Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #21 Skrevet 26. desember 2012 Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg synes foreldrene selv skal bestemme hva de vil kjøpe til barna og hvor mye penger de ønsker å bruke på gavene uten at andre skal stikke nesa si i det. Anonym poster: 76525b0cb290e8797665b4e95af2ce1d Det er da ingen som stikker nesa i det. Men det er selvsagt lov å diskutere dette, og hva det gjør med barna. Da jeg var liten, kunne man gå av hengslene av glede av å få en rattkjelke som man hadde siklet etter i kanskje et år. Det å lære barna sine at man ikke kan FÅ alt man vil, tror jeg er en meget god oppdragelse. Hvis jeg hadde villet, hadde jeg også kunne klasket til med 20000 kroner pr. barn i julegave. Men det kunne ikke falt meg inn. Jeg er av den typen som ønsker at barna skal lære seg betydningen av penger så tidlig som mulig. Jeg kommer f.eks. ikke til å spare flere hundre tusen kroner og legge det i fanget på dem når de reiser hjemmefra og begynner på skole. Der skal de lære å klare seg selv, og få kjenne på å måtte prioritere økonomisk, og faktisk få kjenne på hva det vil si å "snu på krona", så får vi komme inn og hjelpe til når det oppstår "nødssitausjoner". På denne måten vil barna lære seg "the hard way" om man vil. Jeg ønsker ikke å dømme, og jeg forstår jo at hvis en familie tjener 10 millioner i året, så er jo en gave til 30000 kroner lommerusk. Men det handler jo også om hva man har gjort barna vante til fra de var små. Har de fra dag 1 mottatt dyre leker og produkter, og fått det de har pekt på, så er det vel uaktuelt å gi et brettspill i julegave.... Men vet du hva jeg tror? Disse barna som får gaver til kanskje 50000 hos foreldrene, er nok i mange tilfeller barn som knapt ser foredrene sine i hverdagen, kanskje spesielt far, som kanskje jobber døgnet rundt. Det er ikke uvanlig at man da "kjøper" seg litt ekstra kjærlighet hos barna gjennom å kompensere med svindyre gaver. Og kanskje spesielt i dagens tid når man kan kjøpe attraktive elektroniske produkter som Ipad, MacBook, Smarttelefoner etc. Spør disse barna når de blir voksne, kanskje rundt 20 år pluss, om de kunne ha tenkt seg å ha byttet ut disse dyre gavene fra ungomstiden med mere tid sammen med pappa og/eller mamma? Jeg tror vi alle vet svaret på det spørsmålet....
ViljaH Skrevet 26. desember 2012 #22 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Jeg liker ikke gavegaloppen som har utartet seg. Julen er da ikke bare gaver. Jeg holder igjen, selv om vi fint har råd. Vil heller ta med familien på tur sammen senere f.eks. Jeg tror det er veldig vanskelig å være barn av noen som har lite når gaver skal diskuteres på skolen, og det har jeg stor sympati for. På min FB har jeg ikke sett ett skrytebilde av gaver, og det er fint. Endret 26. desember 2012 av ViljaH 2
Gjest jaja Skrevet 26. desember 2012 #23 Skrevet 26. desember 2012 ... Hva gjør dette egentlig med barna? Vi kjøper forholdsvis dyre gaver til barna våre til jul og bursdager. Ønsker de seg noe utenom dette, må de bruke av sparepengene sine. De finnes ikke bortskjemte, og har ikke mer enn vennene sine. I år fikk de Iphone til jul (som de siste i venneflokken). Jeg mener at holdninger ellers i året er viktigere enn om man "skjemmer barna vekk" til jul og bursdag. Jeg tenker at mange voksne først bør se på eget forbruk, og hvilke holdninger de overfører til barna.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #24 Skrevet 26. desember 2012 Vi kjøper forholdsvis dyre gaver til barna våre til jul og bursdager. Ønsker de seg noe utenom dette, må de bruke av sparepengene sine. De finnes ikke bortskjemte, og har ikke mer enn vennene sine. I år fikk de Iphone til jul (som de siste i venneflokken). Jeg mener at holdninger ellers i året er viktigere enn om man "skjemmer barna vekk" til jul og bursdag. Jeg tenker at mange voksne først bør se på eget forbruk, og hvilke holdninger de overfører til barna. Dette er de fleste enige i. Jul og bursdag skal være noe spesielt. Men i dette tilfellet snakker vi jo om folk som gir gaver til 30, 40, 50 tusen..... En Macbook Pro, Ipad og en Iphone koster til sammen ca. 30k.....
Gjest Violetta Skrevet 26. desember 2012 #25 Skrevet 26. desember 2012 Det er jo ikke uten grunn at man kan kjøpe telefoner til en krone. Da har alle råd...
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #26 Skrevet 26. desember 2012 Dette er de fleste enige i. Jul og bursdag skal være noe spesielt. Men i dette tilfellet snakker vi jo om folk som gir gaver til 30, 40, 50 tusen..... En Macbook Pro, Ipad og en Iphone koster til sammen ca. 30k..... Det var vel å ta litt hardt i... Macbook Pro får man fra rundt 10.000,-, Ipad fra 2500,- og Iphone varierer alt etter med eller uten abonnement. Og TS snakket om at enkelte hadde fått Mac eller Iphone - ikke nødvendigvis alt sammen... Om de får dette kun til jul, og ikke blir overstrødd med dyre ting ellers i året, så tror jeg ikke at barna tar skade av det - mer enn den materialistiske verden vi lever i fra før, der vi voksne også er en del av det.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #27 Skrevet 26. desember 2012 Jeg var seriøs ang. De 35k, ble litt satt ut selv.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #28 Skrevet 26. desember 2012 Jeg synes det er leit at alle disse rådyre gavene skal overskygge alt annet. Jeg har flere i min omgangskrets som har fått rådyre gaver i år. Gaver som har gjort at de i dag ikke husker hva de fikk av meg i forgårs, enkelte i allefall. I år ga jeg bort en trehest på hjul, den har gammeldags preg, utrolig pent malt og pyntet, egentlig ville jeg beholde den selv. Man setter den på gulvet og drar den bortover. Jeg bestemte meg for å gi den til min kusines datter som er 8år, og trodde ærlig og oppriktig at hun ville bli så glad for den. Og stolt av den. Men nei, jentungen på 8år fikk mellom 2500 og 3000kr i kontanter, touchtelefon, playstation på deling med søstra og gavekort på klær. Ringte i dag og spurte henne om hun hadde hatt det fint med lekehesten, først ble det stille, så bare "åååja, den hesten ja, den er ryddet bort med andre leker, jeg fikk telefon og spill jeg! Men tusen takk!" Anonym poster: 734d5a56214ff71d8d538887dda4a148 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #29 Skrevet 26. desember 2012 Galskap! De mest ufordraglige folka jeg kjenner er de som alltid har fått alt mellom henda, og aldri lært seg verdien av ting. Anonym poster: 9318e9e18f313bba95527c5d466afc83 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #30 Skrevet 26. desember 2012 Jeg ville nok også ha blitt skuffet over en trelekehest da jeg var 8, og faktisk litt fornærmet dersom giveren trodde at jeg skulle leke med den. Anonym poster: 5db533ff4fc2ecf78195ffafdae0f21f 6
Gjest Yellow Taxi Skrevet 26. desember 2012 #31 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Ja, så klart må de få lov til det. Er ikke det jeg sier. Jeg bare skjønner ikke hvordan man får råd til det rett og slett. Men for all del, er sikkert mange som har noen hundre tusener på bok, og de 15 000 bare er lommerusk, men sånn er det ikke i min familie. Og vi blakker oss ikke helt bare for å kjøpe julegaver. Jul for meg er familietid og hygge. Ikke om å gjøre å gi og få de dyreste gavene. Trenger ikke ha så god råd, det bare handler om prioriteringer. Jeg fikk jeg aldri lommepenger, vi spiste aldri ute og jeg fikk kjeft hvis jeg tok mer enn ett pålegg på brødskiven, - men til jul fikk jeg alltid mye dyrere og flere gaver enn andre. Lærte fort at jeg ikke kunne fortelle på skolen hva jeg hadde fått for da ble det bråk. - Tenker at det er de samme som i voksen alder sier at andres barn må ta skade av å få for mange fine ting. Det er bare smålige og misunnelige mennesker. Endret 26. desember 2012 av Yellow Taxi
Gjest Uanonymbruker Skrevet 26. desember 2012 #32 Skrevet 26. desember 2012 (endret) - Endret 16. januar 2013 av Uanonymbruker
ViljaH Skrevet 26. desember 2012 #33 Skrevet 26. desember 2012 (endret) Hmm jeg vet ikke jeg, det må være fint å kunne skjemme bort barna til bursdag og jul om det modereres resten av året. Jeg har aldri fått dyre, flotte gaver, eller mange gaver og jeg syns alltid det var litt flaut og trist når de andre fortalte hva de hadde fått. Og jeg syns det ennå jeg, I år fikk jeg fem gaver, tror den kombinerte prisen på alle gavene var rett under tusenlappen. Og selv om jeg er kjempefornøyd så blir jeg fortsatt litt trist av å se hvor mye flott andre får. Så jeg har ikke noe problem med at barn får noe de virkelig ønsker seg og at det brukes penger på dem i jula. Det er jo ikke noen automatikk i at det er gjeldene hele året. Jeg bruker penger på barna mine og de får flere fine ting av meg. Bare ikke tusenvis av kroner. Min eldste er bare 3 så vet jo ikke hvordan det vil bli når han er 10. Den gaven han likte best var en stor lastebil med snøplog til 299,-. Han er også veldig fornøyd med sjørøverskipet og akebrettet. Ingen av disse koster flere tusen. Han fikk ca 15 gaver med stort og smått, passe synes jeg. Jeg selv fikk 4, og er fornøyd med det. Blandt venner kjøper vi ikke gaver, og i familien kjøper vi til barna ikke voksne, det er barnas jul. Endret 26. desember 2012 av ViljaH
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #34 Skrevet 26. desember 2012 Jeg ville nok også ha blitt skuffet over en trelekehest da jeg var 8, og faktisk litt fornærmet dersom giveren trodde at jeg skulle leke med den. Anonym poster: 5db533ff4fc2ecf78195ffafdae0f21f kalles å være bortskjemt ser du.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #35 Skrevet 26. desember 2012 kalles å være bortskjemt ser du. Nei, det gjør det ikke. En draleke er beregnet på unger som nettopp har lært seg å gå, ikke en 8-åring. Anonym poster: 5db533ff4fc2ecf78195ffafdae0f21f 5
Gjest Uanonymbruker Skrevet 26. desember 2012 #36 Skrevet 26. desember 2012 Jeg bruker penger på barna mine og de får flere fine ting av meg. Bare ikke tusenvis av kroner. Min eldste er bare 3 så vet jo ikke hvordan det vil bli når han er 10. Den gaven han likte best var en stor lastebil med snøplog til 299,-. Han er også veldig fornøyd med sjørøverskipet og akebrettet. Ingen av disse koster flere tusen. Han fikk ca 15 gaver med stort og smått, passe synes jeg. Jeg selv fikk 4, og er fornøyd med det. Blandt venner kjøper vi ikke gaver, og i familien kjøper vi til barna ikke voksne, det er barnas jul. Hvorfor siterte du meg på denne?
Katniss Skrevet 26. desember 2012 #37 Skrevet 26. desember 2012 Min datter har i dag vært i kontakt med flere av sine klassevenninner via nettet, og det sprer seg fort hva de enkelte har fått i julegaver. Flere hadde fått iphone 5 eller mac til jul av sine foreldre. Det er barneskolejenter det er snakk om her, og vi bor ikke i Bærum eller Oslos beste vestkant, men på landsbygda i en kommune med lav gjennomsnittsinntekt. Og det er heller ikke de foreldrene som tjener mest som gir barna sine sånne dyre gaver. Er dette vanlig? Hva gjør dette egentlig med barna? Der traff du kjernen. Jeg har også lagt merke til at det gjerne er folk med langt dårligere råd enn gjennomsnittet som desperat vil virke rike som kjøper ungene sine sånne gaver. Merkelig nok er det svært få som faktisk er ordentlige rike som gir ungene sine sånn gaver.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #38 Skrevet 26. desember 2012 En skal vite at det eldste trikset barna gjør er å si til foreldrene at alle i klasssen har iphone/galaxy/ipad osv. Vi som ikke ligger i øvre inntektskala, "føler" nok mer med barna våre og vil at de ikke skal falle utenfor, og dermed gir slike gaver. For totalt sett, så er det mindre penger i omløp året rundt som drypper ned på våre barn enn i øvre inntekstskala. Så våre barn får kanskje så å si ingenting ellers, men dyre presanger til bursdag og jul. Anonym poster: c8fda9c2f6705c21789b70438690b33e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #39 Skrevet 26. desember 2012 Min søster har sammen med en del foreldre i klassen forsket litt på dette med "alle de andre har". "Alle" er som regel ca 25%. Anonym poster: 2c4d7f1ae2466062aa4ce9123b5f43e6 1
Kanutte Skrevet 26. desember 2012 #40 Skrevet 26. desember 2012 Våre barn fikk relativt dyre gaver i år (to fikk iPad mini, en fikk pc). Ønskelistene de skrev før jul var ganske balanserte. Noen litt dyre ting og mange ting som var rimeligere. Som regel får de mange praktiske ting i julegave og ting de trenger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå