Gå til innhold

Lommepenger på ferie

Fremhevede innlegg

Gjest Ølbriller
Skrevet

Hvis reise, transport innad i byen, opphold og alle måltider er forhåndsbetalt, hvor mye lommepenger ville dere tatt med på ferie 10 dager?

(Jeg skal til midtøsten, hvis noen har erfaring fra dette området, men spørsmålet gjelder fortsatt på generelt grunnlag)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på hva du skal bruke penger på: shopping, snacks, fyll, aktiviteter/utflukter osv. For meg regner jeg gjerne 3-500 per dag, men det inkluderer måltider (mer dersomdet er en shoppingtur).

Skrevet

Kommer helt an på hvor man skal, men jeg beregner alt fra 500-1000 kr pr dag. Kommer helt an på om jeg skal shoppe eller ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Avhenger totalt av landet, og hva jeg tenker å gjøre i grunnen. Hvis jeg ikke skal shoppe, trenger jeg ikke så mye, kanskje 5000-6000 (hvis alt av mat er forhåndsbetalt), og det kan fint hende at jeg egt. ikke hadde brukt stort enn 2000-3000, bare for små utflukter og annet. Hvis jeg skal et sted med masse shoppingmuligheter, minst 1000 kroner dagen (gitt at jeg hadde kunnet tillate meg selv det, da).

Gjest Svampebob1
Skrevet

Hvis reise, transport innad i byen, opphold og alle måltider er forhåndsbetalt, hvor mye lommepenger ville dere tatt med på ferie 10 dager?

(Jeg skal til midtøsten, hvis noen har erfaring fra dette området, men spørsmålet gjelder fortsatt på generelt grunnlag)

Tipper jeg ville ha brukt 3-6000 kr.

Jeg sier alltid jeg ikke skal kjøpe så mye siden jeg har alt... Men så lett er det ikke.

Skrevet

Hva trenger du lommepenger til om alt er betalt? Hvis du skal shoppe må du nesten beregne selv hvor mye du har tenkt å handle der. Midtøsten har stort sett norske priser (f.eks. Dubai).

Du sier ikke noe om hvor i Midtøsten du skal. Det er stor forskjell på om du skal til Yemen eller til Qatar. Siden du heter "Ølbriller" vil jeg også minne deg på om å være forsiktig med alkohol i Midtøsten. I noen land er det forbudt, og forbudet bør respekteres. I landene hvor det er tillatt er det lurt å være svært forsiktig. Det beste er egentlig å vente med alkoholinntaket til du er hjemme i Norge igjen.

Anonym poster: 788728ae18c3c1720f6efdbf9a791e86

Gjest Sunshine22
Skrevet

Enkelte land i Midtøsten har et betydelig lavere prisnivå enn andre, så når det kommer til spørsmålet ditt- det avhenger av hvor du skal og hvilke aktiviteter man planlegger:)

Selv har jeg vært på ferie både i Dubai,Israel og Jordan: hvor jeg vil si prisnivået i f.eks Dubai ligger vesentlig over det " vanlige" i området ellers. Under oppholdet i Dubai, var man innom både ulike museum , den kjente shoppingfestivalen, ørkensafari og dinner cruise : må sies at ulike turistattraksjoner er høyt priset. Dette er et sted man kan bruke mye penger, men samtidig kan man spare mye hvis man undersøker litt på forhånd. Selv hadde jeg med rundt 10 000, men brukte ikke alt.

Jordan og Israel er billigere, så der hadde hver i reisefølget hadde med ca 6000 hvis jeg husker riktig.

Uansett, vil jeg komme med et råd : anbefaler å sette seg litt inn i kulturelle koder og lover/regler før man drar nedover. På enkelte ting, som feks alkohol, fotografering, anstendig bekledning samt forbud med fysisk kontakt mellom ulike kjønn( hvis man ikke er gift). Selv om dette kan virke som stenge regler, viser myndighetene litt forståelse for turister, men man bør følge skikker og normer i det landet man reiser til:)

God tur, TS:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...