AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 har trappet nedpå snus de siste dagene. Har i dag holdt meg unna i 21 timer uten å ha merket særlig abstinenser bortsett fra litt kvalme men prøvde nettopp å ta meg en. Nå ble jeg bare kvalmere og fik litt uro/angst. Er dt værre å ta en snus etter å ha vært uten en stund? Bør jeg bare hive den fra meg først som sist nå? Anonym poster: af61b2f7269a3ea71250b0fea3ca3e32
Kamikatze Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Tjueen timer? Vel, det vil aldri bli verre enn ved noe punkt innenfor disse tjueen timene. Du bare forventer at det blir det og kroppen lurer deg til å tro at det blir verre. Fakta er at ved nikotinavhengighet blir aldri suget verre enn at det er til å leve med, og vil aldri bli kraftigere enn det er etter noen få timer. Har du ventet nesten et døgn, var det litt synd du ga deg. For da var du allerede forbi den første tredel av den kritiske fasen. Toppsuget og ubehaget forsvinner etter to-tre døgn. Du har fremdeles lyst en periode, men det ubehagelige suget forsvinner fortere enn du tror. Det som får deg til å begynne igjen etter at du har sluttet er som følger: Du har tilvennet kroppen en gift som gir deg en sterk følelse av ubehag når den forlater kroppen. Når du inntar en dose av denne giften forsvinner ubehaget for en stund, til kroppen igjen får abstinenser. Dette er å lure seg selv. Tilstanden du kommer i når det føles så befriende å tenne en sigarett eller ta seg en pris snus er faktisk normaltilstanden! Dette er den samme tilstanden du var i før du tok din første nikotindose. Den tilstanden ikke-røykere og ikke-snusere er i hele tiden - bare at de ikke går og stønner at det er godt å føle seg normal, sånn som røykerne når de tar sitt første magadrag etter å ha vært tvunget til å være i røykfritt miljø en stund. Problemet er at nikotinbrukere har vennet seg til forskjellen mellom nikotinsug og normaltilstanden uten sug, slik at den lettelsen nikotininntaket gir betraktes som en belønning. Det gir en følelse av akutt velbehag. Mange som slutter savner denne belønningsfasen, selv om de er fri for suget og som sådann egentlig er i en tilstand av kronisk belønning - normaltilstanden. Det blir litt som å stappe småstein i skoen, fordi det da føles så deilig når du tar den av. Mitt råd? Spytt de brukte posene i lokket, som du pleier. Når boksen er tom og du har bestemt deg for å slutte, ikke ha annen snus tilgjengelig enn de brukte gammelposene. Da vet du at du har noe om du blir desperat - selv om det trolig aldri vil trenges. Så slipper du panikkfeelingen av at du ikke har tilgang på nikotin. Du vil tenke deg om både to og tre ganger før du stapper noe slikt i kjeften. Og vil nok konkludere med at du ennå har mer å gå på hva gjelder nikotinsug.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå