Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2012 #1 Skrevet 25. desember 2012 Min datter har i dag vært i kontakt med flere av sine klassevenninner via nettet, og det sprer seg fort hva de enkelte har fått i julegaver. Flere hadde fått iphone 5 eller mac til jul av sine foreldre. Det er barneskolejenter det er snakk om her, og vi bor ikke i Bærum eller Oslos beste vestkant, men på landsbygda i en kommune med lav gjennomsnittsinntekt. Og det er heller ikke de foreldrene som tjener mest som gir barna sine sånne dyre gaver. Er dette vanlig? Hva gjør dette egentlig med barna?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #2 Skrevet 25. desember 2012 Er dette vanlig? Hva gjør dette egentlig med barna? Det finnes såklart, men jeg vil ikke si at majoriteten får slike gaver. De fleste foreldrene jeg kjenner holder litt igjen, i mitt miljø er verken iPhone i kalenderen eller Mac under treet normalen for barneskolebarn. Vi bor i Oslo sentrum og tjener godt over gjennomsnittet. Anonym poster: 97226bbc15df7a9a3f74afbc3c967913 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #3 Skrevet 25. desember 2012 Har den 12 årige datteren til en kompis av meg på vennelista på Facebook og hun la nettopp ut bilde av 'fangsten' fra i går; iPad, nytt objektiv til SLR kamera og MacBook Pro var blant gavene, i tillegg til diverse sportsutstyr, klær og noe 'fjas'. I tillegg var familien på juleshopping i London siste helgen før jul (20.-23. desember). Dette er helt 'vanlige' fok med gjennomsnittsinntekt. Gikk inn og kikket litt på hva hun har skrevet til venninnene sine og det virker ganske vanlig i vennegjengen hennes. Her snakker vi om et tettsted i Østlandsområdet, gammelt arbeiderstrøk og det er ganske lav gjennomsnittsinntekt i området. Sykt! Anonym poster: e0f1cb183cedf872049e085c0c341ef8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #4 Skrevet 25. desember 2012 Ehe... 12 åring på Fb? Anonym poster: f7405f5a97fbc3e400d69629530aa06d 2
Tbag Skrevet 26. desember 2012 #5 Skrevet 26. desember 2012 Jeg vil ikke si det er veldig vanlig. Men en ting jeg har registrert er at det er endel foreldre som føler de må kompansere for lavere inntekt til barna, altså at barna må ha mye dilldall, leker og elektronikk, kanskje en måte å vise at barna får alt de trenger? jeg vet ikke. I min familie er jeg overhodet ikke vandt med det. Jeg kommer fra en familie med muligens godt over gjennomsnittet økonomi og slike dyre ting, må enten spares til selv, eller få flere i familien til å spleise på sammen. Å få en macbook eller iphone 5 er helt uvirkelig, selvom de overhodet ikke hadde merket det på økonomien i stor grad. Og hva dette gjør med barna..Nei jeg tror det ikke gjør dem noe godt. Jeg ser jo nå i voksen alder hva slags forhold de har tll penger og hva slags forventninger de har til foreldrene og ellers dem rundt. De nærmest forventer alt mulig. Ikke sunt. 4
Rubies_ Skrevet 26. desember 2012 #6 Skrevet 26. desember 2012 Min datter har i dag vært i kontakt med flere av sine klassevenninner via nettet, og det sprer seg fort hva de enkelte har fått i julegaver. Flere hadde fått iphone 5 eller mac til jul av sine foreldre. Det er barneskolejenter det er snakk om her, og vi bor ikke i Bærum eller Oslos beste vestkant, men på landsbygda i en kommune med lav gjennomsnittsinntekt. Og det er heller ikke de foreldrene som tjener mest som gir barna sine sånne dyre gaver. Er dette vanlig? Hva gjør dette egentlig med barna? Jeg fikk bestandig kjempedyre gaver hos foreldrene mine. Har likevel vokst opp med godt økonomisk vett, og et sunt perspektiv på hva som betyr noe. Samt at jeg er takknemlig for alt jeg får. Forventer ingenting av andre, og er ikke bortsett sånt. Nå jobber jeg for alt jeg har lyst på. Så det er ingen grunn til å tenke at barn som får dyre gaver hos foreldrene sine vokser opp til å bli monster. Så lenge foreldrene er viktige på å lære barna hva som egentlig betyr noe resten av året, går det som regel bra. Problemet er foreldre som spanderer barna iPad, iPhone, laptop og designklær hele resten av året uten at barna trenger å jobbe for det. 1
Thumbeline Skrevet 26. desember 2012 #7 Skrevet 26. desember 2012 Facebooken min har vært overfylt med bilder av nettbrett, nye smarttelefoner og nye pcer siden julaften. For meg er det også helt uvirkelig å få så dyre gaver. Fra foreldrene mine fikk jeg tilsammen en gave til 2000 kr, og det syns jeg var mye. Virker som det er konkurranse om hvem som får de beste og dyreste gavene. Er jo en tråd inne her og, der folk legger ut hva de har fått til jul. Blir helt sjokkert over hvor mye folk faktisk bruker på gaver. Tenk å være foreldre til tre, og skulle gi iPad til alle tre. iPad 4G koster bortimot 5000 kr. Skal man bruke 15 000 på gaver bare til ungene da? 4
Rubies_ Skrevet 26. desember 2012 #8 Skrevet 26. desember 2012 Facebooken min har vært overfylt med bilder av nettbrett, nye smarttelefoner og nye pcer siden julaften. For meg er det også helt uvirkelig å få så dyre gaver. Fra foreldrene mine fikk jeg tilsammen en gave til 2000 kr, og det syns jeg var mye. Virker som det er konkurranse om hvem som får de beste og dyreste gavene. Er jo en tråd inne her og, der folk legger ut hva de har fått til jul. Blir helt sjokkert over hvor mye folk faktisk bruker på gaver. Tenk å være foreldre til tre, og skulle gi iPad til alle tre. iPad 4G koster bortimot 5000 kr. Skal man bruke 15 000 på gaver bare til ungene da? Om man har råd til det, har lyst og syns det er lurt - hvorfor ikke? 2
Thumbeline Skrevet 26. desember 2012 #9 Skrevet 26. desember 2012 Om man har råd til det, har lyst og syns det er lurt - hvorfor ikke? Ja, så klart må de få lov til det. Er ikke det jeg sier. Jeg bare skjønner ikke hvordan man får råd til det rett og slett. Men for all del, er sikkert mange som har noen hundre tusener på bok, og de 15 000 bare er lommerusk, men sånn er det ikke i min familie. Og vi blakker oss ikke helt bare for å kjøpe julegaver. Jul for meg er familietid og hygge. Ikke om å gjøre å gi og få de dyreste gavene. 6
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #10 Skrevet 26. desember 2012 Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg synes foreldrene selv skal bestemme hva de vil kjøpe til barna og hvor mye penger de ønsker å bruke på gavene uten at andre skal stikke nesa si i det. Anonym poster: 76525b0cb290e8797665b4e95af2ce1d 2
Gjest O___o Skrevet 26. desember 2012 #11 Skrevet 26. desember 2012 Da jeg vokste opp var jeg litt i deres sko. Jeg fikk flotte og dyre gaver. De kuleste i klassen fikk også de flotteste og de kuleste gavene. Men mine bestevenner og bestevenninner kom fra familier som levde på minstetrygd og som generelt hadde det svært trangt økonomisk. Det var ikke noe hyggelig å fortelle vennene mine om den flotte maten, de flotte gavene og all julekosen jeg hadde hatt - da mine venner feiret julaften med Grandiosa og en 1 1/2 liter Cola på deling, samtidig som de fikk gaver som ofte var gratisreklame fra bedrifter. F.eks en skrivebok/dagbok med reklamelogo, reklamepenner, reklamegensere osv. Det er ikke noe hyggelig å fortelle andre om den fantastiske maten du selv har spist - når du vet de som hører på legger seg sultne om kvelden. Da jeg ble eldre ble det sittende i meg. Jeg har levd og lever i en luksusverden og i en overflod jeg ikke ønsker å prakke på andre. Jeg får litt vondt i magen når Facebook blir bombadert av "SE HVA JEG FIKK TIL JUL ALLE SAMMEN"-bilder og statuser. Hvis jeg var forelder - ville jeg ha ventet lengst mulig med å hive meg på iPhone / iPad / Macbook / PC'r / speilreflekskamerar - trenden. Gjerne forhørt meg / laget avtaler med andre foreldre i forhold til bruk av mobiltelefoner. Det vil alltid være en "riking" som setter en svært høy list - som for alle andre blir vanskelig å nå. Jeg ville alliert meg med de og forsøkt å sette listen lavest mulig. 6
_Aries Skrevet 26. desember 2012 #12 Skrevet 26. desember 2012 Jeg fikk bestandig kjempedyre gaver hos foreldrene mine. Har likevel vokst opp med godt økonomisk vett, og et sunt perspektiv på hva som betyr noe. Samt at jeg er takknemlig for alt jeg får. Forventer ingenting av andre, og er ikke bortsett sånt. Nå jobber jeg for alt jeg har lyst på. Så det er ingen grunn til å tenke at barn som får dyre gaver hos foreldrene sine vokser opp til å bli monster. Så lenge foreldrene er viktige på å lære barna hva som egentlig betyr noe resten av året, går det som regel bra. Problemet er foreldre som spanderer barna iPad, iPhone, laptop og designklær hele resten av året uten at barna trenger å jobbe for det. Jeg signerer denne. Har også fått over gjennomsnittet dyre gaver både til jul,bursdag og ellers. Men er selv svært sparsommelig, og lært at alt koster penger, lært at penger ikke vokser på trær, men det er noe man må jobbe for. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #13 Skrevet 26. desember 2012 Jeg signerer denne. Har også fått over gjennomsnittet dyre gaver både til jul,bursdag og ellers. Men er selv svært sparsommelig, og lært at alt koster penger, lært at penger ikke vokser på trær, men det er noe man må jobbe for. Det kan virke som at barna nå tror at foreldrenes lommebok ikke har noen bunn. Det trodde jeg også når jeg var 7 år, men som tenåring hadde jeg skjønt at man faktisk må jobbe for pengene. Når man får både iPad, Mac og jakke til 4000 kr til jul, tror jeg ikke man helt skjønner det.. Anonym poster: 29159af58274162712c382f094a5f917 4
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #14 Skrevet 26. desember 2012 Min søsters vennine (15 år) fikk 35 000 i kontanter. Det er vel neppe å gjøre barna en tjeneste, en dag må de lære å stå på egne bein?
Gjest brutal mann Skrevet 26. desember 2012 #15 Skrevet 26. desember 2012 Ungene har jo alt annet, hva ellers skal en gi dem? 1
lulle Skrevet 26. desember 2012 #16 Skrevet 26. desember 2012 Jeg syns egentlig dette er iet interessant spørsmål. Har selv inntrykk av at det enten er de med god inntekt som gir barna dyre gaver, eller de med lavest inntekt. Der med lav inntekt gjør det muligens for å kompensere og å ikke vise utad hvordan økonomien er. Det er den siste gruppen her som bekymrer meg. Der er jo en kjensgjerning at enkelte tar opp forbrukslån i den forbindelse. 1
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2012 #17 Skrevet 26. desember 2012 Vi ga barna våre iPad. De fikk den "billigste" varianten til 2500,-. Det var det de ønsket seg aller mest, og de har okkupert vår i lang tid. Vet de vil bruke den masse, og har presisert at bursdagsgaven i år da blir en liten ting. Vi har råd til det - men er veldig enig med mange her: viktig å lære barn verdien av ting.. iPhone er uaktuelt, da du får mange billigere tif på markedet som gjør nytten. Annerledes med iPad.
Gjest Is_te Skrevet 26. desember 2012 #18 Skrevet 26. desember 2012 Oi... Jeg ga sønnen min på 10 år en ny mobil til 1 kr (abo.er det samme, kun låst) og klær + kokke med en kar han digger. Ble bestilt for en billig penge på ebay. Aldri har jeg sett gutten mer glad over en gave. Fine gaver trenger absolutt ikke koste flere tusenlapper 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #19 Skrevet 26. desember 2012 Så det er ingen grunn til å tenke at barn som får dyre gaver hos foreldrene sine vokser opp til å bli monster. Så lenge foreldrene er viktige på å lære barna hva som egentlig betyr noe resten av året, går det som regel bra. Problemet er foreldre som spanderer barna iPad, iPhone, laptop og designklær hele resten av året uten at barna trenger å jobbe for det. Viktig poeng. Anonym poster: 3bf6270e5174cd63fc96c8769d199d91 1
Gjest Is_te Skrevet 26. desember 2012 #20 Skrevet 26. desember 2012 Min søsters vennine (15 år) fikk 35 000 i kontanter. Det er vel neppe å gjøre barna en tjeneste, en dag må de lære å stå på egne bein? Seriøst?!? Var ikke 350,- med en overdrivelse?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå