Gå til innhold

Psykotisk mor og Jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 26 år som har astma og allergi.

Foreldrene mine skilte seg da jeg var 2 år gammel og jeg bodde med mamma og storebror etter dette.

Jeg har alltid følt at mamma har "gjemt seg bak" mine sykdommer. Hver gang hun hadde noen problemer, klarte hun på et vis å vri det om til at det var for at jeg var syk osv. Dette så jeg bedre da jeg ble eldre.

Med tiden viste det seg at jeg klarte meg bedre uten mamma, enn med hun, noe andre mennesker kunne kommentere. Jeg klarte rett og slett mer når mamma ikke var det. Hun ga meg ikke noen god selvfølelse etter selvtillitt.

Jeg har fått rollen som familien sin "syndebukk" helt siden jeg var liten. Jeg har gått til psykolog i mange år, fordi jeg tenkte at hvis jeg "fikset meg selv" ville alt bli ok.

Men psykologen lærte meg at jeg ikke kan forandre andre og at jeg må beskytte meg selv. Jeg går ikke til psykolog i dag fordi psykologen ikke så det som nødvendig.

Jeg bor alene med min lille datter i egen leilighet, har bil, går på universitet og er selvstendig. For noen år siden oppmuntret mamma meg å søke permanent ufør (mamma går på dette) og jeg ble lei meg for at hun ikke oppmuntret meg til å studere osv.

Uansett, jeg kunne skrevet mye mer, men nå har jeg ikke feiret Jul med mamma på ca 10 år fordi hun er gift med stefaren min som bor i utlandet.

Plutselig bestemte mamma seg for at i år skulle hun feire Jul i Norge.

Her om dagen ringte jeg for å høre hva hun manglet til å lage pepperkaker. Jeg fant en oppskrift på nettet, skrev handleliste, og kjøpte alt som manglet, dro til mamma med min datter og laget pepperkakedeigen så den var klar til neste dag.

De andre hjalp ikke til.

Dagen etter kommer jeg tilbake og ser at lillebror knasker på nonstopene som jeg spesifikt hadde sagt fra om at han ikke skulle røre dagen før, inkl. alt det andre til pepperkakene.

Jeg tok de fra han og spurte hvorfor han gjorde det. Han svarte "de bare lå der". Jeg fortalte han at det ikke betydde at han skulle ta de, og at jeg sa fra til han dagen før at han ikke skulle røre det jeg hadde handlet til å bake.

Plutselig blander mamma seg og sier jeg ikke skal si noe til lillebroren min. Jeg sier at hun må tåle jeg sier ifra. Da sier mamma "du skal alltid lage helvete, kan du ikke bare la han få nonstopene". Jeg svarte nei, og at jeg ikke laget helvete men at jeg prøvde å ordne til for at vi skulle lage pepperkaker og gjøre noe hyggelig sammen.

Plutselig begynner lillebror å gråte å skrike " jeg vil skyte deg, jeg vil du skal dø!" til meg, mens mamma fortsatt står der og kjefter på meg ang. nonstopene og sier masse piss istedet for å irettesette lillebroren min på 9 år.

Lillebror sitter å spiller skytespill med 18 års grense på dataen hver dag, i flere timer, med mindre han sover eller er på skolen og ofte hører jeg han skriker "dø" til dataskjermen og klikker totalt fordi jeg skjønner han er sliten og frustrert.

Jeg sier til lillebroren min at han trenger seg en luftetur, og sier til mamma at jeg nekter å være syndebukken dems og at det ikke er min feil at lillebroren min er frustrert.

Jeg tar med meg datra mi og drar hjem! Så sitter jeg og lurer på hvordan mamma kan vri det om til at det er min feil atter en gang, og at det er jeg som lager helvete bare for sier ifra og prøver å få til noe hyggelig som å bake pepperkaker! Hvordan kan det bli et sånt dramahelvete av det?!

Og jeg lurer på om mamma er psykotisk og om jeg vil feire Jul hos mamma. Jeg orker ikke å ha det sånn og har en liten datter, men synes det er tragisk at vi skal være alene i Jula og at datra mi ikke skal kunne være med resten av slekta!

Hva synes dere jeg skal gjøre? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma er sånn. Vi har lite kontakt i dag. Jeg orker ikke.

Jeg har feiret mange juler uten henne til tross for at hun har forsøkt å spille på samvittigheten min og sagt at jeg var utakknemlig, kjip osv osv.

Hadde hun respektert meg så hadde hun akseptert valgene mine.

Hun gjør ingen av delene, så derfor slipper jeg henne ikke inn i livet mitt lengre.

Anonym poster: bc77f23dec9b12f818dfee3560722505

• Liker 3
Skrevet

Hold deg unna moren din. Kos deg og feir Jul med datteren din. Ikke la utabile familie ødelegge hele Julen for deg ved og behandle deg som dritt...

Skrevet

Hold deg unna moren din. Kos deg og feir Jul med datteren din. Ikke la utabile familie ødelegge hele Julen for deg ved og behandle deg som dritt...

Problemet er at

jeg føler omtrent hele slekta er slik! jeg har ikke kontakt med faren min heller. han er alkoholiker etc. men da må jeg skrive en ny historie. uansett. noen ganger tenker jeg "jeg skal ikke la de be

handle meg slik, kan være med noen andre i julen" så snur jeg meg også ser jeg at faren min ikke er noe bedre etc etc. og da tenker jeg "ja vel kanskje dette er normalt siden "ALLE" er slik, ingen er vel perfekte så kanskje jeg bare må godta" osv.

Skrevet

Venninnen min har en mor som er sånn. Det var en høst som gjorde at begeret hennes fløyt over. Moren var skikkelig kjip med henne hele tiden, og når jula kom så gruet venninnen min seg til å dra hjem til jul.

Vi snakket lenge sammen og fant ut at hun skulle droppe mora i jula og heller dra til faren sin (som hun har en kjempegodt forhold til) og feire. Hun bare sendte en teks til moren sin, for hadde hun ringt så hadde hun blitt kjeftet huden full.

Etter at hun sendte teksten ringte mora, men hun tok ikke telefonen. Men da sendte hun flere skikkelig kjipe tekster. Det gjorde bare venninnen min mer sikker på at hun hadde valgt rett ved å droppe mora.

Første gangen man sier skikkeilg ifra er den værste, men så blir det lettere

Skrevet

Jeg har også en slik mor, tilbringer så lite tid som mulig sammen med henne. Ville ha droppet jul med moren din om jeg var deg, kan neppe være noe koselig for din datter heller.

Anonym poster: 0b298480a412ef99add65dfc54a4d26d

Skrevet

Zim0na

"Alle" er ikke sånn. Men du har vokst opp sånn og kjenner ikke alternativene.

Jeg var også helt annerledes enn de andre i familien min.

Jeg har opplevd mye jeg ikke vil dele her på Kvinneguiden, men kan fortelle deg at jeg løsrev meg og skapte mine egne tradisjoner. Hadde heller ingen å gå til, men angret aldri.

Husk; du "må" ingenting.

• Liker 2
Skrevet

Butikkene bugner av julemat og snadder.

Du handler lett inn det du trenger.

Gavene har du vel hos deg?

Ikke gi ungen din en barndom med "helvetesjuler" der alt er bråk og du liksom er syndebukk. Bare kutt folkene ut. Så kan din mor sitte der og kose seg med julematen mens din uoppdragne bror spiller data.

Lag jul med din datter, og gi blaffen i hva andre synes.

Man velger ikke sin familie. Man gjør det beste ut av det eller kutter de ut.

Der er ikke sunt for deg å være hennes syndebukk og søplebøtte.

Klem til deg. Dette fikser du.

• Liker 7
Gjest Elseby13
Skrevet

Det er tydelig at din mor bryter deg ned. Det beste er at du holder kontakten til et minimum, både av hensyn til deg og din datter. Jeg skjønner at du er bekymret for lillebroren din, kanskje det er en ide å be barnevernet om hjelp? Jeg mener ikke at du skal utlevere moren din, men heller at hun hjelp til å oppdra gutten.

Ps. Ha en god jul, det skrives med liten l :)

Skrevet

Det er ingenting av dette som tilsier at hun er psykotisk. Jeg har vært psykotisk, og vet litt om det. Det er mer sannsynlig at hun har borderline personlighetsforstyrrelser e.l. uten at jeg kan garantere det, men oppførselen hennes minner litt om det. Du kan jo søke det opp på wikipedia og se om det passer til moren din.

Skrevet

Det er tydelig at din mor bryter deg ned. Det beste er at du holder kontakten til et minimum, både av hensyn til deg og din datter. Jeg skjønner at du er bekymret for lillebroren din, kanskje det er en ide å be barnevernet om hjelp? Jeg mener ikke at du skal utlevere moren din, men heller at hun hjelp til å oppdra gutten.

I TS sitt tilfelle så er det er like greit å kutte hele drittkjerringa.

Anonym poster: c4a385ecb8518d26d1cb93198d3e1987

• Liker 1
Skrevet

Skremmende at det finnes en del av slike mødre. De skulle aldri ha satt et barn til verden.

Anonym poster: 80744d193c66a342d56f40d721027456

Skrevet

Skremmende at det finnes en del av slike mødre. De skulle aldri ha satt et barn til verden.

Anonym poster: 80744d193c66a342d56f40d721027456

Litt av problemet med psykopater/ sosipater/ god gammeldags gærning er at absolutt alle andre enn de selv er problemet. De er verdensmestere på å se seg selv som offer og legge skylden på andre.

• Liker 2
Skrevet

Litt av problemet med psykopater/ sosipater/ god gammeldags gærning er at absolutt alle andre enn de selv er problemet. De er verdensmestere på å se seg selv som offer og legge skylden på andre.

Det er da ikke sikkert hun er psykopat, det er å trekke det altfor langt basert på den lille infoen her.

Skrevet

Med tiden viste det seg at jeg klarte meg bedre uten mamma, enn med hun, noe andre mennesker kunne kommentere. Jeg klarte rett og slett mer når mamma ikke var det. Hun ga meg ikke noen god selvfølelse etter selvtillitt.

(...)synes det er tragisk at vi skal være alene i Jula og at datra mi ikke skal kunne være med resten av slekta!

Hva synes dere jeg skal gjøre? :(

Hva du skal gjøre? Er ikke det opplagt? Dette er ikke et menneske du vil ha i livet ditt, og du klarer deg bedre uten henne. Hvorfor ønsker du at hun skal være i livet til datteren din da? Du ønsker det beste for din datter, og det er ikke en bestemor som trykker ned moren hennes. Kutt henne ut, og jobb for å skaffe et nettverk av andre mennesker som bryr seg om dere. :klem:

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle tilbakemeldinger, det føles bra å ha noen å snakke med og få flere syn på saken. Jo fler som tenker det samme og kan se objektivt på ting. Ha en fin Jul :)

Skrevet

Jo fler som tenker det samme, jo mer sannsynlig er det at det er rett* og er fint at noen utenfra som ser litt objektivt på ting kan gi tips.

• Liker 1
Skrevet

Butikkene bugner av julemat og snadder.

Du handler lett inn det du trenger.

Gavene har du vel hos deg?

Ikke gi ungen din en barndom med "helvetesjuler" der alt er bråk og du liksom er syndebukk. Bare kutt folkene ut. Så kan din mor sitte der og kose seg med julematen mens din uoppdragne bror spiller data.

Lag jul med din datter, og gi blaffen i hva andre synes.

Man velger ikke sin familie. Man gjør det beste ut av det eller kutter de ut.

Der er ikke sunt for deg å være hennes syndebukk og søplebøtte.

Klem til deg. Dette fikser du.

Takk for det du har nok rett.
Skrevet

Takk for det du har nok rett.

Skal fokusere på min datter og prøve å gjøre noe fint for henne. I morgen skal vi bake pepperkaker, noe hun sier hun gleder seg til :*
Skrevet

hei hva mente du med den siste setningen? skjønte ikke "men heller at hun hjelp til å oppdra gutten", mener du at jeg skal oppdra lillebror? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...