Gå til innhold

Hva betyr SE 585 i en ring?


bibben2012

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Alle varer som selges som edelmetall skal ha finhetsstempel og ansvarsstempel. 585 er for gull ja, og SE er da mest sannsynligvis stempelet fra produsent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle varer som selges som edelmetall skal ha finhetsstempel og ansvarsstempel. 585 er for gull ja, og SE er da mest sannsynligvis stempelet fra produsent.

takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

*host*

Altså; tallet forteller stort innholdet av edelmettallet er i den legeringen smykket er produsert av

Gull (alle farver, gult, rødt, rosè og hvitt)

750 - også kalt 18 kt. For gull så selges det nesten ikke 18kt. overhodet her hjemme.

585 - også kalt 14 kt. Det som har vært det mest vanlige gullet i Norge så lenge jeg kan huske i alle fall.

375 - også kalt 9kt. Med dagens gullpriser så har det nå begynt å komme 9kt. smykker ut på det Norske markedet

Sølv har normalt en av disse to legeringene

925 - også kalt 'sterling'. Inneholder 92,5 % rent sølv. De resterende 7,5% er andre metall, - typisk kobber, som stabiliserer og gir stryke. Rent sølv er svært mykt.

830 - inneholder 83% rent sølv, og resten andre metall.

I tillegg til dette så vil de fleste produkter ha et gullsmed-/produsent stempel så jeg vil anse det som svært sannsynlig at de to bokstavene SE faktisk er produsentens stempel (som da vil fortelle deg hvem som har produsert smykket).

På gamle smykker finner man minst ett stempel til, men det høres ikke ut som vi snakker om et så gammelt smykke her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

Altså; tallet forteller stort innholdet av edelmettallet er i den legeringen smykket er produsert av

Gull (alle farver, gult, rødt, rosè og hvitt)

750 - også kalt 18 kt. For gull så selges det nesten ikke 18kt. overhodet her hjemme.

585 - også kalt 14 kt. Det som har vært det mest vanlige gullet i Norge så lenge jeg kan huske i alle fall.

375 - også kalt 9kt. Med dagens gullpriser så har det nå begynt å komme 9kt. smykker ut på det Norske markedet

Sølv har normalt en av disse to legeringene

925 - også kalt 'sterling'. Inneholder 92,5 % rent sølv. De resterende 7,5% er andre metall, - typisk kobber, som stabiliserer og gir stryke. Rent sølv er svært mykt.

830 - inneholder 83% rent sølv, og resten andre metall.

I tillegg til dette så vil de fleste produkter ha et gullsmed-/produsent stempel så jeg vil anse det som svært sannsynlig at de to bokstavene SE faktisk er produsentens stempel (som da vil fortelle deg hvem som har produsert smykket).

På gamle smykker finner man minst ett stempel til, men det høres ikke ut som vi snakker om et så gammelt smykke her.

Hvordan i all verden vet du alt dette??? Jobber du i bransjen, eller :-P ? Det er jo ikke akkurat allmennkunnskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*host*

Altså; tallet forteller stort innholdet av edelmettallet er i den legeringen smykket er produsert av

Gull (alle farver, gult, rødt, rosè og hvitt)

750 - også kalt 18 kt. For gull så selges det nesten ikke 18kt. overhodet her hjemme.

585 - også kalt 14 kt. Det som har vært det mest vanlige gullet i Norge så lenge jeg kan huske i alle fall.

375 - også kalt 9kt. Med dagens gullpriser så har det nå begynt å komme 9kt. smykker ut på det Norske markedet

Er det blitt lov til å stemple med 375 nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måtte inn på lovdata.no for å sjekke.

Det stemmer. :sjokkert: 375 har knapt nok gull i seg til å bli ansett som gull i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hvordan i all verden vet du alt dette??? Jobber du i bransjen, eller :-P ? Det er jo ikke akkurat allmennkunnskap.

Eeehh... jo.

Eller... er det ikke det lenger ? :klo:

Det er god og nyttig kunnskap om man har et øye for både nyere og eldre smykker.

La meg vise:

Sommerfuglbrosjen på bildet er kjøpt i Praha rett etter murens fall (veldig rett etter faktisk).

Engelskkunnskapene var annerledes der da enn de er i dag.

Brosjen er 18 kt, og med granater. Det var greit å sjekke det siden viljen til språk var større enn evnen der og da.

Den runde brosjen er en Engelsk 9kt brosje fra en gang mellom 1890 og 1910. Kjøpt i en bruktbutikk.

Armbåndet er 18kt hvitt gull med rubiner og Top Wesselton diamanter. Kjøpt i Riga hos en juveler og gullsmedmester.

Jeg sjekker alltid. Da er kunnskap veldig fint å ha.

- disse er alle kjøpt isteden for normale suvernirer :)

Ellers kjøper jeg oftest smykker på nettauksjoner (har litt spesiell smak og vil ha noe som er one of a kind og gjerne rødt eller rosè gull)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille-pus:

Da må nok jeg ha mistet noe på veien, for dette er så langt unna allmennkunnskap for meg som det er mulig å komme :fnise: . Det du skriver om de to legeringene til sølv høres bittelitt kjent ut, men, that's it.

Må uansett si at begge innleggene dine var interessant lesning! Og, som sagt, imponerende. Nå som jeg har lært litt, så er jo faren at jeg muligens blir en anelse mindre imponert neste gang ;) .

Forresten enig med deg i at det er god og nyttig kunnskap mht smykker. Det er jo så mye rart som selges, så det er jo så klart en klar fordel å vite litt om dette, så man ikke blir lurt. Nå vet jeg hvor jeg skal henvende meg hvis jeg en dag skulle lure på noe rundt dette... :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er det blitt lov til å stemple med 375 nå?

Jeg tror det har blitt det ja...

Fant et armbånd jeg likte til en bra pris for en stund siden, og det mener jeg var stemplet tross at det var 9kt. Stemplet 375.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden vet du alt dette??? Jobber du i bransjen, eller :-P ? Det er jo ikke akkurat allmennkunnskap.

Hva stemplene 830, 925 og 585 betyr i smykker og sølvtøy trodde jeg faktisk var almennkunnskap. Det er i alle fall veldig nyttig å kunne, både for å kunne bedømme verdien på ting man får/arver/finner og dessuten ha en pekepinn på hvordan det skal behandles. Nøyaktig hva de forskjellige legeringene består av er nok litt mindre vanlig å kunne, men likevel ikke direkte uvanlig?

Anonym poster: 552aa9ae1d96c13e60f8cbabfe3eae86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...