AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #1 Skrevet 22. desember 2012 http://www.nationen.no/2012/11/30/politikk/helse/sykehus/store/helseminister/7831701/ Jeg kan se mange fordeler med dette, men jeg tenker også på en episode jeg hadde for noen år siden hvor en lege skrev det jeg opplever som et veldig negativt tilleggs notat. Da jeg senere skulle på ny undersøkelse så fant jeg ut at hun som skulle undersøke meg hadde lest det gamle skrivet. Synes derfor at bare nyere eller konkrete behandlinger bør inn i et slikt register. Anonym poster: 1ddc0a5c0a409bdf49fcd0548fbaab57
Pringle Skrevet 22. desember 2012 #2 Skrevet 22. desember 2012 Jeg er også veldig skeptisk. Opplysninger i journaler må være viktige, konkrete, relevante og korrekte! Behandlere kan skrive så mye rart og feil og stigmatiserende. Mye synsing. Uff.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2012 #3 Skrevet 22. desember 2012 Da bør man i så fall gjøre det mye enklere for pasienten å lese og redigere journalen. Anonym poster: 614fbe47b04df120ca98aa28c778e819 3
Pringle Skrevet 22. desember 2012 #4 Skrevet 22. desember 2012 Da bør man i så fall gjøre det mye enklere for pasienten å lese og redigere journalen. Anonym poster: 614fbe47b04df120ca98aa28c778e819 Ja, det synes jeg er en god idé. Det kunne være en god kvalitetssikring. Man er tross alt seg selv nærmest. Men jeg tror også det er en god del arroganse der ute, så det kan bli vanskelig å få gjennomført det.
Gjest Skrevet 22. desember 2012 #5 Skrevet 22. desember 2012 I journalsystemet jeg opplever i Bergen, er at sykepleiere og leger har sin tilgang, mens psykiatere har en høyere tilgang og har derfor tilgang til mer informasjon. Det er ikke vanskelig i dag å få tilgang på sine egne journaler. Send en skriftlig henvendelse med signatur der du ber om å få utskrift av journale. Jeg har selv gjort det. Jeg har journaler 5-6 steder rundt om i landet, og det er bedre at nye leger har tilgang til en hel journal enn kun en kort epikrise. Tro dere meg!
Pringle Skrevet 22. desember 2012 #6 Skrevet 22. desember 2012 (endret) Ja, man kan få lese sin egen journal - hvordan skulle jeg ellers ha visst hva som sto der; det er derfor jeg engasjerer meg i denne saken - men å få rettet/slettet feilaktige og krenkende opplysninger lar seg i prinsippet ikke gjøre. Man kan til en viss grad få rettet "rene faktafeil", men synsing og antakelser og grove utsagn blir stående. Et problem ved å prøve å ta tak i dette, er at man fort kan bli oppfattet som "vanskelig", og at feilene man påpeker er "bevis" for at man er nettopp "vanskelig". Endret 22. desember 2012 av Pringle
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2012 #7 Skrevet 22. desember 2012 Om det er frivillig, helt greit. Om ikke, så kommer jeg i enda større grad enn i dag til å benytte meg av privat helsevesen, og fortrinnsvis i utlandet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå