skruf Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Ble litt målløs idag (så jeg klarte ikke si noe) da jeg skulle ta endel blodprøver! Dette var en eldre, kvinnelig sykepleier jeg aldri før har sett på mitt faste legekontor. Da hun sjekket urinprøven så brukte hun ikke hansker (for å si det sånn, det er fort gjort å bomme litt på glasset når man skal tisse på det....) Før hun skulle stikke så vasket hun ikke hendene sine eller spritet de, ei heller brukte hun hansker. Og ikke vasket hun over der hun skulle stikke nålen heller! Så, ville dere ha sagt ifra?? Skal ned igjen på nyåret og ta nye prøver, er det samme damen så tror jeg at jeg kommer til å gi beskjed at hun får vaske hendene og sprite området hun skal stikke nålen i......blir hun sur og fornærmet så får hun bare bli det! Jeg er selv veldig nøye med håndhygiene i mitt yrke, og det ble vi drillet i studietiden..... 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Har aldri opplevd at de spriter området hvor de skal stikke nålen, og jeg har tat mange blodprøver. Er enig med deg at det er ekkelt at hun ikke vasket/spritet hendene, hadde nok aldri turt å si i fra selv, men hvis du tør så ser jeg ingen grunn for å la være. Tenk om hun ikke spriter/vasker hendene mellom hver pasient heller. Anonym poster: b7aef83fbe5927acde2ad56d05c40b26
up! Skrevet 21. desember 2012 #3 Skrevet 21. desember 2012 Æsj, så ekkelt Jeg liker heller ikke når de ikke vasker over stedet de skal stikke, men har aldri sagt noe. Tenker alltid over det når det skjer, at jeg gjerne skulle vært tøffere, for jeg liker det ikke. Jeg synes du er kjempetøff om du sier i fra neste gang du skal tilbake! Og husk, du gjør ikke en innsats bare for deg, men for oss alle
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2012 Takk for svar:) Jeg har alltid fått vasket over der de skal stikke for å fjerne hudbakterier, likedan så gjør jeg det selv:) Kommer nok til å si fra på nyåret, selv om det er en annen sykepleier der. Greit om rutinene til hun som var der idag får en gjennomgang... Typisk meg å bli litt ordløs der og da, for å angre på at jeg ikke sa noe....
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2012 Æsj, så ekkelt Jeg liker heller ikke når de ikke vasker over stedet de skal stikke, men har aldri sagt noe. Tenker alltid over det når det skjer, at jeg gjerne skulle vært tøffere, for jeg liker det ikke. Jeg synes du er kjempetøff om du sier i fra neste gang du skal tilbake! Og husk, du gjør ikke en innsats bare for deg, men for oss alle Ekleste synes jeg var at hun gikk rett fra å ta på en urinprøve til å ta blodprøven uten håndvask eller spriting....... Nei, neste gang så sier jeg ifra:) 1
Notisblokk Skrevet 21. desember 2012 #6 Skrevet 21. desember 2012 Jeg ville sagt i fra på nyåret uansett hvem som skal stikke deg. Si det med ett smil så blir det mye hyggeligere for mottakeren Men ja, utrolig ekkelt når hun tok i urinprøven og så skulle stikke deg uten å sprite hendene.. fysj!
Wildy Skrevet 21. desember 2012 #7 Skrevet 21. desember 2012 Jeg sier fra, spesilet om håndhygiene. Har sagt fra til en sp som skulle ta sting på meg at hun fikk ta av seg ringene og sprite hendene på nytt før hun fikk ta i meg, hun ble litt snurt... Jeg fatter virkelig ikke de som slurver med håndhygiene, tenk på hva de har med seg hjem? Urgh.... Når det gjelder spriting for blodprøver ol gjør jeg alltid det.Det er ofte også helt nødvendig for å få riktig resultat.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 21. desember 2012 #8 Skrevet 21. desember 2012 Ble litt målløs idag (så jeg klarte ikke si noe) da jeg skulle ta endel blodprøver! Dette var en eldre, kvinnelig sykepleier jeg aldri før har sett på mitt faste legekontor. Da hun sjekket urinprøven så brukte hun ikke hansker (for å si det sånn, det er fort gjort å bomme litt på glasset når man skal tisse på det....) Før hun skulle stikke så vasket hun ikke hendene sine eller spritet de, ei heller brukte hun hansker. Og ikke vasket hun over der hun skulle stikke nålen heller! Så, ville dere ha sagt ifra?? Skal ned igjen på nyåret og ta nye prøver, er det samme damen så tror jeg at jeg kommer til å gi beskjed at hun får vaske hendene og sprite området hun skal stikke nålen i......blir hun sur og fornærmet så får hun bare bli det! Jeg er selv veldig nøye med håndhygiene i mitt yrke, og det ble vi drillet i studietiden..... Jeg pisser som en kamel over hele forbaska glasset når jeg tar urinprøver, hadde jeg sett at sykepleieren hadde gått rett fra å ta på urinprøveglasset mitt og til å ta blodprøve så hadde jeg fått helt mark! Men hadde ikke sagt noe, er konfliktsky som søren. Men klarer du å si ifra, så må du si ifra for det er jo ikke riktig. 2
up! Skrevet 21. desember 2012 #9 Skrevet 21. desember 2012 Ekleste synes jeg var at hun gikk rett fra å ta på en urinprøve til å ta blodprøven uten håndvask eller spriting....... Nei, neste gang så sier jeg ifra:) Ja, helt åpenbart! Har ikke ord
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2012 Det blir å si ifra på en grei måte, jeg er ikke en kjeftete person av meg:) Burde jo ha sagt noe der og da, men av og til så blir jeg så paff......også kommer jeg på hva jeg burde ha sagt på veien hjem..... Og til Uanonymbruker; jeg treffer aldri rett i glasset heller
Gjest Badebuksa Skrevet 21. desember 2012 #11 Skrevet 21. desember 2012 Nei, har ikke daua hittil, og jeg har aldri blitt spritet før jeg ble stukket. Ei heller har hendene blitt spritet. Men har stort sett bare fått tatt blodprøve av lege, regner med han veit hva han driver med liksom. 2
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2012 Nei, har ikke daua hittil, og jeg har aldri blitt spritet før jeg ble stukket. Ei heller har hendene blitt spritet. Men har stort sett bare fått tatt blodprøve av lege, regner med han veit hva han driver med liksom. Trenger nødvendigvis ikke sprite hendene, men håndvask er greit da synes jeg.... Også å bruke hansker når man er i kontakt med urin, blod, avføring, oppkast.......og iallefall vaske hendene etter det! Heldigvis var jeg første pasient:)
Wildy Skrevet 21. desember 2012 #13 Skrevet 21. desember 2012 Nei, har ikke daua hittil, og jeg har aldri blitt spritet før jeg ble stukket. Ei heller har hendene blitt spritet. Men har stort sett bare fått tatt blodprøve av lege, regner med han veit hva han driver med liksom. På hygiene er ikke alltid legene veldig gode, nei.... http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article949639.ece 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #14 Skrevet 21. desember 2012 Trenger nødvendigvis ikke sprite hendene, men håndvask er greit da synes jeg.... Også å bruke hansker når man er i kontakt med urin, blod, avføring, oppkast.......og iallefall vaske hendene etter det! Heldigvis var jeg første pasient:) Det spiller ingen rolle for resultatet om man vasker hender eller spriter, hvis man gjør det på riktig måte. Derimot er det både tidsbesparende og bedre for hendene om man bruker håndsprit Ellers så er nok sykepleiere mye bedre når det kommer til håndhygiene/proffesjonell personlig hygiene enn legene! Uten tvil! (Til den som hevdet at legene er de som vet hva de driver med) Anonym poster: f5c752c6f7de670e5864636e883883f8 3
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #15 Skrevet 21. desember 2012 Det spiller ingen rolle for resultatet om man vasker hender eller spriter, hvis man gjør det på riktig måte. Derimot er det både tidsbesparende og bedre for hendene om man bruker håndsprit Ellers så er nok sykepleiere mye bedre når det kommer til håndhygiene/proffesjonell personlig hygiene enn legene! Uten tvil! (Til den som hevdet at legene er de som vet hva de driver med) Anonym poster: f5c752c6f7de670e5864636e883883f8 Jeg er klar over det, og jeg velger ofte bare å sprite selv hvis jeg ikke har fått noe på hendene:) Men poenget her var at hun tok tak i glasset på urinprøven (der jeg hadde skvettet litt rundt da jeg skulle ta den og tørket av) uten hansker, og uten å vaske seg, sprite seg eller putte på hansker, så stakk hun nålen inn for å ta blodprøver!
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #16 Skrevet 21. desember 2012 Jeg er klar over det, og jeg velger ofte bare å sprite selv hvis jeg ikke har fått noe på hendene:) Men poenget her var at hun tok tak i glasset på urinprøven (der jeg hadde skvettet litt rundt da jeg skulle ta den og tørket av) uten hansker, og uten å vaske seg, sprite seg eller putte på hansker, så stakk hun nålen inn for å ta blodprøver! Enig med deg i at hun burde rengjort hendene det var bare "sånn forresten" Anonym poster: f5c752c6f7de670e5864636e883883f8 1
up! Skrevet 21. desember 2012 #17 Skrevet 21. desember 2012 Nei, har ikke daua hittil, og jeg har aldri blitt spritet før jeg ble stukket. Ei heller har hendene blitt spritet. Men har stort sett bare fått tatt blodprøve av lege, regner med han veit hva han driver med liksom. Dessverre er det ikke sånn at man nødvendigvis vet hva man driver med, bare fordi man er lege. Spesielt når det kommer til ting som blodprøver. Jeg ville ikke latt en lege ta blodprøve på meg. Med mindre det var en anestesilege, selvfølgelig. 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #18 Skrevet 21. desember 2012 Totalt imot de hygieniske prinsipper!! Kan ikke skjønne at eg sykepleier får seg til å gjøre slikt, jeg hadde både brukt hansker, vasket og spritet hendene jeg.... Anonym poster: 4dcfeb5185e22fe708b723449da99393
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #19 Skrevet 21. desember 2012 En gang jeg spurte om spriting av huden da det ble tatt blodprøver av meg, fikk jeg som svar at det er gammeldags og det er kommet nye prosedyrer på dette. Spriting av hud før blodprøvetaking er unødvendig. Dette var på laben på et universitetssykehus. Anonym poster: d14f76b4a39054ac89b2642dac11f5ab 1
skruf Skrevet 21. desember 2012 Forfatter #20 Skrevet 21. desember 2012 En gang jeg spurte om spriting av huden da det ble tatt blodprøver av meg, fikk jeg som svar at det er gammeldags og det er kommet nye prosedyrer på dette. Spriting av hud før blodprøvetaking er unødvendig. Dette var på laben på et universitetssykehus. Anonym poster: d14f76b4a39054ac89b2642dac11f5ab Mulig, men det skal vaskes/sprites mellom å være i kontakt med urin og blodprøver. Jeg har iallefall lært at når man er i kontakt med biologisk avfall så skal det alltid brukes hansker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå