AnonymBruker Skrevet 21. desember 2012 #1 Skrevet 21. desember 2012 Jeg fant noen gamle vhs filmer og skulle gjerne hatt dem på pc eller dvd, men fant ut at det blir ganske dyrt å sende dem inn for å få noen til å gjøre det for meg. Så jeg tenkte å prøve selv dersom utstyr ikke koster alt for mye. Jeg har ikke vhs-spiller, finnes det noe jeg kan bruke for å få filmene over på pc eller dvd? Trenger ikke være sånn kjempegod kvalitet, det viktigste er å få sett filmene. Anonym poster: 437a1aa180e0742a9615ba38bf6f5936
Lutetium 71 Skrevet 21. desember 2012 #2 Skrevet 21. desember 2012 Jeg fant noen gamle vhs filmer og skulle gjerne hatt dem på pc eller dvd, men fant ut at det blir ganske dyrt å sende dem inn for å få noen til å gjøre det for meg. Så jeg tenkte å prøve selv dersom utstyr ikke koster alt for mye. Jeg har ikke vhs-spiller, finnes det noe jeg kan bruke for å få filmene over på pc eller dvd? Trenger ikke være sånn kjempegod kvalitet, det viktigste er å få sett filmene. Anonym poster: 437a1aa180e0742a9615ba38bf6f5936 Du trenger nødvendigvis en VHS spiller for å få spilt dem av, akkurat som du trenger en platespiller for å spille av LP plater. Kikk på finn.no om du er på et budsjett, se om du finner en som ihvertfall har "hifi stereo", så får du hentet ut det meste av kassettene dine.
jabx Skrevet 23. desember 2012 #3 Skrevet 23. desember 2012 Skal det ikke noe annet till enn en vanlig VHS-spiller for å få det inn på PCen?
Gjest pålogget Skrevet 23. desember 2012 #4 Skrevet 23. desember 2012 ta og let opp fra youtube. det meste finnes på nett
orgus Skrevet 23. desember 2012 #5 Skrevet 23. desember 2012 Skal det ikke noe annet till enn en vanlig VHS-spiller for å få det inn på PCen? Jo. En slik feks; http://enirgoshop.com/no/music-and-sound/enirgo-video-capturer.html I tillegg trenger den VHS-spiller med kompositt-, eller DIN-utgang.
Lutetium 71 Skrevet 23. desember 2012 #6 Skrevet 23. desember 2012 (endret) Skal det ikke noe annet till enn en vanlig VHS-spiller for å få det inn på PCen? Man trenger et videocapturekort også. Ser nå at jeg leste litt feil i ts sitt innlegg, jeg leste "Så jeg tenkte å prøve selv fordi utstyr ikke koster alt for mye". Det er naturligvis også riktig, slike kort eller USB dingser er ikke dyre, og VHS spillere blir jo ofte bare kastet, selv om de fungerer. Rainbow81 har et lignende prosjekt igang her. Jo. En slik feks; http://enirgoshop.co...o-capturer.html I tillegg trenger den VHS-spiller med kompositt-, eller DIN-utgang. DIN? Egne komposittutganger kan i noen tilfeller være montert, men i Europa er det vanligste å ta ut dette signalet fra den knirkete og teknisk dårlige pluggen kalt "Scart". Uansett, kompositt gir helt grei kvalitet om kilden er VHS kassetter. Det er tross alt slik signalet er lagret på videobåndet. Kompositt: Endret 23. desember 2012 av Lutetium 71
orgus Skrevet 23. desember 2012 #7 Skrevet 23. desember 2012 DIN? Eh, gikk litt fort i svingene. Er vel en s-video plugg dette. Og det burde ikke være umulig å oppdrive en spiller med en av disse
slask Skrevet 25. desember 2012 #8 Skrevet 25. desember 2012 ta og let opp fra youtube. det meste finnes på nett Du tror kanskje TS mener "filmer" som i spillefilmer, men jeg tipper det er snakk om egne opptak, f.eks. "Hyttetur 1987 og juleselskap 1998" eller noe i den duren.
Rainbow Skrevet 28. desember 2012 #9 Skrevet 28. desember 2012 Jeg har fått det til å funke med EasyCap nå, i tråden Lutetium linker til! Men ja, du må jo ha en videospiller. Det er det eneste som kan spille dem av.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2012 #10 Skrevet 28. desember 2012 Takker for svar:) Ja, det er private opptak jeg mener. Jeg vet at på kassetter (sånn til musikk og slikt) finnes det en dings som ser ut som en liten kassettspiller som du bare setter kassetten inni og kobler til pcen så trykker du på en knapp og vips har du det på pcen, tenkte om det kanskje var noe slikt for vhs også..... Anonym poster: 437a1aa180e0742a9615ba38bf6f5936
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2012 #11 Skrevet 28. desember 2012 (endret) Takker for svar:) Ja, det er private opptak jeg mener. Jeg vet at på kassetter (sånn til musikk og slikt) finnes det en dings som ser ut som en liten kassettspiller som du bare setter kassetten inni og kobler til pcen så trykker du på en knapp og vips har du det på pcen, tenkte om det kanskje var noe slikt for vhs også..... Anonym poster: 437a1aa180e0742a9615ba38bf6f5936 Åh! This brings back memories, og er selvsagt fullstendig offtopic, men ja, det fantes faktisk en dings man kunne koble til pc, og som kunne bruke VHS kassetter. Men dette var utrolig nok en fattigmannsvariant av magnetbåndteknologien man tidligere brukte for å ta databackup. Dingsen kunne tilby veldig billig lagring sammenlignet med datidens ganske dyre harddisker (dette var vel tilbake i 98-99?), men var visstnok forferdelig upålitelig. Edit: Husker visst feil her, det var snakk om et ekspansjonskort man innstallerte i pcen, og man kunne så bruke en helt vanlig videospiller for databackup. Det var visst ikke så upålitelig heller, selv om jeg husker dataforhandlerne på den tiden advarte mot det (wonder why? ). Link. Men uansett, om det fins en slik kjekk dings for overføring av video, vil den likevel antageligvis være dyrere enn en brukt videospiller, og et ok capturekort. Dessuten må man uansett spille av hele filmen i normal hastighet for å kunne ta den opp på pcen, så man sparer ikke tid uansett. Dette er jo en av ulempene med gammel analog teknologi. Skal man kopiere noe, tar det like lang tid som man ville brukt om man skulle sitte og se eller høre på det. Det er ingenting som heter 4X, 16X, eller 32X når man skal "rippe" VHS, dessverre. Endret 28. desember 2012 av Lutetium 71
jabx Skrevet 28. desember 2012 #12 Skrevet 28. desember 2012 Like greit å gå til innkjøp av en kombinert VHS/DVD-spiller, tror jeg.
Lutetium 71 Skrevet 28. desember 2012 #13 Skrevet 28. desember 2012 Like greit å gå til innkjøp av en kombinert VHS/DVD-spiller, tror jeg. Som nevnt før, det kommer an på. Skal man bare "få det over på noe digitalt", er selvsagt en slik løsning helt ok. Ofte skal man vel vise disse opptakene til familie og venner, og da er det så enkelt som å plukke ut den brente plata, og gå på besøk. Men skal man redigere opptakene, må man innom en pc/mækk uansett. I disse onlinetider er det også mer og mer vanlig at man isteden for å flytte på fysiske medier, laster opp ting til nett, og folk kan se det derifra. Selvsagt kan man brenne ut opptakene på en kombispiller, ta ut plata, putte den i en pc/mækk, rippe den, åpne fila i et videoredigeringsprogram, og så begynne å redigere opptakene. Men hvorfor ikke da bare "ta opp direkte" til datamaskina fra begynnelsen av?
jabx Skrevet 30. desember 2012 #14 Skrevet 30. desember 2012 Jeg tenker som så at når man ser på alt styret man må gjennom for å overføre direkte til PC; så er det mye, mye enklere å bare bruke direkte opptak til DVD.
Lutetium 71 Skrevet 30. desember 2012 #15 Skrevet 30. desember 2012 Jeg tenker som så at når man ser på alt styret man må gjennom for å overføre direkte til PC; så er det mye, mye enklere å bare bruke direkte opptak til DVD. Vel, ja. Jeg ser den! (Det er kanskje enklere om man er teknonerd som meg selv, å ta capture direkte til disk) Men går man for en VHS/DVD kombi man må fortsatt kjøpe en slik spiller, og rippe plata om man vil redigere.
Rainbow Skrevet 30. desember 2012 #16 Skrevet 30. desember 2012 Jeg kan ingenting om ripping. Men nå da, når jeg har gått gjennom all driten og surret kan jeg jo informere alle som vil unngå det om hva som skal til for at det skal funke, og så slipper de å slite med det samme og får en mye kortere vei til å magisk forvandle VHS til datafiler. Men jeg kan være enig i at om målet er å få det uredigert rett på dvd er en dobbelspiller enklest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå