Gå til innhold

Klassisk musikk? Noen favoritter?


Gjest Frigg

Anbefalte innlegg

Gjest Frigg

Noen som har noen yndlings stykker?

Bach, Sibelius, Grieg eller no'?

Jeg synes "Våren" av Vivaldi er så fin! (Fra "de fire årstider")

Og, da jeg så på Juding Amy i går, og da spillte de noe med cello helt på slutten, og det var så nyyyyydelig!

Og på epguides.com fant jeg ut hvem som spillte og hva den het, så har vi da bestillt cd og greier.

Forøvrig var det "Suite nb 1, S.1007 in G-minor" av Bach, finnes på cd'n med navnet "Bach: 6 unaccompanied cello suites" fremført av Yo-Yo Ma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tre absolutte favoritter: Bach's Brandenburg Concerto, Vivaldi's Fire Årstider og Pachelbel's Canon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, da jeg så på Juding Amy i går, og da spillte de noe med cello helt på slutten, og det var så nyyyyydelig!

Og på epguides.com fant jeg ut hvem som spillte og hva den het, så har vi da bestillt cd og greier.  

Forøvrig var det "Suite nb 1, S.1007 in G-minor" av Bach, finnes på cd'n med navnet "Bach: 6 unaccompanied cello suites" fremført av Yo-Yo Ma

Solosuitene av Bach er mine favoritter (har tre forskjellige innspillinger... :oops: men så er jeg spesielt interessert i cello, da siden jeg har en på øverommet mitt...)

En annen favoritt er 2. symfonien til Sibelius, og ellers så er jeg inne i en Copland-periode nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig mye forskjellig... og det varierer mye med humøret hva jeg foretrekker. Men noen evige kjærlighetsforhold har jeg:

* Beethovens 6. symfoni (Pastorale)

* Rhapsody in Blue av Gershwin

* 2. sats fra Vinteren av Vivaldi

* Mozarts klarinettkonsert

* La Campanella av Frans Liszt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ravels PAvane er nydelig! Ellers simpelten elsker jeg det aller meste av Mozart. Og hadde alle startet dagen sin med 5 minutter Mozart er jeg sikker på at verden ville blitt et bedre sted å bo.

Rachmaninovs Pianokonsert nr. 3 er også utrolig vakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig med den som skrev 'Våren' som er et utrolig vakkert stykke. Også liker jeg Bach's 'Air' veldig godt, ikke med Jan Werner. Også er det masse fint som jeg ikke husker/vet navnet på.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to blir jeg aldri lei av!

Verdi's requiem!!

Mozart's requiem!!!

ellers..

Carl orff - Carmina burana ..har sine øyeblikk

Beethoven - Symphony No. 7 - Allegretto

Mussorgsky - Night on Bald Mountain

Bach har og sine øyeblikk

I det hele tatt så er det mye bra klassisk musikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivaldi's Fire årstider er bare å anbefale til folk som ikke hører så ofte på klassisk musikk. Det er et stykke som også er lett å begynne og like, ikke det at det blir noe værre etter som tiden går.

Vivaldi har også en veldig lettgåelig og kul still emm.

Bach

På piano liker jeg å spille hans Preludium 2 fra Woltemplier Verk, og Invention 8 er også kul og lett og lett å spille, man øver også opp rytme følelse. Bach var også flink til å skrive stykker som ikke bare var fine. Han jobbet ofte på 3 plan. 1. lage bra sang 2. bra teknikk 3. skrive sånn at det er god øvelse for instrumentalisten. Snakk om strever.

Matteus Pasjonen

Jeg liker også Swingle Singers synger Jazz Sebastian Bach om dagen.

Requiem av Mozart selvølgelig et Must.

Se Tripplettes de Belleville(som også er en fantastisk kul film forresten) og du får høre en fantastisk låt av mozart i riktig omgivelser. Låten du får høre er hans Kyrie fra Messe i C moll.

Fauree's Requiem er også veldig fint. Det er litt mer forsiktig, men hvis man hører litt flere ganger hører man at det ligger mye mer under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...