Gå til innhold

Aaaargh, den lyden - nå sprekker jeg!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om det er bare meg som er som dette, og vil veldig gjerne høre andres erfaringer...

Jeg mangler filter på hørselen, oppfatter alle lyder rundt meg samtidig, og har ikke evnen til å stenge noe ute. Jeg er derfor helt avhengig av perioder med stillhet for å fungere. Stillhet er dessverre blitt mangelvare for meg. Ute er det et inferno av motorbråk, og inne bor jeg i etasjen over ei dame i 90-åra som har tv'en på hele ettermiddagen/kvelden på maks lyd.

Skjønner jo at jeg må flytte, men sånt er jo ikke gjort i en fei. Så i mellomtida jobber jeg en daglig hard kamp mot å ikke eksplodere. Det virker som jeg "henger meg opp" i visse lyder, først og fremst rytmiske lyder og lyder som kommer forvrengt gjennom tak og vegger (som tv til dama i 1. etasje!).

Når disse lydene kommer blir jeg akutt og ekstremt aggressiv. Pulsen flyr i taket og jeg får lyst til å kaste og knuse ting. For å klare meg må jeg overdøve lydene med mer lyd av annet slag. Dvs. musikk. Så blir jeg sittende i flere timer med min egen musikk på alt for høyt volum. Så roer jeg meg LITT etter en halv times tid. Må jeg ut må jeg "ta sats" for å klare og eksponere meg for lyden, trampe høyt og prate/nynne et eller annet så jeg ikke får lyden "inn på nervene".

Needless to say, jeg er et vandrende stressvrak. Ingen i familien min har noen forståelse (har hatt lydproblemer hele livet, men de har forverret seg med alderen pga. stress). De synes bare jeg er "vanskelig". Det er jo bare å overse lydene.

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Akkurat sånn har jeg det også! Kanskje ikke i så stor grad som deg, men kjenner meg igjen i det du sier.

Endret av Mortem
Skrevet

JA! Det er som jeg skulle ha skrevet det selv. Jeg blir så "%¤=)"%= på enkelte lyder ,at jeg er redd blodpumpa skal sprekke en dag

Driver å distraherer meg selv,setter meg på pc'n med musikk.Noen ganger funker det,andre ganger ikke.

Skrevet

Det høres jo ikke helt normalt ut, kanskje du burde ta en tur til legen og sjekke om det er noe galt med ørene/hørselen din? Dersom det er psykisk er det vel ikke så mye å gjøre annet å forsøke å stenge lydene ute, hva med å bruke ørepropper når du er hjemme? Er det bedre å høre på musikk en naboens støy feks, så kan du jo ha ørepropper med musikk i ørene?

Skrevet

Det kan finnes hjelp å få. Tinnituspasienter kan få utlevert puter og annet utstyr som lager hvit støy, og som nøytraliserer andre lyder. Om det fungerer for andre lyder enn de som er "inni hodet" vet jeg ikke, men første bud for deg må være å snakke med legen.

Og kanskje snakke med naboen og tilby et trådløst headsett til tv-en?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...