Gå til innhold

Migrene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Igår morges hadde jeg den kraftigste hodepinen jeg har hatt noengang.

Jeg hadde vondt før jeg la meg, men da jeg våknet på morgenen hadde jeg så vondt at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg.

Spesielt på venstresiden men gjorde også vondt andre steder i hodet også.

Det gjorde så vondt at jeg takler ikke lyder, lys, jeg klarte knapt å bevege meg. Prøvde meg en tur på do men da sviktet nesten bena under meg fordi det gjorde så vondt i hodet.

Samtidig var jeg så kvalm at jeg trodde jeg skulle kaste opp når som helst.

Jeg fikk en 500mg Paracet og massasje på nakke og skuldre, la meg for å sove etpar timer og når jeg våknet var jeg forholdsvis bra.

Jeg har hatt tendenser til litt hodepine etter dette også, men bare murring i forholdet til hva jeg hadde igår morges.

Grunnen til at jeg lurer på om det kan ha vært migrene er at min mor har migrene, men hun var verre før og blitt bedre ettersom hun har blitt eldre. Husker hun lå rett ut når jeg var barn. Men hun hadde stort sett 2-5 dager hvor hun kun klarte å ligge i et mørkt rom.

Så jeg tenker at jeg er sikkert litt disponert for migrene biologisk sett. I tillegg har jeg en bipolar lidelse. Og jeg vet ut ifra det jeg har lært om sykdommen at migrene oppstår oftere hos dem som har denne sykdommen enn mange andre sykdommer.

Men når jeg leser om migrene så er det så store forskjeller på migreneanfall, eller hodepiner i det hele tatt at det blir vanskelig å finne ut av synes jeg.

Er det noen av dere som har migrene og kan si noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg har migrene starter det med synet. Først skurrer alt litt og så kommer en blinkende/blitzende flekk på høyre side av synsfeltet. Denne flekken forstørres etterhvert og vandrer til slutt ut av synsfeltet nedover mot høyre. Varierer litt.

Med dette kommer kvalme, ubehag, svimmelhet, sterk følsomhet for lys og lyder. Etterhvert kommer hodepinen. Noen ganger er den sterkere enn andre. Men uansett hvor vondt den er, syns jeg det værste er auraen som er da et forstadiet til migrenen. Enkelte ganger kjenner jeg det prikke i venstre side av munnen og ansiktet, hender og fingrer. Kjenner at jeg mister/får igjen følelsen. Det er kort sagt ganske jævlig, men jeg er vandt til det.

Migrenen kommer ofte med menstruasjonen (da jeg var yngre kom det nesten to ganger i måneden) eller stressende tider. Men tror det kan finnes mange andre utløsere. Lys, store hopp i blodsukkernivået osv.

Hvis jeg kan prøver jeg å søke mørkere, roligere, kaldere steder. Det beste er å gå å legge seg å sove for å la det gå over. Men føler ikke alltid jeg kan.

Jeg fikk det første annfallet som 13-14 åring. Anfallene stoppet helt plutselig da jeg flyttet til et sted som er 1800 meter over havet. Og når kommer det ganske mye sjeldnere.

Hvis du har mistanker om migrene burde du gå til lege og få det avklart. Det finst medisiner som kan lindre, men det beste er nok helt klart forebygging.

Skrevet

Er nok like greit det ja....

Nå vet jeg at jeg har vært ekstremt anspent over en stund i tillegg så jeg har hatt mye vondt i nakke og skuldre, så det kan jo kanskje stamme delvis fra det og.

Jeg får bestille meg en time hos legen over nyttår så jeg får sjekket det ut.

Noen gode forslag til forebygging sålenge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...