Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #1 Skrevet 27. desember 2012 Er det noen som har noen gode kokebøker å anbefale? Oppskriftene må være enkle (her snakker vi nybegynner på kjøkkenet ) og gjerne være eller enkelt kunne tilpasses 1-2 personer.
Topplue Skrevet 27. desember 2012 #2 Skrevet 27. desember 2012 Den store rutete kokeboken! Jeg slår opp i den jevnt og trutt. Den har gode forklaringer med bilder og tekst.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #3 Skrevet 27. desember 2012 [quote name=Forever ' timestamp='1356627275' post='12009821] Den store rutete kokeboken! Jeg slår opp i den jevnt og trutt. Den har gode forklaringer med bilder og tekst.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #4 Skrevet 27. desember 2012 Den rutete kokebok er en super basis kokebok. Bruker min flittig. Ellers så kan jeg anbefale Stiansen alene hjemme Anonym poster: cdcbab9e2e0212cf8a0f66dfdcdcf328 2
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #5 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Jeg lurer bare på om den blir litt for tradisjonell, mulig det er mine fordommer som slår gjennom. :gjeiper: Stiansen alene hjemme har jeg hørt om, mulig jeg må ta en nærmere titt på den Skriv gjerne hvorfor dere anbefaler de bøkene dere gjør, og nevn gjerne en favorittrett også. Jeg synes det er vanskelig å finne en god kokebok fra beskrivelser på nett, derfor jeg spurte her Endret 27. desember 2012 av Wolfmoon
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #6 Skrevet 27. desember 2012 Oi, hjemmesiden til Stiansen var forøvrig fantastisk! Har til og med ukesmenyer og handleliste for en person!
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #7 Skrevet 27. desember 2012 Oi, hjemmesiden til Stiansen var forøvrig fantastisk! Har til og med ukesmenyer og handleliste for en person! Ønsket meg denne til jul, men må visst kjøpe den selv. Har Stiansen til hverdags som brukes flittig. Anonym poster: cdcbab9e2e0212cf8a0f66dfdcdcf328
Topplue Skrevet 27. desember 2012 #8 Skrevet 27. desember 2012 Hm, jeg kjenner at jeg er litt skeptisk. Hva slags mat er typisk for den? Norsk husmannskost, wok, pizza, ceviche, gulasj, couscous osv. Den lærer deg om forskjellige krydder og hva de brukes til. Hvilke kjøkkenredskaper man trenger. Hvordan lage en bløtkake. Jeg synes den har alt.
Zzyzx Skrevet 27. desember 2012 #9 Skrevet 27. desember 2012 Jeg lurer bare på om den blir litt for tradisjonell, mulig det er mine fordommer som slår gjennom. :gjeiper: Det er en tanke å lære seg basisteknikker før man begir seg ut på de mest spennende tingene på kjøkkenet, men det er uansett ikke noe galt i tradisjonsmat. Det er utrolig hvor lenge man kan holde på med å forsøke å lage de perfekte kjøttkakene.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2012 #10 Skrevet 27. desember 2012 (endret) Det er en tanke å lære seg basisteknikker før man begir seg ut på de mest spennende tingene på kjøkkenet, men det er uansett ikke noe galt i tradisjonsmat. Det er utrolig hvor lenge man kan holde på med å forsøke å lage de perfekte kjøttkakene. Definer basisteknikker, for det vet jeg ikke hva er når det gjelder matlaging? Det er ikke noe galt med tradisjonsmat, annet enn at jeg synes det er fryktelig kjedelig å lage til en person, og mine kommer aldri til å måle seg med min mors uansett. Jeg spiser gjerne tradisjonsmat hos andre, men jeg har ikke noe ønske om å lage det til hverdags selv. Det jeg ønsker er inspirasjon til litt mer spennende hverdagsmat enn pasta og standard-wok, som er de to tingene jeg lager for øyeblikket. 1. fordi det er enkelt, 2. fordi det er greit å tilpasse til en person. Endret 27. desember 2012 av Wolfmoon
Zzyzx Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 Definer basisteknikker, for det vet jeg ikke hva er når det gjelder matlaging? Nei, altså, alt fra hva slags jevning til hvilken type saus til hvordan kjøtt og fisk skal tilberedes for best resultat, via hvordan man egentlig vender noe inn i eggehviter. Den typen ting. Andreas Viestads bok "Hvordan koke vann" skal også være fin til det formålet.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #13 Skrevet 27. desember 2012 Anbefaler Stiansens "Alene hjemme". Har den selv og syns den er lett å bruke. Anonym poster: 195d1630e0294ed411fbdbc0f6ff9a3a
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #14 Skrevet 27. desember 2012 Flying culinary cirkus Støtter denne. Kombinerer forklaring av enkle basismetoder og -oppskrifter med å tenke selv. Så slipper man "oppskriftsavhengigheten" jeg ser mange har. Anonym poster: 0bec974076eb1b4e4d5c420c4268f021
FruLuna Skrevet 29. desember 2012 #15 Skrevet 29. desember 2012 Flying culinary cirkus Jeg støtter også dette forslaget.Genial bok!
Trippeline Skrevet 29. desember 2012 #16 Skrevet 29. desember 2012 Det er to kokebøker som jeg alltid brukte da jeg flyttet hjemmefra og bestemte meg for å bli en like god kokk som bestemoren min: Den store rutete kokeboken som har alle basisoppskrifter i et norsk kosthold. Rettene er kanskje kjedelige, men du lærer teknikkene du trenger, og resultatet blir alltid vellykket. Så kan du heller eksperimentere med andre smaker og ingredienser når du har fått dreisen på det tekniske. For mer spennende ting bruker jeg Jamie Oliver. Han er også grei å følge, og maten hans er morsom og ukomplisert å lage. Nå har jeg blitt en habil kokk og går løs på det meste av oppskrifter
*Vilje* Skrevet 29. desember 2012 #17 Skrevet 29. desember 2012 Av de ca ti kokebøkene jeg har bruker jeg Familiekokeboka mest. Den har både spennende hverdagsmat og festmat som ikke er vanskelig å få til og uten altfor mange sære ingredienser. Har sett at Ark har den på tilbud av og til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå