Gå til innhold

Trenger råd :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei dame i ei alder av 31.

Helt siden jeg fikk min første mens, så har jeg alltid hatt menssmerter, både av og på, kunne gå en mnd. uten at jeg har vondt i det hele tatt, men jeg har liksom alltid klart meg. Blir det for ille, tar jeg en Ibux og en Paracet, og pleide som regel å gi seg. Men de siste mnd. så har det vært så pass ille at jeg gruer meg til hver gang jeg skal ha mens. Smertene er utholdelige, den første dagen må jeg bare ligge og jeg vrir meg i smerter. 3 ganger om dagen tar jeg smertestillende MEN enda så er smertene der.

Siste gangen jeg hadde mens nå nylig, så trodde jeg at jeg skulle dø, ingenting hjalp. Til slutt måtte jeg ta Ibuprofen, og da ble smertene borte, men var så svimmel hele dagen, at jeg bare måtte ligge på sofaen. Jeg kan jo heller ikke ta meg en fri dag fra jobben, hver mnd heller, det blir for dumt.

I sommer var jeg hos gynekolog for å ta en sjekk, og alt var i orden.

Men nå, hver mnd. så er det bare verre og verre, og vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde ut. Jeg vet ikke, men har det noe med alderen å gjøre?

Skal til legen i Januar, og da har jeg tenkt å nevne det.

Men, er det noen som har noen tips? Bortsett fra piller? er ikke glad i dem.

PÅ forhånd takk :)

Anonym poster: 62a87d853bc4d67fb8a1373ed6052b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen svar? Ingen med råd til meg.

For et forum!

Skrevet

eneste råd jeg har til deg har du allerede nevnt selv - snakk med legen

det kan være mange grunner til dette

Anonym poster: eb813b4bfb44682bbd4af345ebbf9b5b

Skrevet

Hormonell prevensjon hjelper på mine menssmerter. Det finnes jo alternativer til piller som p-plaster, p-stav, spiral etc.

Skrevet

Hormonprevansjon hjelper ofte mye, det har reddet meg. Uansett anbefaler jeg kontakt med fastlegen. Ibux og Paracett er next to nothing for oss som virkelig har smerter, legen kan skrive resept på noe som virkelig virker. I og med at du plutselig opplever mer smerter er en tur til gynekologen viktig, men det har du jo ordnet allerede.

Skrevet

p-piller hjalp meg, men samtidig forstår jeg at dette ikke alltid er aktuelt. a hr jeg egentlig bare standardtips for å minske smertene;

- varmepute i korsrygg/ over magen

- jerntabletter (om du har jernmangel)

- Mye væske

- ibux og paracet i kombinasjon

- massasje av ømme steder og pusteøvelser for å slappe av og ikke spenne seg for mye

evt. kanskje akupunktur kan hjelpe deg? vet ikke så mye om det, men skal ikke se bort i fra at det kan være en løsning

Gjest oreokaka
Skrevet

Sliter med samme problemet. Fikk beskjed av gynekologen at jeg kunne hoppe over mensen, så nå har jeg det hver tredje måned istedenfor. Prøv naproxen (reseptfritt), de er lagd for mensensmerter og kan ofte hjelpe bedre enn ibux eller paracet. Ta de sammen med mat, ellers vil det ikke gi like god virkning. Hvis ikke det funker, kan du snakke med legen din om noe som heter cataflam, det er det også folk som bruker mot mensensmerter. Når du har smerter, er det lurt å gå med varmt tøy. Ullsokker, varme gensere osv. Jeg pleier også å gå rundt med en varmeflaske på magen min, ettersom at det kan dempe smertene litt.

Gjest BC-jenta
Skrevet

Hei. Jeg er ei dame i ei alder av 31.

Helt siden jeg fikk min første mens, så har jeg alltid hatt menssmerter, både av og på, kunne gå en mnd. uten at jeg har vondt i det hele tatt, men jeg har liksom alltid klart meg. Blir det for ille, tar jeg en Ibux og en Paracet, og pleide som regel å gi seg. Men de siste mnd. så har det vært så pass ille at jeg gruer meg til hver gang jeg skal ha mens. Smertene er utholdelige, den første dagen må jeg bare ligge og jeg vrir meg i smerter. 3 ganger om dagen tar jeg smertestillende MEN enda så er smertene der.

Siste gangen jeg hadde mens nå nylig, så trodde jeg at jeg skulle dø, ingenting hjalp. Til slutt måtte jeg ta Ibuprofen, og da ble smertene borte, men var så svimmel hele dagen, at jeg bare måtte ligge på sofaen. Jeg kan jo heller ikke ta meg en fri dag fra jobben, hver mnd heller, det blir for dumt.

I sommer var jeg hos gynekolog for å ta en sjekk, og alt var i orden.

Men nå, hver mnd. så er det bare verre og verre, og vet ikke hvor lenge jeg kommer til å holde ut. Jeg vet ikke, men har det noe med alderen å gjøre?

Skal til legen i Januar, og da har jeg tenkt å nevne det.

Men, er det noen som har noen tips? Bortsett fra piller? er ikke glad i dem.

PÅ forhånd takk :)

Jeg har bestandig hatt mye menssmerter uten at det er noen grunn for det. Jeg blir kvalm, svett, ekkel, må ligge i fosterstilling med varmepute på magen og knaske smertestillende. Blir så gåen av det at jeg bare sovner av utmattelse. Det har ikke hjulpet med p-piller for min del heller. Moren min sa ho fikk mye mindre menssmerter etter graviditet faktisk, så jeg får nå se om noen mnd hvordan det blir da, siden jeg er gravid nå. Mensen er noe forbanna herk for noen, sånn er det bare. Og hold deg unna sukker/fet mat og slikt en kicker på i den perioden. Det gjør det bare mye verre. Synes jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...