AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #21 Skrevet 24. desember 2012 Da legger du lista svært lavt, og dermed blir nesten alle hundeeiere jeg kjenner dyremishandlere. Det er heldigvis stor forskjell på å mishandle dyr og på å ikke ha 100% ideelle forhold. Jobbe må de aller fleste, og da er det som jeg nevnte lurt å gå en tur om morgenen. Deretter er det selvsagt viktig at TS faktisk drar rett hjem etter jobb (om hun ikke har ordnet hundepass) slik at hunden får tisset, spist og får kontakt med eieren sin. Det blir heller ikke mye tid til slikt som andre "mishandlere" fyller dagene med, som f.eks. shopping, kafébesøk, kinoturer eller frivillig arbeid, men har man hund så må man rett og slett prioritere vekk det man ikke har tid til - særlig når man er alene om ansvaret. Trening har TS tid til (forutsatt at det ikke tar latterlig lang tid å komme seg til og fra), men det krever muligens at hun endrer litt på rutinene og prioriterer vekk andre fritidsrelaterte ting. Uten å påstå at TS driver med direkte mishandling, så vil jeg gjerne opplyse om at vanskjøtsel også er definert som dyremishandlig. Og det å la hunden være så mye alene hjemme uten stimuli kan dermed på et vis - om ikke direkte å mishandle, så ihvertfall å vanskjøtte dyret. Har man ikke tid til å ta vare på et kjæledyr så bør man rett og slett ikke ha det. Det at en hund skal være alene så mange timer så mange dager i uken høres ingen steds hjemme. Hvorfor har man da hunden? Det kan umulig være for å gi hunden et godt og meningsfult liv ihvertfall. Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #22 Skrevet 24. desember 2012 De fleste hunder har eiere som jobber fulltid, og det går vanligvis helt greit. Jeg tviler også på at det er vanlig at folk med hunder tilbringer all fritid med bikkja, de fleste har noen aktiviteter utenom. Hunder sover ca 16 timer i døgnet, så det holder at den får tur jevnlig, og noe aktivitet regelmessig. Og du må nesten føle litt på dette selv, og se hva som fungerer for hunden din. De fleste hunder begynner å finne på ting dersom de er understimulert, så finn noe aktivitet som passer for dere, og vær obs på adferden dens. Synes også det er litt sært å anbefale salg av hunden, det er ikke slik at perfekte eiere med masse fritid står i kø for å ta over omplasseringshunder. Det er for mange hunder i dette landet, og det er for mange hunder med dårlige eiere, og når man omplasserer tar man en risiko med bikkja, og man mister også kontrollen på hva som skjer med den. Så da er det litt spesielt å anbefale omplassering fordi bikkja lever under helt normale forhold. Anonym poster: f6289f0acbc4861318efd826176241e1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #23 Skrevet 24. desember 2012 På tide å lære seg litt om hvordan hunder fungerer kanskje. Ja - hunder kan i beste fall sove godt de fleste timene av døgnet, MEN en hund som sover alene sover ikke like godt og dypt fordi den nettopp er alene og trenger noen rundt seg for å kunne slappe helt av. Dvs. søvnen blir av dårligere kvalitet fordi hunden hele tiden "er på vakt" som instinktet tilsier at den skal være når den er alene. At "de fleste" jobber og har hunden alene i mange timer hver dag, betyr heller IKKE at det er det beste for hunden! Hvorfor skal vi være så egoistiske å skaffe oss hund hvis vi ikke kan ta ordentlig vare på den? At andre hunder er mye alene er ingen unskyldning. Dette bør folk tenke over før de skaffer seg kjæledyr. Har man ikke tid så får man få seg tid eller tilrettelegge sånn at man betaler noen andre for å være hos hunden. Hvis ikke burde man ikke holdt hunden bare av egoistiske grunner. Så enkelt er det. Nei, det står ikke gode hundehjem i kø, men da må man ta konsekvensene og lete grundig eller betale for at noen andre gjør jobben for en og faktisk være hos hunden. Det at det ikke er vanlig at folk er mye sammen med hundene betyr bare at vi er mer neglektive ovenfor hunders behov og enda mer egoistiske enn vi burde være. Og dette går utover uskyldige hunder og andre kjæledyr. Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d 5
Antlers Skrevet 24. desember 2012 #24 Skrevet 24. desember 2012 Uten å påstå at TS driver med direkte mishandling, så vil jeg gjerne opplyse om at vanskjøtsel også er definert som dyremishandlig. Og det å la hunden være så mye alene hjemme uten stimuli kan dermed på et vis - om ikke direkte å mishandle, så ihvertfall å vanskjøtte dyret. Har man ikke tid til å ta vare på et kjæledyr så bør man rett og slett ikke ha det. Det at en hund skal være alene så mange timer så mange dager i uken høres ingen steds hjemme. Hvorfor har man da hunden? Det kan umulig være for å gi hunden et godt og meningsfult liv ihvertfall. Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d Klart man kan vanskjøtte selv om man er aldri så glad i hunden sin. Det gjelder jo også de som er hjemmeværende (og teoretisk sett har alle muligheter til å gjøre alt riktig). Det vi er uenige om er hvor mye tid man må tilbringe sammen med hunden for å unngå "mishandler"-stempelet. Slik jeg ser det har ikke TS mindre tid enn de fleste andre hundeeiere, og den tiden hun bruker på trening bruker andre hundeeiere gjerne til andre fritidsrelaterte aktiviteter. Man kan kjøpe seg mer tid ved å ta kjappe dusjer istedenfor å bade, ta storhandel en gang i uken istedenfor å dra på nærbutikken hver dag, invitere venner hjem heller enn å dra bort, osv... Alle monner drar. Jeg ser muligheter og rom for forbedringer i TS sin situasjon, og jeg synes det blir helt feil å omplassere hunden - fjerne den fra alt som er trygt og kjent - når den sannsynligvis ikke får det noe bedre i et nytt hjem uansett. Om hunder har godt av å være alene hjemme mens eier er på jobb synes jeg blir en helt annen diskusjon (ikke dermed sagt at det ikke er en viktig diskusjon), for det TS gjør skiller seg tross alt ikke fra hva folk flest gjør.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #25 Skrevet 24. desember 2012 Klart man kan vanskjøtte selv om man er aldri så glad i hunden sin. Det gjelder jo også de som er hjemmeværende (og teoretisk sett har alle muligheter til å gjøre alt riktig). Det vi er uenige om er hvor mye tid man må tilbringe sammen med hunden for å unngå "mishandler"-stempelet. Slik jeg ser det har ikke TS mindre tid enn de fleste andre hundeeiere, og den tiden hun bruker på trening bruker andre hundeeiere gjerne til andre fritidsrelaterte aktiviteter. Man kan kjøpe seg mer tid ved å ta kjappe dusjer istedenfor å bade, ta storhandel en gang i uken istedenfor å dra på nærbutikken hver dag, invitere venner hjem heller enn å dra bort, osv... Alle monner drar. Jeg ser muligheter og rom for forbedringer i TS sin situasjon, og jeg synes det blir helt feil å omplassere hunden - fjerne den fra alt som er trygt og kjent - når den sannsynligvis ikke får det noe bedre i et nytt hjem uansett. Om hunder har godt av å være alene hjemme mens eier er på jobb synes jeg blir en helt annen diskusjon (ikke dermed sagt at det ikke er en viktig diskusjon), for det TS gjør skiller seg tross alt ikke fra hva folk flest gjør. Jeg synes det ikke er så mye å være uenig i jeg... Hvis man ser på behovene for en hund så er det vel heller mer om man ønsker å tilfredsstille disse eller ikke. TS gjør det ikke, og du synes ikke det er "ille nok" så nettopp derfor lever så mange hunder under dels dårlige forhold i forhold til det de skulle hatt. Likeså med oppdrettere som spyr ut valper for å tilfredsstille sin egen egotripp i utstillingsringen. Alt dette fordi de aller fleste ikke vet hva en hund er og hvilke behov de har. Trist for hundene. Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2012 #26 Skrevet 24. desember 2012 Jeg ser muligheter og rom for forbedringer i TS sin situasjon, og jeg synes det blir helt feil å omplassere hunden - fjerne den fra alt som er trygt og kjent - når den sannsynligvis ikke får det noe bedre i et nytt hjem uansett. Om hunder har godt av å være alene hjemme mens eier er på jobb synes jeg blir en helt annen diskusjon (ikke dermed sagt at det ikke er en viktig diskusjon), for det TS gjør skiller seg tross alt ikke fra hva folk flest gjør. Jeg har heller ikke anbefalt at hun slutter med fritidsaktiviteten sin, ikke omplasserer i første omgang. Og det er forskjell på om hunder i bor i et hus med en eller flere, i forhold til å være alene. Anonym poster: a4414437664b1f0e7c8b95476ba8f339
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #27 Skrevet 25. desember 2012 Håper du finner ut av dette TS, og ikke lar hunden din være alene hjemme 11 timer hver dag framover, stakkars hund! Du bryr deg helt klart om hunden når du i det hele tatt skriver ett innlegg om hjelp, og til forskjell fra eksen din faktisk prøver å ta vare på hunden. Hvis jeg hadde bodd i nærheten av deg (vet da ikke hvor du bor) så kunne jeg gjerne passet hunden din 2-3 dager i uka, gratis eller for en hundrings. Det ville gledet meg! Så tror det er en del der ute som mer enn gjenre vil passe hunden din. Vet du for eksempel om neon gamle mennesker som bor i nabolaget for eksempel? Kanskje de har lite å gjøre om dan og dermed har 2 timer til overs til hundne din? Mange muligheter!! Anonym poster: f0afeabd9baf3962602d9f344b096720
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #28 Skrevet 25. desember 2012 At "de fleste" jobber og har hunden alene i mange timer hver dag, betyr heller IKKE at det er det beste for hunden! Hvorfor skal vi være så egoistiske å skaffe oss hund hvis vi ikke kan ta ordentlig vare på den? At andre hunder er mye alene er ingen unskyldning. Dette bør folk tenke over før de skaffer seg kjæledyr. Mitt poeng var at TS har et helt normalt hundehold. Hvis dette ikke er godt nok, vil det si at kun folk på trygdeytelser eller i redusert stilling kan ha hund. Jeg lurer også litt på hvorfor 8 timer har blitt den magiske grensa for hvor lenge hunden kan være aleine, utover det at det passer oss godt, siden det er en normal arbeidsdag for de alle fleste? Anonym poster: f6289f0acbc4861318efd826176241e1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #29 Skrevet 25. desember 2012 Mitt poeng var at TS har et helt normalt hundehold. Hvis dette ikke er godt nok, vil det si at kun folk på trygdeytelser eller i redusert stilling kan ha hund. Jeg lurer også litt på hvorfor 8 timer har blitt den magiske grensa for hvor lenge hunden kan være aleine, utover det at det passer oss godt, siden det er en normal arbeidsdag for de alle fleste? Anonym poster: f6289f0acbc4861318efd826176241e1 Det er like lenge som folk flest sover om natten, så det går vel greit med tanke på doturer osv. Hadde du likt å holde deg mer enn 8 timer? Min inntrykk er at de fleste som har hund og jobber fullt ikke bor alene. Anonym poster: a4414437664b1f0e7c8b95476ba8f339
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2012 #30 Skrevet 25. desember 2012 Det er like lenge som folk flest sover om natten, så det går vel greit med tanke på doturer osv. Hadde du likt å holde deg mer enn 8 timer? Jeg er ikke en hund, så hvor stor blære jeg har er ikke så relevant. Det jeg ser på min egen hund er at de dagene vi bare er hjemme og sløver sammen med henne vil hun ikke ut mer enn 1-2 ganger i døgnet. Men dette varierer vel noe med alder og størrelse på hunden. Det å være to letter noe, men de fleste som er to i full jobb har vanligvis også noenlunde sammenfallende arbeidstid. Og selv om man var to, som i TS tilfelle, kan man ikke planlegge samlivsbrudd, jeg synes det blir litt brutalt å mene at man som hovedregel bør gi bort bikkja dersom man blir singel. Ulempen med å rive hunden vekk fra en kjent eier bør veies opp mot ulempen med å ikke ha optimale forhold ellers. Og dersom alle skal være så harde på om de kan ha hund er det ingen hemmelighet at mange hunder må avlives, fordi det finnes et begrenset antall perfekte hjem, og det avles per i dag frem alt for mange hunder, selv om man også regner med de litt mindre perfekte hjemmene. Anonym poster: f6289f0acbc4861318efd826176241e1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2012 #31 Skrevet 26. desember 2012 Mitt poeng var at TS har et helt normalt hundehold. Hvis dette ikke er godt nok, vil det si at kun folk på trygdeytelser eller i redusert stilling kan ha hund. Jeg lurer også litt på hvorfor 8 timer har blitt den magiske grensa for hvor lenge hunden kan være aleine, utover det at det passer oss godt, siden det er en normal arbeidsdag for de alle fleste? Anonym poster: f6289f0acbc4861318efd826176241e1 8 timer er noe VI mennesker har funnet på fordi det passer oss best i forhold til f.eks arbeidstid. I Sverige er det ikke lov å ha hunder hjemme alene uten lufting/tilsyn mer enn 6 timer. Hvis man skal se det fra hundens side så er 0 timer det ideelle. Og ja kanskje det ikke skulle vært for alle og enhver å få holde hund. Tenk om hundene fikk bestemme - da ville det vært folk som var mest mulig hjemme som skulle hatt hund, og alle som jobber fullt ville blitt eksludert. Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2012 #32 Skrevet 27. desember 2012 Ts: kan du ta med hunden din på jobb da? Hvis du bor i Oslo finnes det "hundebarnehage" Sikker i andre byer også. Er det ikke en nabo som kan lufte den? Eller er det flust av dogwalkers på finn.no "JEG LUFTER HUNDEN DIN" Det ville jeg kanskje spandert på hunden min om jeg var i din situasjon. Anonym poster: 4e48eee615a34beada21d34679063c22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå