Gå til innhold

Aktiv hund - Lite tid.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to år siden skaffe jeg og min daværende samboer oss en hund. Det var han som maste om den og ettersom jeg elsker dyr var jeg ikke vondt og be da vi var og så på valpene. Det ble slutt for 6 mnd siden og da ville han plutselig ikke ha hunden lengre, jeg elsker den mer enn noe annet og ga han 7000,- og dermed var han min.

Jeg jobber nå 6 dager i uka, og er da borte i rundt 9 timer. Trener 1,5 time hver dag. Jeg har så dårlig samvittighet når jeg ikke kan tilbringe mer tid med gullet mitt. Hvor mye sover en stor voksen hund og hvor mye burde jeg være med han/ ut med han osv?

Er så redd for at jeg egentlig burde selge han, vil ikke at han skal lide. Får så vondt når han ser på meg med de vakre øynene sine når jeg må dra på jobb.

Hjelp?

Anonym poster: 2ae5fd7a7f5cdf553e060ecf7e523309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må priotere bort treningen din. Tren med hunden i stedet. Nå kan du jo ta han med på langrennstur, ypperlig trening for hund og eier.

Anonym poster: a4414437664b1f0e7c8b95476ba8f339

• Liker 7
Skrevet

Du må priotere bort treningen din. Tren med hunden i stedet. Nå kan du jo ta han med på langrennstur, ypperlig trening for hund og eier.

Går ikke på ski. Men kan kutte ned på treningen til 4 ganger i uka. Hvor mange timer om dagen burde han være aktiv? Han er 40kg, og aktiv ute men en sofagris inne.

Skrevet

Går ikke på ski. Men kan kutte ned på treningen til 4 ganger i uka. Hvor mange timer om dagen burde han være aktiv? Han er 40kg, og aktiv ute men en sofagris inne.

Da får du finne på noen annen trening du kan ta med hunden på. Jogging og styrkeøvelser ute f.eks. Hunden bør vær aktiv to timer hver dag. Du har ganske enkelt ikke tid til å prioritere din egen trening. Det burde du tenkte på før du fikk hund.

• Liker 11
Skrevet

Hvor mye hunder trenger kommer an på rase, noen trenger mer enn andre.

Anonym poster: 1f35f9a322898d71082fd4ab986b334e

Skrevet

Da får du finne på noen annen trening du kan ta med hunden på. Jogging og styrkeøvelser ute f.eks. Hunden bør vær aktiv to timer hver dag. Du har ganske enkelt ikke tid til å prioritere din egen trening. Det burde du tenkte på før du fikk hund.

Jeg driver med en konkurransesport, derfor jeg må trene. Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt ordentlig, jeg ville ikke ha han først men da jeg ikke så noe annet valg enn å ta over han pga min uansvarlige ex.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Han er mer en nok alene når du er på jobb. Så da må fritiden tilrettelegges slik at han også får sin del av adspredelse. Evnt så må du finne hundepasser de dagene du trener. Kan du søke litt rundt etter avlastningshjelp fra noen i nærheten av deg? Som vil ut med hunden litt?

• Liker 7
Skrevet

Hunden din trenger nok en god del aktivitet når han er så stor. Men det skal ikke så veldig mye til heller. Når du kommer hjem fra trening så kan du jo øve spor med han. Det er god trening for hund. Kommer også mye an på hva slags hund det er. Hvilken rase er det? (:

• Liker 1
Skrevet

Jeg driver med en konkurransesport, derfor jeg må trene. Du har tydeligvis ikke lest innlegget mitt ordentlig, jeg ville ikke ha han først men da jeg ikke så noe annet valg enn å ta over han pga min uansvarlige ex.

Jo, jeg har lest innlegget ditt ordentlig, men at du vil trene er ikke et gyldig argument. Du har ansvar for en hund og hunden kommer først, uansett. Sporten din får du bare slutte med.

• Liker 9
Gjest gjest- silje
Skrevet

Så du er borte 10,5t 6 dager i uken?

Enten må du prioritere hunden, eller selge den!

Skrevet

Han er mer en nok alene når du er på jobb. Så da må fritiden tilrettelegges slik at han også får sin del av adspredelse. Evnt så må du finne hundepasser de dagene du trener. Kan du søke litt rundt etter avlastningshjelp fra noen i nærheten av deg? Som vil ut med hunden litt?

har en god venn med en hund på samme størrelse, de skal være mer sammen nå. har også funnet en dame som kan passe han noen helger når jeg må reise bort :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

har en god venn med en hund på samme størrelse, de skal være mer sammen nå. har også funnet en dame som kan passe han noen helger når jeg må reise bort :)

Det er jo kjempebra. Greit å ha litt avlastning når man er alene med en hund. Vet alt om dette selv. Og hunden har ingen problemer med å henge med forskjellige folk. Om hunden får noen reale utladninger noen ganger i uka, så holder den seg også mer i ro enkelte dager. Jeg tror ikke det er farlig om en hund er "overaktiv" tre-fire dager i uka og rolige dager resten.

• Liker 1
Skrevet

Hunden din trenger nok en god del aktivitet når han er så stor. Men det skal ikke så veldig mye til heller. Når du kommer hjem fra trening så kan du jo øve spor med han. Det er god trening for hund. Kommer også mye an på hva slags hund det er. Hvilken rase er det? (:

Størrelse på hunden har INGENTING å si for aktivitetsnivået..

• Liker 1
Skrevet

aktivitet er da en ting.. De fleste hunder kan venne seg til et meget lavt aktivitetsnivå akkurat som mennesker,

Det sosiale er langt viktigere, å ha en hund som nesten altid er alene og uten noe å ta seg til er i mine øyne helt klart dyreplageri.. det som har skjedd har skjedd, nå må du velge mellom dine prioriteringer, og om du må ha 10 timer til deg selv hver dag uten hunden, så er du nødt til å selge den, eller finne noen som kan holde den ved selskap om dagen..

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes, uansett aktivitetsbehov, at det er utrolig trist å høre at hunden er alene 10,5t i strekk hver eneste dag.. Og om min hund måtte være så mye alene, hadde jeg nok bitt i det sure eplet, å solgt han. Og det for hundens beste, likegyldig hva JEG føler.

Fint at du har fått noen til å ha han litt i blandt, men jeg ville sterkt vurdert trivselen til denne hunden, å være alene så lenge hver dag er IKKE bra for et flokkdyr.

Og du burde da ihvertfall kunne legge opp treningen, i det minste, så du kan ha han med deg!

• Liker 2
Skrevet

Nå vet jeg ikke mer enn det lille du skriver, TS, men synes ikke det høres spesielt ille ut. Ingenting uvanlig i at hunden er alene hjemme mens folk er på jobb.

Kanskje du kan endre litt på rutinene dine? Stå opp tidligere så du får gått en god tur før du drar på jobb. kom hjem før trening så det blir tid til kos og lek og tissetur, så kan dere ta en litt lengre tur på kvelden igjen, før dere slapper av sammen hjemme. Kjempeflott bonus om du kjenner noen som vil låne eller besøke hunden innimellom, og ta den gjerne med deg på trening om det passer seg sånn, men det viktigste her er jo at du faktisk får aktivisert hunden når du er hjemme.

• Liker 1
Skrevet

TS er borte 9 timer på jobb, 1,5 time på trening - regner med det går med litt tid å komme seg til/fra trening, så i realiteten er det fort snakk om 2 t. De fleste sover rundt 8 timer. Så trenger man å gjøre praktiske ting og slappe av. You do the math... Dyremishandling.

• Liker 6
Skrevet

I tillegg skriver TS i tittelen "AKTIV hund.." så en burde vel regne med at dette er en hund som trenge LITT mer enn en liten tissetur i blandt.. Selg hunden, for himmelens skyld. Sett den bort til noen andre. Har man ikke tid, så har man ikke tid. Det skal ikke gå ut over hunden.

• Liker 2
Skrevet

Hva med å sette den i "hundebarnehage" noen timer når du er på jobb? Eller få noen hundeluftere til å aktivisere hunden din mens du er på jobb.

Hvis du ikke har råd til det, så synes jeg du skal vurdere omplassering for da har du ikke hund for å gi hunden et godt hjem, men fordi du gjør det av egoistiske grunner.

Dyr skal ikke lide fordi vi eiere ikke kan ta de riktige avgjørelsene for de. Og ja - hunden er altfor mye alene hjemme. I Sverige er det ikke engang lov å ha en hund alene uten aktivisering og lufting mer enn 6 timer om dagen.

Anonym poster: 7863726427d44375181d994a234b992d

• Liker 1
Skrevet

TS er borte 9 timer på jobb, 1,5 time på trening - regner med det går med litt tid å komme seg til/fra trening, så i realiteten er det fort snakk om 2 t. De fleste sover rundt 8 timer. Så trenger man å gjøre praktiske ting og slappe av. You do the math... Dyremishandling.

Da legger du lista svært lavt, og dermed blir nesten alle hundeeiere jeg kjenner dyremishandlere. Det er heldigvis stor forskjell på å mishandle dyr og på å ikke ha 100% ideelle forhold.

Jobbe må de aller fleste, og da er det som jeg nevnte lurt å gå en tur om morgenen. Deretter er det selvsagt viktig at TS faktisk drar rett hjem etter jobb (om hun ikke har ordnet hundepass) slik at hunden får tisset, spist og får kontakt med eieren sin. Det blir heller ikke mye tid til slikt som andre "mishandlere" fyller dagene med, som f.eks. shopping, kafébesøk, kinoturer eller frivillig arbeid, men har man hund så må man rett og slett prioritere vekk det man ikke har tid til - særlig når man er alene om ansvaret.

Trening har TS tid til (forutsatt at det ikke tar latterlig lang tid å komme seg til og fra), men det krever muligens at hun endrer litt på rutinene og prioriterer vekk andre fritidsrelaterte ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...