Gå til innhold

dere med små leiligheter

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Senker alltid termostaten til rundt 15 grader før jeg drar noe steder over lengre tid. Har ikke planer om å risikere hva som kan skje hvis jeg slår helt av. Nå er det relativt ny bygningsmasse og ganske god isolering minus vinduer, så det går ikke allverdens strøm.

Endret av Cordelia
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neivel, da sier vi at du ikke er bitter. ;)

Slutt å drit deg ut. Det er mer en forundring over hvor tett det er mulig å være.

Anonym poster: c58a7df9b05b0b559dddfbdaa21bedae

• Liker 11
Skrevet

Nå nå, kranglefanter.....

• Liker 3
Skrevet

Om man bor ett sted kanskje 250 dager eller mer så hadde jeg ikke giddet å skru ned varmen i det hele tatt for for en ukes tid. En liten dråpe.

• Liker 3
Skrevet

Det er vel ganske stor forskjell på om det er type sokkelleilighet eller blokkleilighet? Vi bor i en bygård med varmtvann og fyring inkludert i husleien. Siden det er så mye varme fra andre leiligheter og fra vannrørene, har vi bare en ovn på - også når vi er hjemme og det er minus 15. (leiligheten er nesten 100 m2, så det går vel ikke engang under definisjonen "liten leilighet")

Hvis man er utleier av leiligheter der det er avgjørende at leietager alltid har på litt varme, tror jeg det ville være smart å sende et lite adventskort, og minne om hvor viktig det er å ikke skru av alle ovnene. Litt sent nå, kanskje, men...

• Liker 2
Skrevet

Ja. Men nå har det seg slik at jeg ikke kan gå tilbake i tid og skru på disse varmeovnene da. Sorry, jeg er bare et menneske. Og tydeligvis ikke så perfekt som deg. At du er bitter over at din leieboer lagde vannskader for 300 000 kr er vel ikke min feil, er det?

Man trenger ikke akkurat være hjernekirurg for å skjønne at det er en dårlig deal å slå av all varme nå på vinteren dersom man ikke har tappet rørene for vann først.

Og har du lest noen nettaviser, så kan du ikke ha unngått å lese om alle forsikringssakene som oppstår fordi folk ikke vet bedre.

Med mindre jeg hadde bodd i en blokk med naboer på alle kanter så kunne det ikke falle meg inn å slå av all varme i leiligheten.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Skrur ned varmepumpa en del (til ca 18 grader), men beholder litt varme på i alle rom. Det skal i allfall ikke være jeg som har skylda om rørene fryser.

Endret av Cata
  • Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg skrur aldri av varmen helt.

Har på ovnen på stua og baderommet, men senker varmen litt og passer godt på at det ikke ligger masse støv/klær/gardiner i nærheten av ovnen.

• Liker 2
Skrevet

Tør ikke reise fra hus uten varme på. Vi skrur ned ovnene litt. Og da er det heller ikke ulevelig når vi kommer hjem, og ungene gjerne skal rett i seng. Ikke så kjekt om det er 8 grader i huset...

• Liker 1
Skrevet

Jeg beholdt varmen på badet og en panelovn i gangen på 18 grader med alle dører i rommene åpne. Så regner med det går bra, er nok ikke lurt å gå fra en eldre leilighet uten noe form for varme nei.

• Liker 1
Skrevet

Ja. Men nå har det seg slik at jeg ikke kan gå tilbake i tid og skru på disse varmeovnene da. Sorry, jeg er bare et menneske. Og tydeligvis ikke så perfekt som deg. At du er bitter over at din leieboer lagde vannskader for 300 000 kr er vel ikke min feil, er det?

Det er nettopp din feil. Skrur du av varmen og rørene fryser er du økonomisk ansvarlig for det. Da er det du som sitter med regningen på 300 000.

• Liker 6
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg lar en ovn stå på med svak varme. Slik at leligheten ikke blit iskald.

Skrevet

Vi har varmekabler i alle rom untatt soverom og vaskerom. På badet står termostaten på ca. 20 grader hele året, i resten av huset er de stilt inn på 15-16 grader, og så bruker vi vedfyring i tillegg når det er nødvendig. Skrur ikke av/ned varmen når vi reiser bort. Bor i kjellerleilighet og har ikke så ekstremt høyt strømforbruk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i et gammelt trehus. Riktignok etterisolert, men allikevel rimelig friskt når de kalde, blå virkelig setter inn. Jeg skrur aldri av varmen på rom med vann!Om jeg reiser bort så er det alltid en liten lunk på bad, kjøkken og toalett.

Om en leietaker her hadde reist fra og skrudd av all varme skal jeg love deg det hadde blitt månelyst om det hadde frosset til; hvor tett går det ann å bli? Vannskade koster utrolig mye, og er mye arbeid å fikse!

Om du synes det er greit å spare penger så er det å reise fra leiligheten uten varme en veldig dårlig plan. For blir det skade er det faktisk du som er ansvarlig.

• Liker 3
Skrevet

Hadde du lagd vannskade i min utleiebolig for 300 000 tusen ved å være skjødesløs så vær sikker på at jeg hadde krevd deg for hver krone i utlegg/tapt leieinntekter. Fordi at du ikke eier boligen så trenger du ikke bare å gi faen.

Anonym poster: bd7f1762d776897cd23726e2e1f10910

• Liker 3
Skrevet

Jeg rører ingenting når jeg reiser bort.

Her står det på 23 grader hele vinterhalvåret fra oktober til april. Deilig å komme hjem til varm leilighet en kald vinterdag etter å ha vært på reise i flere dager. :)

• Liker 1
Skrevet

Helt utrolig at voksne mennesker ikke vet at man ikke kan slå av all varme vinterstid. Er dere rosabloggere alle sammen?

• Liker 3
Skrevet

Her står det på 23 grader under alle vindussamlinger, samt varmekabler på badet. Dette er bra nok til ta vare på bygning, men er vi hjemme i tillegg må vi fyre i ovnen. Vinduer og isolering er fra 70-tallet her, 50-talls 4-mannsbolig der hele førsteetasjen ikke er i bruk og forbanna kald.

Anonym poster: 7fe64beb5382b3d06f223b21da5a2c44

Skrevet

Jeg har varmekabler i gulv i hele leiligheten, men har på kun de på badet. Jeg foretrekker at det er litt kaldt framfor varmt, og trives best i rundt 15 grader inne. Har en ovn som jeg kan veksle mellom vanlig ovn, og vifteovn som jeg bruker til å varme opp om det blir for kaldt. Når jeg reiser bort vinterstid får denne ovnen stå på hele tiden så jeg er sikker på at det ikke blir noen form for frost eller fuktskader.

Skrevet

Jeg bor i et nytt bygg som er godt isolert, og med naboer på alle kanter. Har derfor ikke på noe varme noe sted med unntak av varmekabler på badet på vinteren. Vi gjør ingen endringer på badet når vi reiser bort.

Bodde tidligere i en sliten utleiedel av enebolig, og da satt vi termostaten på ca. 15-16 grader i alle rom når vi reiste bort. Jeg vil hvertfall ikke ha regningen som kommer etter frossne vannrør - på tross av at jeg har en forsikring som dekker den slags dumskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...