Gå til innhold

Hvor mye ødelegger jula?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Har vært flink til å trene i hele høst (4-5 ganger i uka, mye styrke) og spist sunt. Rimlig fornøyd med kroppen og resultatene. Så ble jeg forkjølet før jul, etterfulgt av en kiip bihulebetennelse. Prøvd å trene men ble værre. Så har bestemt meg for å ha treningsfri til 1. Januar. Har også spist "usunt" siden juleaften.

Føler meg helt jævlig, er nok en blanding av sykdom og kosthold. Spørsmålet er hvor mye klarer jeg å ødelegge med ca 1,5 uke treningsfri + en uke med å spise usunt. (Maten er ok, men blir noe snop og brus...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg har vært treningsfri i 3 måneder nå og har ikke gåttt opp ett gram, om det er det du er redd for skal skje.

Anonym poster: 68b170848149ae45be39e9058d74f149

Skrevet

det er hva du gjør og spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke hva du gjør og spiser mellom jul og nyttår

Skrevet

Ikke skyld på jula for sykdom.

Anonym poster: 3bbabecfb70fdc5ffc86e881ee95f9ce

Skrevet

Hva mener du med "ødelegger"? Opp i vekt? Tap av styrke og kondis?

Om det er vekten du er bekymret for, så kommer jo det helt an på hvor mye kalorier du trøkker i deg i forhold til hvor mye du forbrenner. Om du gafler i deg fet julemat, og kaker og snop hver dag, samtidig som du bare sitter på ræven, så er det fort gjort å legge på seg 2-3 kg i løpet av julen.

Om du ikke trener i det hele tatt på noen uker, så vil det gå ut over kondisen ganske kjapt. Du må også regne med litt tap av styrke.

Hva med å heller ta noen rolige treninger da? Ikke ta deg helt ut. Kjør noen lette styrkeøkter, gå noen turer i raskt tempo. Man MÅ ikke ligge på sofaen med en pose chips i ene neven og en cola i den andre hele jula bare fordi man er litt syk.

Anonym poster: 4986077d6239936c2da7416c9ddad6e3

Skrevet

Har aldri skjønt folk som klager over at de legger på seg og spiser så mye god mat i jula. Trykker dere inn mat og snop til alle døgnets tider i hele romjula eller hva?

Det er jo ikke som om man spiser så forferdelig mye mer da, enn ellers i året? Eller?

Skrevet

Hva tenker du på med ødelegger? Kondis? Muskler? Vekt?

Når man ikke rører på seg og trøkker i seg usunn mat er jo utviklingen selvfølgelig uheldig, og den er mer uheldig jo lengre denne perioden varer. Men når man har innarbeidet gode vaner og tar opp igjen tråden rett over jul er du nok raskt tilbake der du var.

En liten tilleggskommentar. Jeg forstår ikke vitsen med å sitte stille og stappe i seg sukker og fett fordi det er "ferie". Har man en sunn livsstil så har man det. Hvis man aldri unner seg noe sprekker man etterhvert, og hvis man trener med ytre motivasjon vil det også ryke raskt nok. Innarbeid sunne vaner som er kompatibel med en livsstil over tid.

Skrevet

Har aldri skjønt folk som klager over at de legger på seg og spiser så mye god mat i jula. Trykker dere inn mat og snop til alle døgnets tider i hele romjula eller hva?

Det er jo ikke som om man spiser så forferdelig mye mer da, enn ellers i året? Eller?

I min familie skal "alle" arrangere besøk... Mellom julaften og 2. januar er det kun én dag uten besøk. I alle besøkene er det julemat med gode (= fete) sauser, med påfølgende dessert, og kaffe og haugevis med kaker og julesnop. Det er også fryktelig uhøflig å takke nei når de har strevet og kavet for å lage så masse godt i stand (ja, mange av dem blir skikkelig såret om man ikke forsyner seg av alt).

Så for min del, JO, det blir MASSE mat i julen, og masse fett og sukker.

Men det går fort av igjen, og jeg storkoser meg med maten. Det å sitte og slanke seg og si neitakk til delfiakake man egentlig har utrolig lyst på er jo bare stusselig, og langt verre enn å legge på seg et par kg i løpet av juleuken, og så i januar takke nei til vanlig snop man uansett kan spise når som helst i året.

Skrevet

I min familie skal "alle" arrangere besøk... Mellom julaften og 2. januar er det kun én dag uten besøk. I alle besøkene er det julemat med gode (= fete) sauser, med påfølgende dessert, og kaffe og haugevis med kaker og julesnop. Det er også fryktelig uhøflig å takke nei når de har strevet og kavet for å lage så masse godt i stand (ja, mange av dem blir skikkelig såret om man ikke forsyner seg av alt).

Jeg er ikke helt enig i den. Det handler om porsjonskontroll. Jeg forsyner meg av alt, men i små mengder. Ingen merker at jeg skjelden tar saus, blant annet. Og det er jo ingen vits i å trykke i seg store frokoster og snop mellom slagene. Er det selskap på kvelden tar jeg en lett frokost, og frukt til lunsj.

Selv har jeg trivselsvekt og god form, så er ikke opptatt av å spise minst mulig. Men jeg får mageproblemer, dårlig søvn og dårlig humør av mye sukker og mye usunnt fett, så jeg må holde litt igjen i juleselskap.

Ikke for å kverulere, altså. Jeg er stor tilhenger av at folk skal få kose seg, og spise seg ekstra mett i jula. Men mange som er opptatt av progresjon i trening og vektreduksjon bruker jula (som i hele desember og litt ut i januar) som en unnskyldning. Og jeg mener at det ikke er så veldig vanskelig å begrense seg litt i høytiden dersom man er opptatt av å nå et vektmål.

Skrevet

Eh, jo?

Jeg lever et aktivt liv med både hverdagsaktivitet og trening, spiser sunt og forholdsvis lite til vanlig, men i jula er det flere ting som gjør at jeg fort kan gå opp i vekt. Jeg reiser hjem til familie, og det blir en del møter med slekt og andre gamle kjente i løpet av jula. Når "alle" har bakt julekaker, byr på godteri og julebrus/øl/annen god drikke osv hele tiden, over flere dager, og middagene i tillegg er av den mer tradisjonelle (mektige) sorten, ja, så blir det ganske mye mer enn jeg vanligvis får i meg. Og maten er jo god også! Det jeg har fri tilgang på nå er det helt annet enn det jeg vanligvis har i min studenttilværelse, og da er det lett å forsyne seg litt for ofte av alt mulig... Dessuten blir det jo en del festdager i løpet av jula, hvor man sitter stille på vors og heller i seg alkohol, og bare kanskje er det stemning for dans når man kommer ut på det lokale utestedet, så man får vært i aktivitet der... og når det ikke er fest, så er det altså familietid, med brettspill, film og andre aktiviteter hvor det også er fort gjort å spise noe snacks til/drikke noe med en del kalorier i... Litt sjokolade her og noen småkjeks der utgjør veldig mye i mitt kaloriregnskap!

For min og mange andre sin del: mindre aktivitet + mer (og mer usunn) mat enn til vanlig = vektoppgang.

Har selv gått opp ca 2 kg i løpet av de 12 siste dagene, men de går nok raskt vekk igjen når jeg kommer inn i normale rutiner etter nyttår. I jula skal jeg faktisk bare kose meg og spise det jeg har lyst på :spise:

(hilsen hun som til vanlig stort sett spiser to knekkebrød med magert pålegg til frokost, to brødskiver til lunch, beskjeden middag, ingen kveldsmat og kun drikker vann)

Anonym poster: 2fa3b60950a2bc463eaa7847d6dc0440

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke helt enig i den. Det handler om porsjonskontroll. Jeg forsyner meg av alt, men i små mengder. Ingen merker at jeg skjelden tar saus, blant annet. Og det er jo ingen vits i å trykke i seg store frokoster og snop mellom slagene. Er det selskap på kvelden tar jeg en lett frokost, og frukt til lunsj.

Selv har jeg trivselsvekt og god form, så er ikke opptatt av å spise minst mulig. Men jeg får mageproblemer, dårlig søvn og dårlig humør av mye sukker og mye usunnt fett, så jeg må holde litt igjen i juleselskap.

Ikke for å kverulere, altså. Jeg er stor tilhenger av at folk skal få kose seg, og spise seg ekstra mett i jula. Men mange som er opptatt av progresjon i trening og vektreduksjon bruker jula (som i hele desember og litt ut i januar) som en unnskyldning. Og jeg mener at det ikke er så veldig vanskelig å begrense seg litt i høytiden dersom man er opptatt av å nå et vektmål.

Ja, men nå sier du jo at du må legge bånd på deg, og faktisk begrense porsjonene.

Og det er jo nettopp derfor mange legger på seg. Det er så mye mat man blir "utsatt" for i julen at man faktisk er nødt til å velge mellom to onder: nekte seg selv ting man har lyst på, eller godta noen julekg.

Jeg for min del nekter meg ting jeg har lyst på resten av året. Mellom jul og nyttår driter jeg i det. Delfiakake får jeg bare spise én gang i året, da sitter jeg ikke der og spikker fliser av den. Da lesser jeg på fatet så jeg må holde meg begge hender. Og storkoser meg med maten, og driter i om den legger seg på sidebena.

For javisst er det mulig å unngå å legge på seg, men det krever altså at man nekter seg å forsyne seg to ganger av yndlingsretten. Jeg for min del anser sausen som det beste ved kalkunmåltidet.

Det er opp til den enkelte å avgjøre om man vil knipe igjen på godsakene i julen eller i januar. Hvert sitt valg, hver må finne det som passer for seg. Om noen bare vil ta én pepperkake i julen, så er jo det deres valg, og fint om de er fornøyd med det.

• Liker 3
Skrevet

Ja, men nå sier du jo at du må legge bånd på deg, og faktisk begrense porsjonene.

Og det er jo nettopp derfor mange legger på seg. Det er så mye mat man blir "utsatt" for i julen at man faktisk er nødt til å velge mellom to onder: nekte seg selv ting man har lyst på, eller godta noen julekg.

Jeg for min del nekter meg ting jeg har lyst på resten av året. Mellom jul og nyttår driter jeg i det. Delfiakake får jeg bare spise én gang i året, da sitter jeg ikke der og spikker fliser av den. Da lesser jeg på fatet så jeg må holde meg begge hender. Og storkoser meg med maten, og driter i om den legger seg på sidebena.

For javisst er det mulig å unngå å legge på seg, men det krever altså at man nekter seg å forsyne seg to ganger av yndlingsretten. Jeg for min del anser sausen som det beste ved kalkunmåltidet.

Det er opp til den enkelte å avgjøre om man vil knipe igjen på godsakene i julen eller i januar. Hvert sitt valg, hver må finne det som passer for seg. Om noen bare vil ta én pepperkake i julen, så er jo det deres valg, og fint om de er fornøyd med det.

Da er vi helt enige. Hvis man selv ønsker det og tar et bevisst valg om å kose seg i jula er det helt greit. Ut i fra innlegget ditt over virket det som om maten ble presset i deg, og at du mente det var uhøflig å ikke spise seg stappet på absolutt alt.

Skrevet

Da er vi helt enige. Hvis man selv ønsker det og tar et bevisst valg om å kose seg i jula er det helt greit. Ut i fra innlegget ditt over virket det som om maten ble presset i deg, og at du mente det var uhøflig å ikke spise seg stappet på absolutt alt.

Nei, det er absolutt ikke noe høflighetskrav å forsyne seg tre ganger av hver rett :) Man må heller ikke smake på absolutt alle de syv slagene. De fleste blir fornøyd om man smaker på ting, og om man spiser sakte så legger ikke folk merke til om man er litt beskjeden heller. Jeg er selv ivrig bruker av forsyne-seg-med-flere-små-porsjoner-og-spise-sakte ellers i året, bestemor legger ikke merke til at porsjonene er små og tror jeg storeter ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...