når du røyker? Jeg røyket for å føle meg bedre ja, nå er det 5 år siden jeg sluttet. Ser klart at det er like stor sammenheng mellom røyking for å føle seg bedre,roligere osv, som det å trøstespise for å ha det bedre. Anonym poster: 8178e050acd302134cf74c41c341e7b9 1
Rubies_ Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Det er ikke greit å mobbe, punktum. Vi har alle våre laster. 5
anora Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 Det er ikke greit å mobbe uansett! Det gjelder også tynne modeller. "ser ut som et beinrangel" 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #6 Skrevet 28. desember 2012 Men er det lov å synes og ytre at selvforskyldt fedme er like ekkelt som røyking? Anonym poster: 8178e050acd302134cf74c41c341e7b9 4
Jade Skrevet 28. desember 2012 #7 Skrevet 28. desember 2012 Det er ikke greitt å mobbe hverken røykere eller overvektige. Men hadde jeg f.eks. hatt en søster (eller noen veldig "nære") som var overvektig pga veldig usunt kosthold, så hadde jeg sagt noe. På en saklig måte. Jeg hadde tatt en alvorsprat med henne. Ikke kommet med stygge "stikk" hver gang hun tok seg et kakestykke i familieselskaper. 1
OPIgirl Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 Mobbing er IKKE greit uansett. De som mobber er de største taperne.
Silfen Skrevet 28. desember 2012 #10 Skrevet 28. desember 2012 Sa hun som hadde både det ene og det andre å si om mennesker som drikker alkohol ...
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 Problemet er mengden idioter som finnes. Om det blir legitimt å påpeke andres vekt og kost så kommer disse idiotene som mener 25 bmi er helsefarlig, i større grad enn de gjør idag. Det tror jeg. Røyking er jo farlig uansett mengde, mat er livsviktig og folk kan føle seg angrepet selv om de er normalvektig. Anonym poster: 140cb539d0f9f274b491aceb82847d1a 1
Frk Turkis Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Jeg skjønner ikke behovet for å mobbe uansett om det gjelder røyking eller overvekt. En ting er å si fra når det går utover en uskyldig tredjepart (passiv røyking, gi fosteret sukkerkick osv), men så lenge det kun skader den det gjelder selv så er det da ikke opp til andre å blande seg i det? Med forbehold om at det er normalt intelligente mennesker vi snakker om da, og ikke folk som ikke skjønner at røyking/fedme er usunt. Hva skal være poenget med å "ta seg en alvorsprat" med noen som er overvektige pga usunn livsstil? Det vil kun oppfattes som belærende og ubehagelig, for overvektige vet at sjokolade og chips er usunt, på lik linje med at røykere vet at nikotin er usunt. Jeg lurer litt på hvor dette behovet for å påpeke selvfølgeligheter kommer fra? En fordekt måte å mobbe på kanskje? 2
jabx Skrevet 29. desember 2012 #13 Skrevet 29. desember 2012 Å påpeke skadeligheten ved å overspise og røyke er ikke mobbing, lille venn. 1
Gjest Marsvinet Skrevet 29. desember 2012 #14 Skrevet 29. desember 2012 Det er jo egentlig ikke greit å mobbe noen. Men jeg er enig i at det er merkelig hvordan man kan si til røykeren: "det der er usunt, du burde virkelig slutte å røyke"! Mens det liksom er tabu å si til feite: "det der er usunt, du burde legge fra deg den kaka".
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Det er jo egentlig ikke greit å mobbe noen. Men jeg er enig i at det er merkelig hvordan man kan si til røykeren: "det der er usunt, du burde virkelig slutte å røyke"! Mens det liksom er tabu å si til feite: "det der er usunt, du burde legge fra deg den kaka". Absolutt et poeng, men saken er at røyking nok er 100 ganger farligere enn å være overvektig (med mindre man har en BMI på 50 da....) Anonym poster: 73506fd193b5b829467e5c712ebfd06a 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Rart hvordan alle henger seg opp i en uheldig overskrift når temaet i innlegget absolutt er aktuelt. Kan man fortelle en røyker at røyking er usunt og skadelig, kan man fortelle en overvektig at den feite maten er usunn og skadelig, men likevel, sistnevnte er det en sperre og uskreven lov mot å si. Ei venninne jeg hadde påpekte veldig ofte hvor usunn jeg var som røyker, at det er skadelig, gir meg gule tenner, får meg til lukte vondt. Selv var hun meget overvektig og ville slanke seg, men likevel kjøpte hun godterier, usunn mat, spiste for mye, spiste feil osv. Jeg tenkte ofte for meg selv "hadde ikke du spist den dritten, hadde du ikke vært så jævla feit", men det kunne jeg ikke si. Angrer på at jeg ikke sa "grunnen til at du er singel, er at du er feit" når hun sa "kanskje du er singel fordi ingen liker røykere?". Anonym poster: 8178e050acd302134cf74c41c341e7b9
jabx Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Det er jo egentlig ikke greit å mobbe noen. Men jeg er enig i at det er merkelig hvordan man kan si til røykeren: "det der er usunt, du burde virkelig slutte å røyke"! Mens det liksom er tabu å si til feite: "det der er usunt, du burde legge fra deg den kaka". Røyking forgifter også andre.
Gjest Marsvinet Skrevet 29. desember 2012 #18 Skrevet 29. desember 2012 Røyking forgifter også andre. Joda. Men vi andre må jo betale med skattepengene våre for alle helseproblemene/ uføretrygden som svært overvektige får senere. Røykere betaler i det minste en stor del av dette gjennom skatt på tobakksvarer.
jabx Skrevet 29. desember 2012 #19 Skrevet 29. desember 2012 Joda. Men vi andre må jo betale med skattepengene våre for alle helseproblemene/ uføretrygden som svært overvektige får senere. Røykere betaler i det minste en stor del av dette gjennom skatt på tobakksvarer. Røyking skader fortsatt andres helse direkte.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2012 #20 Skrevet 29. desember 2012 Røyking skader fortsatt andres helse direkte. I åpningsinnlegget står det "se bort fra passiv røyking" I norge kan man reklamere for usunn drittmat som sjokolader, burger king, mcdonalds, det kan heldigvis ikke tobakkindustrien, det veier opp i opp da. Den ene forgifter den andre, mens usunn mat blir frontet over hele linja? Anonym poster: a4161c617e05183d5001a1ad82aa35f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå