Gå til innhold

EasyCap - har noen brukt det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en EasyCap, som skal gjøre det enkelt å blant annet ta opp gamle VHS-kassetter (ikke kjøpekassetter, men sånne man har tatt opp ting på før i tida). Skal kunne ta det opp direkte til PC.

Men jeg får pokker ikke til å koble det ordentlig, og lurer på om noen vet hva jeg gjør galt? Har noen i det hele tatt hørt om EasyCap?

Det er tre female-ender (gul-hvit-rød) og én S-video (svart) i den ene enden, og et datakort i en USB som skal inn i dataen. Det skulle lissom enkelt kunne kobles inn i VHS-spillern, tven, dvden og hva som helst for å overføre gamle filer eller rett og slett ta opp fra tv og til data.

Først måtte jeg kjøpe en videokabel for å få det kobla til, men nå mener jeg at jeg kobler det riktig (kabelen jeg kjøpte er rød-grønn-blå, men butikken sa det er det samme). Men ingenting skjer. Virker ikke som programmet som hører til EasyCap skjønner at den er kobla til noe engang.

Har lett masse på youtube, men enten trekker de fram en hel haug med adaptere og konvertere (som ikke butikken sa noe om at jeg trengte) eller de kobler det til PS3, som jeg ikke har, og behovet mitt er å koble tll tv og vcr.

Jeg har ikke lyst til å beholde produktet hvis det ikke virker, og vil heller vente med å betale regninga til jeg har fått det til. Men om noen har brukt dette før, fortrinnsvis fra VHS til PC/MAC eller fra tv, og har noen tips, detaljer om hva jeg kan ha kobla feil, blir jeg veldig glad!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en EasyCap.

Husker jeg slet lenge med å finne riktig driver. Da jeg endelig fant den var det trøbbel med det medfølgende programmet som var noe ordentlig dritt. Husker jeg fant et annet program på Google som var mye bedre. Søkte vel på recorder eller noe.

Det du trenger er tre kabler, om pluggene er rosa eller blå eller lilla spiller ingen rolle. En kabel er en kabel.

Du trenger tre stk, hvit og rød er venstre og høyre lydkanal, gul er video. Andre enden putter du på VHS-spilleren, men hvis VHSen kun har scart så må du bruke en slik:

N5fZF.jpg

Og sette bryteren til "output".

Skrevet

Tja, strengt tatt er vel en rød-grønn-blå ment for ren komponentvideo uten lyd, YPBPR, gul-hvit-rød er komposittvideo pluss lyd. Hvordan har du koblet denne til?

Skrevet

Han på Expert (som forsåvidt aldri hadde sett en EasyCap før) mente det ikke var så nøye med fargene. Til tv prøvde jeg bare å koble i de tre hullene litt tilfeldig, siden han mente det, men det står jo info på kabelen som sitter i EasyCap’en. Rød er Audio ®, gul er CYBS, hvit er Audio (L) og så er det en liten svart en som jeg ikke vet hvor jeg skal koble, som det står S-video på.

På VCR’en står det Video på gul, L-audio-R på hvit og Aux på rød.

Kanskje jeg må kjøpe en sånn scart-greie likevel?

Det andre er da...hvordan koble til tv så jeg kan få tv-bildet opp på dataen?

Dette skulle lissom være superenkelt for alle, men jeg er tydeligvis ikke smart nok.... :kari:

Skrevet

Lasta ned et program fra google jeg også, for cden funka ikke på mac, og fant ut på youtube at jeg kunne bruke det andre programmet.

Skrevet (endret)

Først måtte jeg kjøpe en videokabel for å få det kobla til, men nå mener jeg at jeg kobler det riktig (kabelen jeg kjøpte er rød-grønn-blå, men butikken sa det er det samme). Men ingenting skjer. Virker ikke som programmet som hører til EasyCap skjønner at den er kobla til noe engang.

Det jeg tror du har plugget denne kabelen i, er de tre "phono"kontaktene på fronten av videospilleren (det er ofte noen slike der). Dette er innganger, det du trenger er å plugge kabelen i en eller annen utgang! Om du ikke har slike "phono"kontakter bakpå spilleren, bør du nok skaffe deg en slik adapter TMB lister opp. S-video har du ikke bruk for, om dette er en alminnelig VHS spiller, og opptakene er vanlig VHS (S-VHS opptak hadde likevel ikke gått an å spille av på en standard VHS spiller).

Forresten, ikke koble til tv, koble rett i videospilleren. Det er jo den du vil ta opp fra.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Ok, så videokabelen din med rød-grønn-blå har de samme pluggene i begge ender, og så kobler du f.eks. den røde pluggen i den gule kontakten i hver ende?

Forøvrig helt enig i Lutetiums observasjoner.

Skrevet

Riktig, Feuerstein. Om jeg da feks har kobla den blå i den hvite på EasyCap kobler jeg den andre blå i hvitt hull på spiller/tv.

Ah, det kan hende!! Men på baksiden er det ikke gul. Bare hvit og rød. Trenger jeg ikke den gule, da?

Også skal jeg lete på tv’n etter utganger også. Eller må jeg koble dem i PVR istedet for tv?

Skrevet (endret)

Riktig, Feuerstein. Om jeg da feks har kobla den blå i den hvite på EasyCap kobler jeg den andre blå i hvitt hull på spiller/tv.

Ah, det kan hende!! Men på baksiden er det ikke gul. Bare hvit og rød. Trenger jeg ikke den gule, da?

Også skal jeg lete på tv’n etter utganger også. Eller må jeg koble dem i PVR istedet for tv?

Drit i tvn! Det gir deg bare mer trøbbel, og det spørs om du ikke også her finner bare innganger.

Ja! Du må ha den gule. Som andre har nevnt, er dette videosignalet (rød/hvit er lyden). Det blir veldig kjedelige opptak uten den. ;)

Jeg tror rett og slett du trenger det adapteret som TMB snakker om, eller bare bytt hele "rødblå" kabelen i en som har scart i ene enden, og gul/rød/hvit i andre. Jo mindre "deler" du må plugge sammen, jo mindre risiko for feil.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Good thinking!! Kanskje jeg skal gjøre det, bytte altså.

Men jeg trenger tv’n. Vil kunne ta opp ting som er på tv til dataen. (Eller egenlig vil jeg ta opp fra PVR til data, men tenkte at om jeg kobla til tv og viste det som er på PVR ville det funke på samme måte).

Skrevet

Men jeg trenger tv’n. Vil kunne ta opp ting som er på tv til dataen. (Eller egenlig vil jeg ta opp fra PVR til data, men tenkte at om jeg kobla til tv og viste det som er på PVR ville det funke på samme måte).

Nå bare gjetter jeg her, men min PVR fra Canal Digital har en USB port foran og jeg har spart på opptak i den tro at jeg en vakker dag skulle koble PVR til PC via USBen og flytte opptakene over til PC.

EasyCap brukes vel helst for å kopiere hjemmevideor fra VHS til PC også brenne over påDVD.

Anonym poster: fc27f85aa3d23e84b1549146e5a40d0b

Skrevet

Ja... da tenker antagelig på å bruke tvn som en slags signalvelger? Det kan gå, prøv deg frem (veldig usikker på hvordan det vil virke om du tar signalet inn i tv via hdmi, dog). Men først må du få bilde inn på denne data-dingsen, så tar du ting derifra. :)

(Du kan også bruke videospilleren som signalvelger, som regel er det så enkelt som å skru den av, så "ruter" den signalet tvers gjennom seg)

Skrevet

Nå bare gjetter jeg her, men min PVR fra Canal Digital har en USB port foran og jeg har spart på opptak i den tro at jeg en vakker dag skulle koble PVR til PC via USBen og flytte opptakene over til PC.

EasyCap brukes vel helst for å kopiere hjemmevideor fra VHS til PC også brenne over påDVD.

Det skulle man tro gikk, men Altibox (som jeg har) har kopibeskytta boksen sin, så det er ikke mulig å bruke noen av de usb-portene som er der. De har lagra filene i et finurlig format, sånn at det ikke går an å kopiere dem over. Derfor jeg tenkte jeg skulle overstyre det med hjelp av EasyCap. Men kan hende det funker på CanalDigital, da.

Skrevet

Jeg ville blitt forundret om Canal Digital ville la folk kopiere opptak over via USB, uten noen form for kopibeskyttelse? (Hvis så, supert!) Har du sjekket bruksanvisningen om hva den USB kontakten kan brukes til?

Skrevet

Ja... da tenker antagelig på å bruke tvn som en slags signalvelger? Det kan gå, prøv deg frem (veldig usikker på hvordan det vil virke om du tar signalet inn i tv via hdmi, dog). Men først må du få bilde inn på denne data-dingsen, så tar du ting derifra. :)

(Du kan også bruke videospilleren som signalvelger, som regel er det så enkelt som å skru den av, så "ruter" den signalet tvers gjennom seg)

Aha! Ja, nå var det sånn at om jeg kobla til PVR, TV eller VCR var signalet like dødt og ikke-eksisterende. Men det kan jo da hende at jeg bare mangla koblingsdings eller kobla det feil i de to førstnevnte også. Det jeg hadde håpa var at EasyCap kunne funke som en overførings-opptaksenhet så jeg fikk ting over på pc fra den låste dvr’en.

Skrevet

Aha! Ja, nå var det sånn at om jeg kobla til PVR, TV eller VCR var signalet like dødt og ikke-eksisterende. Men det kan jo da hende at jeg bare mangla koblingsdings eller kobla det feil i de to førstnevnte også. Det jeg hadde håpa var at EasyCap kunne funke som en overførings-opptaksenhet så jeg fikk ting over på pc fra den låste dvr’en.

Keep it simple. Begynn med en dings (videospilleren), rett i den easycapsen, og se om du får bilde opp i whatever program du bruker på datan. Men som sagt MÅ du koble deg til en utgang.

Løp til butikken!

Skrevet

Keep it simple. Begynn med en dings (videospilleren), rett i den easycapsen, og se om du får bilde opp i whatever program du bruker på datan. Men som sagt MÅ du koble deg til en utgang.

Løp til butikken!

Will do! Tusen takk for hjelpa, nå er jeg spent på om det funker når jeg får tak i utgangstilkobling. Og litt mer enn en smule irritert på at dette med at jeg trengte ekstrautstyr ikke ble opplyst hos nettbutikken jeg kjøpte den fra.

Skrevet

Jeg ville blitt forundret om Canal Digital ville la folk kopiere opptak over via USB, uten noen form for kopibeskyttelse? (Hvis så, supert!) Har du sjekket bruksanvisningen om hva den USB kontakten kan brukes til?

Nei.... Skjønner nå at jeg muligens var litt korttenkt.

Hmm.. Jeg finner ingenting i bruksanvisning annet enn at det på tegningen over dekoderen står "USB-port (deaktivert)". Da brukes den sikkert kun av teknikere for å løse feil, oppdatere programvaren osv.

Skrevet

Will do! Tusen takk for hjelpa, nå er jeg spent på om det funker når jeg får tak i utgangstilkobling. Og litt mer enn en smule irritert på at dette med at jeg trengte ekstrautstyr ikke ble opplyst hos nettbutikken jeg kjøpte den fra.

Nok et eksempel på at selgere i elektrobutikker ikke kan en shit om produktene de selger. Selgere er og blir selgere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...