Gå til innhold

Jernmangelanemi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tipper jeg har fått alvorlig jernmangelanemi etter fødsel for 8 uker siden.

Er slankeoperter og slitt med lavt jernnivå i flere år nå, så kroppen min er vant til å klare seg på lite, men nå er jeg helt ødelagt!

Svimmel, vondt i hodet, konstant trøtt og uutholdelig sliten...

Var hos legen denne uka og tok blodprøver.

Jeg tåler ikke jerntabletter, har prøvd 10 forskjellige merker, og blir dårlig av alle sammen. Så nå har jeg fått legen til å søke om å få jern intravenøst.

Noen som har erfaring på på hvor lang ventetid det er på dette??

Og noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få nok energi til å overleve julen, med 2 små barn og hele familien på besøk???

I dag har jeg sovnet på sofan 3 ganger, selv om jeg sov 9 timer i natt....

Anonym poster: 2165bc0e7c45af7e133120039a4c5f59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tipper jeg har fått alvorlig jernmangelanemi etter fødsel for 8 uker siden.

Er slankeoperter og slitt med lavt jernnivå i flere år nå, så kroppen min er vant til å klare seg på lite, men nå er jeg helt ødelagt!

Svimmel, vondt i hodet, konstant trøtt og uutholdelig sliten...

Var hos legen denne uka og tok blodprøver.

Jeg tåler ikke jerntabletter, har prøvd 10 forskjellige merker, og blir dårlig av alle sammen. Så nå har jeg fått legen til å søke om å få jern intravenøst.

Noen som har erfaring på på hvor lang ventetid det er på dette??

Og noen som har noen gode tips til hvordan jeg kan få nok energi til å overleve julen, med 2 små barn og hele familien på besøk???

I dag har jeg sovnet på sofan 3 ganger, selv om jeg sov 9 timer i natt....

Mulig at dette er en veldig dårlig ide, og lite populært på legevakta....men hva med å dra dit? Hvis du er alvorlig anemisk så vil de muligens få deg lagt inn...

Eller kanskje jeg er på bærtur her?

Anonym poster: 5c1cb50113c46a183ffd2d5d0f30510a

Skrevet

Jeg fikk jern-infusjon nå på mandag. Var vel halvannen uke etter at legen sendte henvisning, men ventetiden varierer nok. Første av flere behandlinger, har fått inntrykk av at man skal føle seg litt bedre allerede etter første gang, men jeg merker ingenting :( Har hørt om andre som har fått "hele" på en gang, i stede for spredt (jeg skal få annen hver uke), og da føler man seg nok piggere mye fortere :)

Har dessverre ingenting tips om å få mer energi til å komme deg gjennom jula, tror dessverre ikke det er så mye du kan få gjort med det.

Skrevet

TS

Takk for svar, ja jeg er i så dårlig form, at jeg har vurdert legevakta.... Men føler kansje at det ikke er alvorlig nok??

Selv om jeg til tider er nummen i fingrene og har en del uforklarlige smerter i hender og føtter.... i tilegg til alt det andre.

Bare 1.5 uke etter henvisning??? åhh det hørtes jo ut som en drøm! Men tviler på at det går så raskt på A-hus... Får håpe det ikke går alt for lenge over nyttår. og at jeg får en rask virkning.

Å være såå totalt sliten og utmattet med baby og en 2 åring + julestria er ett mareritt!!

Skrevet

Synes du skal ta deg en tur til legevakten jeg! Bare dukk opp uten å ringe først, og få med at du er nummen! Har du ellers normal farge/temperatur på huden og hendene?

Anonym poster: 5c1cb50113c46a183ffd2d5d0f30510a

Skrevet

Tror ikke det er så mye legevakta kan gjøre for deg, dessverre, man du kan jo alltids ta en telefon dit for høre! Skjønner det må være EKSTRA slitsom med to småtasser, håper du har folk rundt deg som kan hjelpe og støtte deg gjennom julen. Ikke noe ok å gå rundt å føle seg dårlig, I feel you!

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Du sier du er slankeoperert. Spiser du tilskudd av B12? Dine symptomer stemmer med symptomer på B12-mangel. Slankeopererte får nærmest uten unntak problemer med B12-opptaket, og bør ta B12-tilskudd resten av livet. Ved B12-mangel kan man bli anemisk, få nevrologiske symptomer, eller begge deler. Graviditet tapper også nivåer av B12 og jern, og er du slankeoperert før graviditet og ikke har fått informasjon om dette, eller blir skikkelig fulgt opp, så kan det gjerne ende med elendige nivåer og de konsekvenser som følger.

Leger skal vite om dette, men det er dessverre en stor forskjell på hva de skal vite og hva de faktisk vet. Du bør ta kontakt med legen igjen. Noen viktige blodprøver som du bør ta er: B12, MMA (Metylmalonsyre, stiger ved B12-mangel), folat, HCy (homocystein, stiger ved folatmangel) ferritin (jernlager), Stfr (løselig transferrinreseptor, stiger ved jernmangel). MMA og HCy pleier de ikke å måle sånn i første omgang, men siden du er slankeoperert og har symptomer, så bør disse tas likevel. D-vitamin og stoffskifte (TSH, fT4, fT3) bør også tas, siden langvarig vitaminmangel/anemi kan føre til bl.a. stoffskifteforstyrrelser.

Hvis legen har søkt om IV-jern for deg, da har du fått bekreftet anemi? Husk at anemi ikke er en sykdom, men et symptom på noe annet. Det er utrolig viktig å få en skikkelig utredning for årsaken til anemien.

Jeg ville bedt legen minimum sjekke de blodprøvene jeg har nevnt over. Hvis han ikke vil, så bør han komme med en god begrunnelse på et språk som en pasient kan forstå.

Det er noen dager siden du skrev innlegget ditt, og jeg håper du har kommet deg gjennom jula og ikke føler deg verre. :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg spiste mye prim med tilsatt jern og passet på å drikke mye appelsinjus (C vitamin skal vist hjelpe med opptaket av jern). Blodprøve ble normal etter 3 mnd, selv om den var elendig i flere år.

AnonymBruker
Skrevet

Leverpostei, rødt kjøtt og spinat inneholder mye jern, og annen mat, du kan jo google det. Kanskje det kan hjelpe deg hvis du må vente på time etter du har fått henvisning. Vitaminer og mineraler taes som regel best opp i kroppen igjennom mat og ikke piller. Drikk appelsinjuice til mat med mye jern, og ikke drikk melk til. C-vitamin hjelper på opptaket av jern mens melk hindrer opptaket.

Anonym poster: 55f8bcfa659110445e35ec75a044feaa

AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne som sliter med stadig lavt nivå og som heller ikke tåler jerntilskudd. Hun får satt sprøyter med jerntilskudd på legekontoret.

Anonym poster: 6c5754fca0e321d2343e1d846e947506

Skrevet

Kroppen min tar ikke opp annet jern enn det som settes i depot. Er innom legekontoret med jevne mellomrom for depot, og har gjort det de siste 4 årene.

Jeg fikk det ganske raskt da jeg først snakket med legen om det, hadde prøvd et par jerntabletttyper uten resultat, og surra rundt en del i noen år først, altså både jeg og legen i forhold til å prøve kostholdsendring, og så var jeg mye bedre under graviditet, så det var litt periodevis hvor dårlig jeg var. Tok iallefall noen blodprøver og tre dager etter fikk jeg første sprøyte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...