Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #1 Skrevet 20. desember 2012 Det som ikke skulle skje har skjedd, jeg er drittlei min "favoritt" av kondisjonstrening/kardio spinnning. Jeg er enda for stor og tung til å jogge noe særlig, og eier ikke trinnkordinasjon når det kommer til aerobic ol. Det er derfor jeg i all hovedsak har holdt meg til spinningen. Men jeg kjenner jeg får mindre og mindre treningsutbytte av det - irriterer meg over instruktørene og skrikingen deres, gir ikke lenger alt etc. Er på timer, gjerne Interval timene, og slikt men merker at det ikke er så farlig at jeg ikke kommer meg ditt i jula. Men her er cluet; jeg MÅ trene og holde vekten/cm nede fordi jeg har en brudekjole å passe inn i. Og den åpenbare drømmen/målet om dagen er ikke bare å passe inn i den, men at den må sys inn. Så hva gjør jeg? Tvinger meg på spinningtimene og putter noe i ørene inntil motivasjonen finner meg igjen, eller finnes det andre ting som holder fettforbrenningen i gang uten at jeg må løpe på den mølla.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #2 Skrevet 20. desember 2012 Hva med svømming, romaskin eller ellipsemaskin? Anonym poster: 87eae4acfa3d401c23158a86e4ab3a02
juliane Skrevet 20. desember 2012 #3 Skrevet 20. desember 2012 Jeg har alltid gått på spinning, men har nå begynt å trene på ellipsemaskin istedenfor. Jeg har musikk med bra takt på øret og tråkker etter takta slik som på spinning, så jeg føler nesten jeg har min egen lille spinningtime der jeg kun står. Skånsomt for knær er det også, så det passer nok fint for deg som er såpass tung.
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #4 Skrevet 20. desember 2012 De to sistnevnte er ting jeg absolutt gjør, og burde gjøre mer av. Men jeg holder jo ikke ut samme lengde som denne spinningen. Velger å tro at det kan ha noe med at jeg har disse Elixia-bertene litt oppi halsen etter lørdagens time, og at en mann kanskje er løsningen. Føles ikke så masete og hylete. Men føler meg litt rådvill siden jeg ikke kan ta en langvarig pause slik jeg pleier når jeg blir lei.
Supraspinatus Skrevet 20. desember 2012 #5 Skrevet 20. desember 2012 Hva med sirkeltrening, styrke i sal og etc? Det er knallbra trening som kan skaleres til alle former og fasonger. I tillegg: dersom du skal ned i vekt har du langt mer å vinne på å gjøre noe med kostholdet enn bare trening. Kombinasjon gir enda bedre resultat. 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #6 Skrevet 20. desember 2012 Jeg er "flink" på styrken, jeg er på gang mht kosten- kutte ut snopog søtsaker i hverdagene etc. Fungerer som bare det, og jeg har gått ned alle de cm jeg skal, blitt mye fastere i fisken og har overraskende nok treningsglede! Jeg liker å trene, jeg liker å komme meg på senteret og jeg prøver stadig nye ting som magedans og sånn, men det er jo ikke kardio som jeg MÅ ha med.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #7 Skrevet 20. desember 2012 Hva med å bytte ut en økt med styrketrening, så får du litt avveksling? Anonym poster: 731d56592778f0db03c5371408564580
Supraspinatus Skrevet 20. desember 2012 #8 Skrevet 20. desember 2012 (endret) Jeg er "flink" på styrken, jeg er på gang mht kosten- kutte ut snopog søtsaker i hverdagene etc. Fungerer som bare det, og jeg har gått ned alle de cm jeg skal, blitt mye fastere i fisken og har overraskende nok treningsglede! Jeg liker å trene, jeg liker å komme meg på senteret og jeg prøver stadig nye ting som magedans og sånn, men det er jo ikke kardio som jeg MÅ ha med. Hvorfor må du ha "kardio" med og hvorfor er dette bare spinning/jogging/ellipse? Går fint an å få tilsvarende kardiovaskulær trening ved å bevege andre ting enn bare beina. Feks romaskin, ski erg, crossfit metcon (http://board.crossfit.com/showthread.php?t=3854) Endret 20. desember 2012 av Supraspinatus 1
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #9 Skrevet 20. desember 2012 Jeg gjør jo det,prøver på. Prøver å variere, trener styrke og kardio (spinning) annehver gang som blir ca 4-5 ganger i uken alt ettersom hvor stor lysten er. Så har jeg supplert med magadans også siden jeg synes det er så kjekt og gøy. Det er på det som skal forbrenne fett jeg føler meg fullstendig lost. men kan godt hende jeg bare trenger en pause fra disse timene, bare gjøre min greie i julen uten å delta på noen timer.
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #10 Skrevet 20. desember 2012 Hvorfor må du ha "kardio" med og hvorfor er dette bare spinning/jogging/ellipse? Går fint an å få tilsvarende kardiovaskulær trening ved å bevege andre ting enn bare beina. Fordi jeg skal forbrenne fett. Og jeg må få bort fett fra hofter og lår etc da må jeg vistnok ha en haug med kardio. Men kom gjerne med forslag, jeg sitter ikke med noen fasit, bare kjenner meg rådløs og lei spinningen om dagen.
Supraspinatus Skrevet 20. desember 2012 #11 Skrevet 20. desember 2012 Fordi jeg skal forbrenne fett. Og jeg må få bort fett fra hofter og lår etc da må jeg vistnok ha en haug med kardio. Men kom gjerne med forslag, jeg sitter ikke med noen fasit, bare kjenner meg rådløs og lei spinningen om dagen. Det er bare en myte at kardio forbrenner mer fett. Den har bakgrunn i at ved lavere intensiteter bruker kroppen hovedsaklig fett som energi. Men du bruker gjerne mindre energi totalt. Og på lang sikt handler det om hvor mye energi kroppen må hente fra interne lagre (underskudd). Med det sagt så er også bevist at dersom en har et kosthold med mye karbohydrater så blir kroppen bedre på å forbrenne det og ved mindre karbohydrater blir kroppen flinkere til å brenne fett. Men man må fortsatt huske at det er energibalanse over lang tid som påvirker om man faktisk bruker lagret fett i en større rate enn man lagrer inn. Det jeg egentlig skulle frem til er at trening med høy intensitet og har vel så god effekt på brukt energi, om ikke bedre, enn trening på lav intensitet. Spesielt per tid, men somoftest også per økt. Med mindre du har veldig lange lavintensitetesøkter da (>2 timer). 1
Gjest *Maja* Skrevet 20. desember 2012 #12 Skrevet 20. desember 2012 Ellipse er tyngre enn spinning. Derfor holder du ut kortere enn ved spinning. Du burde absolutt ellipse frem til du kan jogge da ellipse nesten brenner like mye som jogging. En kortere, men mer intens økt vil brenne mer kalorier enn en spinningstime. Som alt annet er det jo tøft i starten, men etterhvert vil du jo klare å prestere mer og mer på ellipsemaskinen. Om du etterhvert tenker på å jogge så er det også steinhardt å starte med så ellipse er en fin måte å trene deg opp til jogging på
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #13 Skrevet 20. desember 2012 Det er bare en myte at kardio forbrenner mer fett. Den har bakgrunn i at ved lavere intensiteter bruker kroppen hovedsaklig fett som energi. Men du bruker gjerne mindre energi totalt. Og på lang sikt handler det om hvor mye energi kroppen må hente fra interne lagre (underskudd). Med det sagt så er også bevist at dersom en har et kosthold med mye karbohydrater så blir kroppen bedre på å forbrenne det og ved mindre karbohydrater blir kroppen flinkere til å brenne fett. Men man må fortsatt huske at det er energibalanse over lang tid som påvirker om man faktisk bruker lagret fett i en større rate enn man lagrer inn. Det jeg egentlig skulle frem til er at trening med høy intensitet og har vel så god effekt på brukt energi, om ikke bedre, enn trening på lav intensitet. Spesielt per tid, men somoftest også per økt. Med mindre du har veldig lange lavintensitetesøkter da (>2 timer). Ja, så når jeg først driver med denne spinningen min kan jeg like gjerne holde meg til Intervalen som er det eneste jeg kommer meg gjennom uten å kjede meg ihjel underveis. Men jeg kan kanskje prøve meg på roing eller noe slikt.
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #14 Skrevet 20. desember 2012 Ellipse er tyngre enn spinning. Derfor holder du ut kortere enn ved spinning. Du burde absolutt ellipse frem til du kan jogge da ellipse nesten brenner like mye som jogging. En kortere, men mer intens økt vil brenne mer kalorier enn en spinningstime. Som alt annet er det jo tøft i starten, men etterhvert vil du jo klare å prestere mer og mer på ellipsemaskinen. Om du etterhvert tenker på å jogge så er det også steinhardt å starte med så ellipse er en fin måte å trene deg opp til jogging på Takk - det gir absolutt mening. Men det er først og fremst kjedsomheten som driver meg til vanvidd på mølla/elipsen. Jeg har jo hatt en elipsemaskin hjemme og da sto jeg jo i en evighet foran tv. Nei, jeg får bare skjerpe meg, holde ut. Komme meg på trening når det er noe kjekt på tven.
Gjest *Maja* Skrevet 20. desember 2012 #15 Skrevet 20. desember 2012 Takk - det gir absolutt mening. Men det er først og fremst kjedsomheten som driver meg til vanvidd på mølla/elipsen. Jeg har jo hatt en elipsemaskin hjemme og da sto jeg jo i en evighet foran tv. Nei, jeg får bare skjerpe meg, holde ut. Komme meg på trening når det er noe kjekt på tven. Eller skikkelig inspirerende musikk Men dette klarer du! Du blir nok en smashing brud
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #16 Skrevet 20. desember 2012 Eller skikkelig inspirerende musikk Men dette klarer du! Du blir nok en smashing brud ja, med den kjolen gjør jeg nok det. Men jeg kjenner at nå som jeg (overraskende) nok føler jeg får noe ut av denne treningen at det skal være litt kjekt også, ikke bare dette masete opplegget som disse elixia bertene forkynner. Får finne meg et fjell og bestige det med elipsen. Alt er jo tilvenning. Og ikke minst tålmodighet...
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2012 #17 Skrevet 20. desember 2012 Hva med å prøve en annen treningsform som du faktisk kan like, da? Kampsport? Ballspill? Squash er visstnok den aktiviteten som forbrenner flest kalorier Og det er mye gøyere enn spinning... Jeg fatter ikke at noen gidder sykle, gå eller løpe på stedet inne på et studio. Trening skal være gøy. Det er nettopp det at folk piner seg til å gjøre gørrkjedelig drit som gjør at så mange gir opp. Hva har du tenkt å gjøre etter bryllupet da? Bli feit igjen? Finn deg heller noe du synes er gøy nå, slik at du trener fordi du liker det, og dermed fortsetter også etter B-dagen. For helsas skyld. Tren for livet, ikke for den ene dagen. Anonym poster: a844076cc7f05fda91428b93a2becb29
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #18 Skrevet 20. desember 2012 Hva med å prøve en annen treningsform som du faktisk kan like, da? Kampsport? Ballspill? Squash er visstnok den aktiviteten som forbrenner flest kalorier Og det er mye gøyere enn spinning... Jeg fatter ikke at noen gidder sykle, gå eller løpe på stedet inne på et studio. Trening skal være gøy. Det er nettopp det at folk piner seg til å gjøre gørrkjedelig drit som gjør at så mange gir opp. Hva har du tenkt å gjøre etter bryllupet da? Bli feit igjen? Finn deg heller noe du synes er gøy nå, slik at du trener fordi du liker det, og dermed fortsetter også etter B-dagen. For helsas skyld. Tren for livet, ikke for den ene dagen. Anonym poster: a844076cc7f05fda91428b93a2becb29 Nei, jeg har ikke tenkt til å bli kvapsete igjen. Jeg sier det sånn for badevekt batteriet er forlengst kastet ut av leiligheten. Dessuten må jeg trene kontinuerlig frem til 29.juni for at den kjolen skal passe, så dette er en livstilsendring. Og jeg har jo likt spinning veldig godt frem til nå, er inne i en lei-maset-modus. Spinning har jo vært kjempe moro frem til nå! Men jeg føler jeg stagnerer litt, og det har sikkert med at jeg er i bedre form og har utviklet preferanser på hvem jeg liker og ikke.
baltazar Skrevet 20. desember 2012 #19 Skrevet 20. desember 2012 Så hva gjør jeg? Tvinger meg på spinningtimene og putter noe i ørene inntil motivasjonen finner meg igjen, eller finnes det andre ting som holder fettforbrenningen i gang uten at jeg må løpe på den mølla. Grunne til at du kjeder deg kan være at du ikke kommer deg ut av din egen komfortsone. Spinning er en øvelse som gjør at vi lett kan lure oss selv til å tro at vi får mye ut av treningen, vi svetter mye men det vil ikke si at forbrenningen er høy. Når jeg ser hvem det er som går inn i en spinning-sal så er det overtall med overvektig, Nå er det selvsagt ikke noe galt med det men jeg tror årsaken er at mange føler spinning er en komfortabel form for trening. Det hjelper også lite med en skrikende instruktør på sykkel når du selv kan justere tyngden. Om du melder deg på en sirkeltrening så vil du forstå hva jeg mener, du vil ikke ofre en eneste tanke på kjedsomhet. Da har du også en instruktør som følger dere igjennom øvelsene, 40 sekunder på og 20 sekunder pause i ca 40 min. Om du vil se resultater frem mot sommeren, så Kutter du ut komfort-kardio (mølla/spinning) og starter med sirkeltrening.
Gjest kiara_pusen Skrevet 20. desember 2012 #20 Skrevet 20. desember 2012 Grunne til at du kjeder deg kan være at du ikke kommer deg ut av din egen komfortsone. Spinning er en øvelse som gjør at vi lett kan lure oss selv til å tro at vi får mye ut av treningen, vi svetter mye men det vil ikke si at forbrenningen er høy. Når jeg ser hvem det er som går inn i en spinning-sal så er det overtall med overvektig, Nå er det selvsagt ikke noe galt med det men jeg tror årsaken er at mange føler spinning er en komfortabel form for trening. Det hjelper også lite med en skrikende instruktør på sykkel når du selv kan justere tyngden. Om du melder deg på en sirkeltrening så vil du forstå hva jeg mener, du vil ikke ofre en eneste tanke på kjedsomhet. Da har du også en instruktør som følger dere igjennom øvelsene, 40 sekunder på og 20 sekunder pause i ca 40 min. Om du vil se resultater frem mot sommeren, så Kutter du ut komfort-kardio (mølla/spinning) og starter med sirkeltrening. Og nettopp det har jeg også erkjent. Jeg svetter, men jeg klarer mer og mer uten at jeg er helt ferdig etterpå. Jeg har ingen tro på at jeg noensinne kommer til å bli slank, men jeg ønsker ikke å stagnere fullstendig heller! Føler bare jeg trenger en ny utfordring, noe som jeg synes er kjekt og som jeg kan mestre med min kropp og vekt - jogging faller ikke under det enda. Men sirkeltrening kan jeg aldri innbille meg at de har på Elixia... Ikke at jeg er avhengig av å gå på et sted med skrikende gorillaer og høy sminkefaktor, men jeg liker meg der. Takk for tips forresten, jeg skal notere det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå